امنیت

بانکداری و پرداخت الکترونیک

January 17, 2024
10:33 چهارشنبه، 27ام دیماه 1402
کد خبر: 158301

در صورت دسترسی غیرمجاز به تلفن همراه و برداشت ازحساب بانکی چه کارهایی باید بکنیم؟

رئیس اداره تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا استان خراسان رضوی درخصوص اقداماتی که شهروندان می توانند پس از دسترسی غیرمجاز به تلفن همراه و برداشت از حساب بانکی آنان انجام دهند، توصیه هایی را بیان کرد.

سرهنگ هادی شرکاء رئیس اداره تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا استان خراسان رضوی در تشریح این هشدار گفت: این روزها مجرمان سایبری بدنبال دسترسی غیرمجاز به حساب بانکی افراد و خالی کردن حساب آنان به طرق گوناگون هستند؛ احتیاط و توجه شهروندان به هشدارهای پلیس، مهمترین گام برای پیشگیری از حملات هکرها و قرار نگرفتن در دام کلاهبرداران اینترنتی است؛ با این حال اگر به هر دلیل شهروندان متوجه دسترسی غیرمجاز به تلفن همراه و برداشت از حساب بانکی خود شدند، توصیه ما به شهروندان عزیز این است که اقدامات زیر را انجام دهند.

وی افزود: اولین اقدامی که شهروندان باید انجام دهند این است که تلفن همراه خود را روی حالت پرواز قرار دهند. چرا که احتمال دارد هکرها به پیامک‌های آنها دسترسی داشته و از این طریق اقدام به دریافت رمز دوم و برداشت از حساب آنان کنند.

سرهنگ شرکاء ادامه داد: گام بعدی این است که کارت بانکی که از آن بصورت غیرمجاز برداشت شده است را از طریق اینترنت بانک، تلفن پشتیبانی بانک و یا خودپرداز مسدود کنند. سپس در اسرع وقت با مرکز فوریت های سایبری پلیس فتا به شماره 096380 تماس گرفته تا ضمن دریافت راهنمایی و مشاوره، اقدامات اولیه به منظور مسدودسازی حساب مقصد را انجام دهتد و پس از آن برای ادامه فرآیند رسیدگی به مراجع قضایی مراجعه کنید.

وی افزود: اقدام مهم دیگری که باید شهروندان انجام دهند این است که اپلیکیشن‌های مشکوک و جعلی نصب شده برروی تلفن همراه خصوصا با عناوینی نظیر عدالت همراه، سهام من و … را حذف کنند و به مخاطبان تلفن همراه خود اطلاع رسانی کنند که دسترسی غیرمجاز به آنها شده اسن و حواسشان باشد تا از آنها سوء استفاده ای نشود.

این مقام انتظامی ادامه داد: شهروندان حتما دسترسی غیرمجاز به حساب های کاربری خود در شبکه های اجتماعی مختلف را نیز بررسی کنند چرا که احتمال دارد مجرمین به این حساب ها نیز دسترسی پیدا کرده باشند.

وی گفت: به منظور رسیدگی قضایی و پلیسی و عودت وجوه برداشت شده، شهروندان می بایست از آثار دسترسی غیرمجاز ؛ اسکرین‌شات بگیرند و به همراه مستندات مبنی بر برداشت غیر مجاز از حساب بانکی خود به یکی از مراجع قضایی محل سکونت خود مراجعه و تشکیل پرونده دهند.

سرهنگ شرکاء به شهروندان توصیه کرد: به منظور پیشگیری از دسترسی غیرمجاز به شدن تلفن های همراه، به هیچ عنوان اپلیکیشن های ناشناس را بر روی تلفن همراه خود نصب نکرده و حتما قابلیت تایید دو مرحله ای را بر روی حساب های کاربری خود در شبکه های اجتماعی مختلف را فعال کنند.

شایان ذکر است؛ سایت پلیس فتا به آدرس الکترونیکى www.cyberpolice.gov.ir  آماده دریافت بر خط گزارشات مردمى و اخذ نقطه نظرات شهروندان و کاربران گرامى بوده و همچنین عموم مردم مى توانند آخرین اخبار حوادث و رویدادهاى سایبرى را از این سایت دریافت و بهره برداری نمایند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.