اینترنت و شبکه

January 15, 2024
8:16 دوشنبه، 25ام دیماه 1402
کد خبر: 158035

فایرفاکس از چرخه مرورگرهای محبوب خارج شد

هنگامی که کدهای منبع مجموعه مرورگر نت‌اسکِیپ در سال 1998 میلادی منبع باز شد، این اقدام یک حرکت ناامیدکننده بود. اگرچه نت‌اسکیپ و وزارت دادگستری آمریکا در دادگاه‌ها در مبارزه با انحصار غیرقانونی ویندوز و اینترنت اسکپلورر (IE) مایکروسافت موفق بودند، ولی این اتفاق چندان هم مهم نبود. نت‌اسکیپ که زمانی محبوب‌ترین مرورگر وب در جهان بود، در نهایت محکوم به فنا شد. در مورد کدهای منبع نیز، همان طور که «جیمی زاوینسکی» یکی از نخستین کارمندان نت‌اسکیپ اشاره کرد، «شما نمی‌توانید یک پروژه در حال مرکز را انتخاب کنید و با منبع باز کردن آن به شکل جادویی حیات دوباره ببخشید».

با این حال، این کدها همچنان وجود دارند و در «پروژه موزیلا» ظهور کرده‌اند تا ابتدا آن را به یک کلاینت اینترنتی جهانی، و سپس در سال 2002 میلادی به یک مرورگر وب خالص موسوم به «فایرفاکس» تبدیل کنند. در همان سال بیش از 90 درصد کاربران جهانی اینترنت از «اینترنت اکسپلورر» مایکروسافت استفاده می‌کردند.

البته فایرفاکس آن روزها نخستین گام‌ها را برای عرضه جهانی برمی‌داشت. در ابتدا وفاداران نت‌اسکیپ و طرفداران محصولات منبع باز و لینوکس به این مرورگر اینترنتی نقل مکان کردند. با گذشت زمان این محصول طرفداران زیادی پیدا کردند و در تابستان 2010 فایرفاکس به نقطه اوج خود یعنی 34.1 درصد از بازار جهانی دسترسی پیدا کرد.

از لحاظ تاریخی به دست آوردن آمار و اطلاعات برای مشخص شدن بهترین و محبوب‌ترین مرورگرهای وب در جهان کار دشواری بوده است. در این میان بسیاری از مراکز تحقیقاتی از جمله نت‌مارکت‌شِیر و استیت‌کانتر همواره اعداد و ارقامی را در این زمینه منتشر کردند.

با این حال برنامه تحلیل دیجیتال دولت فدرال آمریکا (DAP) تعداد بازدیدهای 90 روز اخبر از وبسایت دولت ایالات متحده را منتشر کرده است که این گزارش آمار مهمی را نمایان می‌کند. گزارش جدید اطلاعات زیادی در مورد استفاده جهانی از مرورگرهای وب نمی‌گوید، ولی باید گفت بهترین اطلاعاتی است که هم اکنون در مورد کاربران مرورگرهای وب آمریکا وجود دارد.

با توجه به اینکه در 90 روز گذشته 5.27 میلیارد بازدید از وبسایت DAP ایجاد شده است، برترین مرورگر وب با 47.9 درصد کروم گوگل بوده است و فایرفاکس با 2.2 درصد از بازار آخرین روزهای حیات خود را طی می‌کند. در این میان سافاری اپل به لطف محبوبیت آیفون در آمریکا با 36.2 درصد و Edge مایکروسافت با 8.3 درصد از فایرفاکس محبوبیت بیشتری دارند.

منبع: zdnet.com
ترجمه: همکاران سیستم

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.