مخابرات فضایی

January 15, 2024
11:42 دوشنبه، 25ام دیماه 1402
کد خبر: 158095

استارلینک مینی طی ماه‌های پیش رو راه‌اندازی می‌شود

منبع: فردای اقتصاد

سخت‌افزار اینترنت ماهواره‌ای استارلینک طی ماه‌های آینده به اندازه‌ کوچک می شود که می‌توان آنتن آن را که به اندازه یک لپ‌تاپ خواهد بود در کوله پشتی هم حمل کرد.

ایلان ماسک در هنگام صحبت با کارکنان اسپیس ایکس اعلام کرد که نام این اینترنت ماهواره‌ای استارلینک مینی است و طی ماه‌های آینده رونمایی خواهد شد.

در ماه سپتامبر کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) تجهیزات دیش استارلینک مینی را تایید کرد که گفته می‌شود به اندازه یک لپ‌تاپ است اما این شرکت تاکنون درباره این محصول سکوت کرده بود.

ایلان ماسک و اسپیس ایکس تاکنون در مورد قیمت این اینترنت و مشخصات آن توضیحی ارایه نکرده‌اند و تصویری هم از این دیش‌ها منتشر نشده اما ماسک گفته این مدل مناسب کسانی است که می‌خواهند اینترنت پرتابل ماهواره‌ای داشته باشند.

ماسک در این سخنرانی همچنین درباره استاندارد دیش‌های جدید ثابت این سرویس ماهواره‌ای صحبت کرد که ماه نوامبر پیش‌فروش آن به کاربران آغاز شده بود. هزینه سخت‌افزار آن ۵۹۹ دلار است و مشابه قیمت نسل دوم سخت‌افزار استارلینک است. ماسک گفته است که هزینه ساخت‌ دیش‌های جدید برای این شرکت کاهش پیدا کرده است.

ماسک گفت که دیش‌های نسل جدید در حال تحویل به کاربران است. این دیش‌ها هزینه اینترنت ماهواره‌ای را برای کاربران کاهش می‌دهد ضمن اینکه از سرعت دانلود و آپلود بهتری برخوردارند.

در گذشته هزینه تولید هر دیش استارلینک ۳هزار دلار بود اما این شرکت به تدریج هزینه ساخت دیش‌ها را کاهش داده است. استارلینک همچنین یک کارخانه ساخت تجهیزات را در تگزاس افتتاح کرده است.

وعده ایلان ماسک برای راه‌اندازی اینترنت ماهواره‌ای با دیش کوچک

هدف دیگر استارلینک ارایه اینترنت ماهواره‌ای روی تلفن‌های عادی بدون نیاز به دیش است. این شرکت روز پنج‌شنبه در یک آزمایش نشان داد که این تکنولوژی کار می‌کند. در این آزمایش یک پیام متنی از طریق ماهواره‌ای جدید Direct to cell به گوشی عادی ارسال و با موفقیت دریافت شد.

ماسک در این سخنرانی گفت که هر سیستم سلولی استارلینک به شکلی طراحی شده که بتواند هفت مگابایت اطلاعات را ارسال کند و هر سلول قادر به پوشش چندصد کیلومتر مربع است و از این جهت این سرویس برای ارسال پیام متنی ماهواره‌ای بسیار مناسب است.

ماسک گفته در حال حاضر می‌توان حتی اگر وسط اقیانوس آرام هم بود یک ویدیو را هم از این طریق دریافت کرد.

استارلینک میخواهد با کمک اپراتور تی‌موبایل امسال سرویس پیامک ماهواره‌ای را راه‌اندازی کند و در سال ۲۰۲۵ سرویس ویس و دیتا هم به آنها اضافه خواهد شد. البته استارلینک فعلا منتظر مجوز FCC برای راه‌اندازی این سرویس در آمریکاست.

ماسک همچنین گفته است که هدف این شرکت کاهش شاخص تاخیر (Latency) شبکه به زیر ۲۰ میلی‌ثانیه است و این با کمک ایجاد ایستگاه‌های زمینی ایجاد خواهد شد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.