اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 18, 2024
18:17 پنجشنبه، 28ام دیماه 1402
کد خبر: 158441

فشار اروپا روی گوگل سرچ، کروم و اندروید

منبع: زومیت

موتور جست‌و‌جوی گوگل، مرورگر کروم و سیستم‌عامل اندروید با فشار قانون ضدانحصار اتحادیه‌ی اروپا تغییر می‌کنند.
گوگل در بیانیه‌ای مطبوعاتی می‌گوید در حال آزمایش تغییرات جدید در برخی از مهم‌ترین سرویس‌های خود از جمله گوگل سرچ، مرورگر کروم و سیستم‌عامل اندروید قبل از اجرایی‌ شدن قوانین سختگیرانه‌ی ضدانحصار اتحادیه‌ی اروپا است. این قوانین از ماه مارس (اسفند و فروردین) وارد مرحله‌ی عملیاتی می‌شوند.

تغییرات جدید نتیجه‌ی قانون بازارهای دیجیتال (DMA) است. بر اساس این قانون فراگیر، گوگل به‌عنوان یک شرکت «دربان» باید از چارچوب‌های جدیدی برای پلتفرم‌هایش پیروی کند.

گوگل در اندروید، در حین راه‌اندازی اولیه‌ی دستگاه، صفحه‌ی جدید انتخاب مرورگر را معرفی می‌کند، مشابه امکان انتخاب بین موتورهای جست‌وجوی مرورگر کروم که دست کاربران را باز می‌گذارد.

غول آمریکایی صنعت فناوری همچنین در حال آزمایش تغییراتی در نحوه‌ی نمایش نتایج جست‌وجو برای جست‌وجوهای مربوط به خرید در اروپا است. این تغییرات باید اولویت‌بندی لینک‌ها را به‌جای کسب‌وکارها یا محصولات فردی، به سمت سایت‌های مقایسه‌ی قیمت سوق بدهد.

تغییراتی که امروز اعلام شد، به بخشی از قانون DMA در مورد خودترجیحی شرکت‌های بزرگ در پلتفرم‌هایشان است. DMA مانع ترجیح خدمات در‌بان‌ها به رقبای متفرقه می‌شوند.

بسته به خدماتی که دربان‌ها ارائه می‌دهند، DMA همچنین حاوی قوانینی در مورد ایجاد قابلیت تعامل‌پذیری بین سرویس‌ها (به ویژه برنامه‌های پیام‌رسانی) و اجازه‌ی حذف نرم‌افزارهای پیش‌فرض از دستگاه‌ها است.

با تغییرات گوگل، کاربران اروپایی می‌توانند میزان داده‌های به‌اشتراک‌گذاشته‌شده بین سرویس‌های مختلف گوگل را محدود کنند.

گوگل بسیاری از تغییرات را در کنار پیروی از DMA به‌خاطر حکم دادگاه‌های قبلی و جریمه‌هایی که مجبور به پرداخت آن شده است، اعمال می‌کند.

گوگل قصد دارد از قوانین پیروی کند، اما بیانیه‌اش به وضوح نشان می‌دهد که از مقررات جدید راضی نیست. گوگل عنوان کرده است که این تغییرات، گزینه‌های موجود برای مردم و مشاغل را کم می‌کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.