اپراتورها

امینت

خبر اول

January 20, 2024
9:59 شنبه، 30ام دیماه 1402
کد خبر: 158374

نوسترآداموس؛ برنامه اتحادیه اروپا برای تقویت شبکه‌های ارتباطی با دفاع سطح کوانتومی

ICTna.ir – کنسرسیومی از شرکت‌ها به رهبری دویچه تلکام و با نام نوستراداموس، به منظور ایجاد زیرساخت‌های آزمایشی به منظور ارتقا قدرت دفاع کوانتومی در شبکه‌های ارتباطی اروپایی و با برنامه ریزی اتحادیه اروپا شکل گرفته است.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، این کنسرسیوم که اعضای آن همچنین شامل Thales، موسسه فناوری اتریش و دیگر کارشناسان ناشناس از سراسر صنعت و دانشگاه هستند، یک زیرساخت آزمایشی برای توزیع کلید کوانتومی (QKD) ایجاد خواهد کرد، که به گفته آن‌ها امکان ارزیابی تولیدکنندگان اروپایی را فراهم می‌کند.

اتحادیه اروپا این راه را برای پیاده سازی زیرساخت ارتباطات کوانتومی اروپا (EuroQCI) هموار می کند، زیرساختی که به عنوان یک شبکه ارتباطی بسیار امن پان‌اروپایی مبتنی بر فناوری کوانتومی توصیف می شود. مسیری برای اینکه دولت‌های همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا و شهروندان آن‌ها از زیرساخت‌های حیاتی امن‌تری بهره مند شوند.

توزیع کلید کوانتومی از اصول مکانیک کوانتومی برای ایمن‌تر شدن ارتباطات استفاده می‌کند: کلیدهای رمزگشایی اطلاعات با استفاده از فوتون‌های منفرد (ذرات نور کوانتومی) ارسال می‌شوند. هر تلاشی برای رهگیری این فوتون ها در حالت فیزیکی آنها ردپایی بر جای می گذارد و می توان از آن برای نشان دادن استراق سمع احتمالی استفاده کرد. این فناوری مبادله داده اساساً ایمن را تضمین می کند. QKD نشان دهنده اوج امنیت سایبری است.

در فوریه سال گذشته اعلام شد که دویچه تلکام توسط کمیسیون اروپا برای هماهنگی ساخت Euro QCI انتخاب شده است، بنابراین احتمالاً این مرحله بعدی در این فرآیند است. در آن زمان به نظر می رسید که از آن به عنوان پروژه پتروس یاد می شود، نامی که به نظر می رسد کنار گذاشته شده است. این آخرین اعلامیه به نظر می‌رسد که عمدتاً در مورد راه‌اندازی فرآیند انتخاب سازنده و فناوری برای ساختن کل مجموعه است.

EuroQCI برای تامین امنیت بیشتر برای مراکز داده، شبکه های ارتباطی و زیرساخت های حیاتی مانند بیمارستان ها و نیروگاه ها از طریق کانال های فیبر و ماهواره ای در نظر گرفته شده است. در این نسخه آمده: فیزیک کوانتومی محافظت بیشتری در برابر تهدیدات جدید برای شبکه‌های ارتباطی امروزی فراهم می‌کند» و همچنین می‌گوید که این یک ستون کلیدی از استراتژی اتحادیه اروپا برای امنیت سایبری در دهه‌های آینده خواهد بود.

شبکه ماهواره ای در حال پیشرفت اتحادیه اروپا IRIS2 نیز به EuroQCI متصل خواهد شد. IRIS2 به عنوان ستون سوم زیرساخت فضایی اتحادیه اروپا که اینترنت ماهواره ای را ارائه می دهد – در کنار گالیله که ناوبری را انجام می دهد و کوپرنیک که برای رصد زمین استفاده می شود، توصیف می شود. اولین خدمات IRIS2 قرار است در سال جاری راه اندازی شود و عملیات کامل آن برای سال 2027 برنامه ریزی شده است.

Daniela Theisinger، مدیر عامل Deutsche Telekom Global Business Belgium گفت: «نوستراداموس نمونه ای از تعهد دویچه تلکام به پیشبرد مرزهای امنیت دیجیتال است. این تلاش مشترک نه تنها امنیت سایبری اروپا را افزایش می‌دهد، بلکه بر اهمیت مشارکت‌های استراتژیک در پیشبرد انعطاف‌پذیری فناوری تأکید می‌کند.

Joan Mazenc، رئیس Thales ITSEF (تأسیسات ارزیابی امنیت فناوری اطلاعات) در این خصوص گفت: Thales مفتخر است که در حفاظت از شبکه‌ها و زیرساخت‌های ارتباطی اتحادیه اروپا مشارکت می‌کند. این گروه به عنوان پیشرو در فناوری های پیشرفته، مصمم به توسعه آزمایشگاه با هدف پاسخگویی به تهدیدات کوانتومی است. این آزمایشگاه روش‌هایی را برای ارزیابی دستگاه‌های کلید کوانتومی زمینی بر اساس فناوری فیبر نوری شناسایی خواهد کرد.

 

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.