بازی

January 16, 2024
8:48 سه شنبه، 26ام دیماه 1402
کد خبر: 158198

پیشتازی گوشی‌های هوشمند در صنعت بازی

بــــرش

هزینه 194 میلیارد دلاری گیمرهای جهان

محققان و پژوهشگران شرکت IDC به میزان هزینه گیمرها در جهان هم پرداخته‌اند. بر اساس این گزارش، در سال 2023 گیمرها در سراسر جهان حدود 194 میلیارد دلار برای بازی‌های ویدیویی هزینه کردند که از این مبلغ 108 میلیارد دلار صرف بازی‌های موبایلی شده است. هر چند 108 میلیارد دلار مبلغ قابل توجهی است ولی جالب اینجاست که با نتایج دو سال قبل کمی‌فاصله دارد. در سال 2022، میزان هزینه‌ کاربران برای بازی‌های موبایلی 3 درصد و در سال 2021 حدود 7 درصد بیشتر از رقم سال 2023 بوده است. تحلیلگران معتقدند با عرضه بازی‌های دردسرساز همچون نهنگ آبی که مشکلات روحی برای نوجوانان ایجاد کرد و حتی منجر به خودکشی تعدادی از آنها در جهان شد، سیاست‌های حفظ حریم خصوصی سخت‌تر شد و به‌عنوان مثال شرکت اپل برای دور ماندن گیمرهای نوجوان خود از این بازی‌ها، قوانین سختگیرانه‌تری اعمال کرده است. به اعتقاد برخی، یکی از دلایل کاهش میزان درآمدزایی صنعت بازی از گوشی‌های هوشمند همین موضوع است. به گفته محققان، این کاهش سهم درآمدزایی همچنین تحت تأثیر قوانین جدیدی است که در چین به‌عنوان یکی از کشورهای دارای بالاترین تعداد گیمر در جهان، وضع شده است. در قوانین چین محدودیت زمان بازی برای نوجوانان درنظر گرفته شده و حتی به آنها اجازه داده نمی‌شود که به دلخواه خود پرداخت‌های درون برنامه‌ای برای بازی انجام دهند و یک سقف مشخص برای این خریدها تعیین شده که این امر منجر به کاهش میزان درآمدزایی از بازی‌های موبایلی در سال 2023 نسبت به سال قبل از آن شده است.
در این گزارش به سایر بخش‌های بازار هم اشاره شده است. تحلیلگران بازار در این گزارش یادآور شده‌اند: می‌توان گفت از ۱۹۴ میلیارد دلار هرینه‌کرد گیمرها در جهان در سال 2023، سهم بازی‌های کنسول خانگی ۴۳ میلیارد دلار بوده که البته این رقم 3 درصد نسبت به سال قبل از آن رشد داشته است. طبق این آمار، گیمرها برای بازی با کامپیوتر خانگی هم ۴۰ میلیارد دلار هزینه کردند که این رقم هم رشد 4 درصدی نسبت به سال قبل از آن داشته است.

میترا جلیلی – ایران : ۵۶ درصد از درآمد صنعت بازی در سال ۲۰۲۳ در نتیجه استفاده گیمرها از گوشی‌های هوشمند بوده است
افزایش تعداد کاربران اینترنت در جهان به بیش از 5 میلیارد نفر، بازی‌سازان را به سمت طراحی و تولید بازی‌های مهیج‌تر و جذاب‌تر هدایت کرده به گونه‌ای که حالا دیگر بازی‌های ویدیویی، موبایلی و آنلاین به یکی از تفریحات اصلی مردم جهان تبدیل شده است. به موازات توسعه بازی‌های ویدیویی، تعداد گیمرها روز به روز در حال افزایش است و البته گوشی‌های هوشمند نقش بسیار مهم و کلیدی در افزایش میزان درآمدزایی صنعت گیم و همچنین افزایش تعداد گیمرها در جهان داشته است.

 

وضعیت صنعت بازی در جهان
گزارش‌های مؤسسه New Zoo نشان می‌دهد، ارزش صنعت بازی جهان در سال 2023 به حدود 385 میلیارد دلار رسیده است و انتظار می‌رود این رقم در سال 2027 به 522 میلیارد دلار برسد. این در حالی است که ارزش این صنعت در سال 2022 رقمی‌در حدود 217.06 میلیارد دلار بوده است. همچنین انتظار می‌رود بازار جهانی بازی‌های ویدیویی از سال 2023 تا 2030 با نرخ رشد ترکیبی سالانه 13.4 درصد، به 583.69 میلیارد دلار برسد. بیشترین میزان درآمدزایی هم در سال 2023 متعلق به کشور چین با مبلغ 105.9میلیارد دلار بوده است. همچنین امریکا و ژاپن از نظر میزان درآمدزایی پس از امریکا در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند. از دیگر کشورهایی که در جمع 10 کشور برتر از نظر درآمدزایی صنعت گیم قرار دارند، می‌توان به کره‌جنوبی، بریتانیا و فرانسه اشاره کرد. کانادا، ایتالیا و برزیل هم رتبه‌های هشتم تا دهم دنیا را در سال 2023 از نظر درآمدزایی از صنعت گیم به خود اختصاص دادند.

آسیا، پیشتاز جهان در تعداد گیمر
طبق آخرین داده‌های استاتیستا، در حال حاضر تقریباً 3.22 میلیارد گیمر فعال در سراسر جهان وجود دارد. این رقم تنها در هفت سال بیش از یک میلیارد افزایش یافته است که نشان از افزایش 32 درصدی آن دارد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که تعداد گیمرها تا پایان سال 2024 به 3.32 میلیارد نفر برسد یعنی این تعداد، 100میلیون نفر افزایش خواهد یافت.
اما بیشترین تعداد علاقه‌مندان به بازی‌های ویدیویی و کامپیوتری در کدام منطقه جهان جای گرفته‌اند؟ طبق این گزارش، در زمینه تعداد گیمر می‌توان آسیا را پیشتاز جهان دانست چرا که طبق آخرین اطلاعات، آسیا با حدود 1.5میلیارد گیمر، حدود 2 برابر هر منطقه دیگری در جهان، گیمر در خود جای داده است. در واقع آسیا با 1.42 میلیارد گیمر، بیشتر از مجموع اروپا، امریکای لاتین و امریکای شمالی افراد علاقه‌مند به بازی‌های کامپیوتری و موبایلی را در خود جای داده است. برای درک بهتر این موضوع باید گفت که پس از آسیا، اروپا با 715 میلیارد گیمر قرار گرفته و امریکای لاتین با 420 میلیون گیمر در رده سوم جای گرفته است. در امریکای شمالی 285 میلیون گیمر و در منطقه منا(MENA) یعنی خاورمیانه و شمال آفریقا هم 168میلیون گیمر فعالیت دارند.
درباره تنوع جنسیتی گیمرها هم باید گفت که حدود 55 درصد گیمرهای جهان، یعنی بیش از 1.7 میلیارد نفر مرد و بیش از 1.39 میلیارد نفر زن هستند. همچنین اطلاعات استاتیستا نشان می‌دهد که 4 نفر از هر 5 گیمر یعنی حدود 80 درصد گیمرهای جهان، بالای 18سال هستند.

بیشترین تعداد کاربر گوشی هوشمند در چین
علاوه بر استاتیستا برخی دیگر از مؤسسات پژوهشی هم نگاهی به بازار گیم جهان داشته و نگاهی دقیق هم به لوازم الکترونیک مورد استفاده گیمرها کرده‌اند. بر اساس گزارش تحلیلگران مؤسسات پژوهشی data.ai و IDC، ۵۶ درصد از درآمد صنعت بازی در سال ۲۰۲۳ در نتیجه استفاده گیمرها از گوشی‌های هوشمند بوده است چرا که کاربران به‌دلیل در دسترس‌تر بودن، بیش از هرچیز با گوشی‌های هوشمند خود بازی کرده‌اند. این در حالی است که این رقم برای کنسول‌ها ۲۲ درصد، برای کامپیوترهای خانگی ۲۱ درصد و برای کنسول‌های دستی هم رقمی‌حدود یک درصد در سال 2023 بوده است.
آمارها نشان می‌دهد، حدود 90 درصد گوشی‌ها در جهان هوشمند هستند و بخش عمده جمعیت جهان یکی از این گوشی‌ها را دارند. در حال حاضر بیش از 6.5 میلیارد نفر از جمعیت حدود 8 میلیارد نفری جهان گوشی هوشمند در اختیار دارند و با توجه به رشد سالانه 5 درصدی تملک این گوشی‌ها، انتظار می‌رود این رقم در کشورهای درحال توسعه هم افزایش یابد.
چین بیشترین تعداد کاربر گوشی هوشمند را دارد که بسیاری از آنها بازی هم می‌کنند بنابراین وقتی می‌بینیم آسیا بیشترین گیمر را در خود جای داده، جای تعجب ندارد. چین با بیش از 974 میلیون کاربر گوشی هوشمند در جهان صدرنشین است و پس از آن هند، امریکا و اندونزی جای گرفته‌اند.
ژاپن هفتمین کشور از نظر بیشترین تعداد کاربر گوشی هوشمند در جهان محسوب می‌شود و پاکستان با 72.99 میلیون کاربر گوشی هوشمند از جمعیت 241 میلیون نفری خود، دهمین رتبه جهان را به خود اختصاص داده است. همچنین باید گفت در سال 2023 اندروید محبوب‌ترین سیستم عامل در جهان بود و کاربران گوشی‌های هوشمند برای خرید و بازی از گوشی‌های اندرویدی استقبال بیشتری داشتند.

لهستان در جمع 3 کشور برتر اروپایی
با توجه به استقبال کاربران از بازی‌های مختلف، اشتغالزایی هم در این صنعت رونق گرفته و شرکت‌های بازی‌های ویدیویی با نیروی کار بیش از 330 هزار نفر در امریکای شمالی، اروپا و آسیا از جمله در بازارهای بازی‌های ویدیویی در حال ظهور مانند هند، به کارفرمایان بزرگی تبدیل شده‌اند.
از سوی دیگر کشوری مانند لهستان موفق شد در سال 2023 میلادی در جمع 3 کشور برتر اروپایی از نظر شاخص اشتغالزایی در صنعت گیم قرار بگیرد و به طور پایدار از نظر حجم نیروی کار از آلمان پیشی بگیرد، هرچند از نظر میزان درآمدزایی از صنعت گیم، از آلمان عقب‌تر است. طبق این گزارش، نیروی کار بازی‌های ویدیویی لهستان یکی از بزرگترین نیروهای کار در اروپاست و درصد زنان شاغل در صنعت گیم لهستان نیز به 24 درصد می‌رسد که رقمی‌قابل توجه است.

 

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.