امنیت

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

January 17, 2024
14:26 چهارشنبه، 27ام دیماه 1402
کد خبر: 158354

جزئیات دستورالعمل جدید حفاظت از داده‌های مردم در سکوهای فضای مجازی منتشر شد

منبع: ایرنا

مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد: کاربران فضای مجازی هر زمان که بخواهند می‌توانند کل داده‌ها یا بخشی را براساس قوانین و مقررات کشور و البته ماموریت‌ها و تکالیف دستگاه‌های اجرایی، حذف کنند که این اقدام با ارایه ضمانت و طی مراحل قانونی یا قضایی، به طور کامل امحا خواهد شد.

این دستورالعمل در حالی توسط مرکز ملی فضای مجازی ابلاغ شده که در ماه‌های اخیر هکرهای خارجی موفق به هک برخی سکوها و سرقت بخشی از اطلاعات مردم شده بودند. حالا این دستورالعمل ارایه‌دهندگان را ملزم کرده تا علاوه بر حفاظت از داده‌های مردم در این فضا، به صورت شفاف چگونگی جمع‌آوری و استفاده از این داده‌ها را به کاربران اعلام کرده و حذف کامل داده‌های کاربران را در اختیار خودشان قرار دهند.

بر اساس ابلاغیه مرکز ملی فضای مجازی، کاربران هر زمان که بخواهند می‌توانند کل داده‌ها یا بخشی را براساس قوانین و مقررات کشور و البته ماموریت‌ها و تکالیف دستگاه‌های اجرایی، حذف کنند که این اقدام با ارایه ضمانت و طی مراحل قانونی یا قضایی، به طور کامل امحاء خواهد شد. بنابراین در صورت عدم همکاری در این زمینه کاربران می‌توانند شکایات خود را به دستگاه‌های نظارتی تکلیف شده در این دستور العمل اعلام کنند.

در ادامه با بررسی جزئیات این دستورالعمل، یکی از اقدامات مهم آن را می‌توان شفاف‌سازی سیاست‌های سکوها در حفاظت از حریم خصوصی کاربران اعلام کرد چرا که ارتقای سطح آگاهی آن‌ها و امکان تصمیم‌گیری در زمان ارایه این داده‌ها به ارایه دهندگان خدمات می‌تواند از ثبت داده‌های غیرضروری و خطر نقض آن‌ها جلوگیری کند.

براساس این دستورالعمل، سامانه‌ها و سکوهای فضای مجازی باید چگونگی جمع‌آوری و نگهداری داده‌های کاربران را در زمان ارایه این داده‌ها به آن‌ها اعلام کند.

همچنین این سامانه‌ها و سکوها، ملزم شده‌اند تا داده‌های اجباری و اختیاری را برای کاربران تفکیک کرده تا کاربران خودشان نسبت به ارایه داده‌ها و اطلاعات شخصی تصمیم بگیرند.

یکی دیگر از بندهای این دستورالعمل، ارایه دهندگان خدمات فضای مجازی باید داده های مربوط به هویت و اطلاعات شخصی کاربران را به صورت رمزنگاری ذخیره کنند تا امنیت اطلاعات مردم در سکوها به صورت کامل‌تری تامین شود.

بنابراین ابلاغیه، استمرار فعالیت و یا تمدید و صدور مجوزهای سامانه‌ها و سکوهای فضای مجازی بستگی به حصول اطمینان از رعایت این مقررات داشته و تنظیم‌گر بخشی به صورت جزئی و مرکز ملی فضای مجازی به صورت کلی بر روند اجرای این دستورالعمل نظارت خواهند کرد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.