5G, 6G, vRAN, OpenRAN

اپراتورها

تلفن همراه

خبر اول

رگولیشن

فرکانس

January 22, 2024
10:26 دوشنبه، 2ام بهمنماه 1402
کد خبر: 158597

1 و 1 به دلیل عدم تعادل طیف فرکانسی خشمگین است!

ICTna.ir – ام وی ان اوی تازه MNO شده یک و یک آلمان، درست مانند یک برند رقیب واقعی و کارکشته ولی تازه وارد، حملات کوبنده ای را به وضعیت فعلی تخصیص طیف فرکانسی در آلمان انجام داده است.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، 1&1 پس از تبدیل شدن به چهارمین بازیگر بازار اپراتورهای موبایل آلمان، در اواسط دسامبر و پس از افتتاح شبکه 5G خود، وقت را برای انتشار مطالعه ای تند تلف نکرد که ادعا می کند رقبای بزرگتر آن یعنی دوئیچه تلکام، تلفونیکا، آلمان و وودافون آلمان، فرکانس ها را “احتکار” کرده اند.

رگولاتور مخابراتی آلمان، Bundesnetzagentur که به BNetzA معروف است هم در این مطالعه مورد انتقاد شدید قرار گرفته است. این به دلیل مشورتی است که در مورد پیشنهادی برای تمدید مجوزهای طیف فرکانسی متصدیان فعلی پس از انقضای آنها در پایان سال 2025 انجام می دهد.

این مطالعه که توسط گروه مشاوره Aetha مستقر در انگلیس انجام شد، دارایی‌های طیف DT، تلفونیکا، و وودافون را با سه اپراتور برتر در بازارهای چهار بازیکنه در سراسر اروپا مقایسه کرده و نشان داده که آلمانی‌ها به طور متوسط ​​38 مگاهرتز فرکانس‌های باند پایین بیشتری دارند و ترکیب آنها مجموعه طیف کلی تقریباً 120 مگاهرتز بزرگتری میسازد که از آن در این مطالعه با عنوان “احتکار فرکانس” یاد شده است.

Aetha همچنین دریافت که سه اپراتور بزرگ از طیف خود کمتر استفاده می کنند: بر اساس ارقام شرکت‌های تست و اندازه‌گیری، این مطالعه ادعا می‌کند که تنها پنج درصد از سایت‌های سلولی از بیش از 40 مگاهرتز از 60 تا 70 مگاهرتز در دسترس سه اپراتور بزرگ استفاده می‌کنند. 1&1 استدلال می‌کند که هر رقیب می‌تواند تا 20 مگاهرتز در باند 700 یا 900 مگاهرتز را به رگولاتور بازگرداند، بدون اینکه بر کیفیت شبکه‌های آنها تأثیر بگذارد.

این مطالعه همچنین نشان داد که نرخ داده‌ها در بازارهای تلفن همراه که بازیکنان دارای مجموعه‌های طیف کوچک‌تری هستند، در واقع بالاتر است و این استدلال را تضعیف می‌کند که طیف بیشتر به ازای هر اپراتور منجر به کیفیت شبکه بهتر می‌شود.

بنابراین، 1&1 استدلال می کند که هرگونه گسترش مجوزهای موجود توسط رگولاتور آلمان، BNetzA، عدم تعادل طیف فعلی را نه تنها به ضرر 1&1، بلکه به ضرر کاربران نهایی نیز تثبیت می کند.

کمتر از یک دهه از زمانی که تلفونیکا آلمان خرید E-Plus را تکمیل کرد و تعداد اپراتورها را از چهار به سه کاهش داد، می گذرد. در سال 2019، BNetzA با گنجاندن مشوق‌هایی در اولین حراج 5G خود، راه را برای چهارمین بازیکن جدید هموار کرد، مشوق‌هایی که شرکت‌های 1&1 را تشویق به پیشنهاد و مشارکت در این فراخوان کرد.

رئیس اپراتور 1&1 گفت: به منظور هموار کردن راه برای آلمان برای داشتن دوباره چهار شبکه تلفن همراه، آژانس شبکه فدرال قوانین ویژه ای را برای شرکت های جدید در حراج 5G سال 2019 صادر کرد. 1&1 بیش از یک میلیارد یورو برای اولین طیف فرکانس بالا سرمایه گذاری کرده است و مطمئن است که فرکانس های بیشتر در پایان سال 2025 در دسترس خواهند بود. شرایط حراج به صراحت این را ذکر کرده است.

وی ادامه داد: تمامی فرکانس های باند پایین در اختیار اپراتورهای موجود است. با فرکانس‌های 800 مگاهرتز، تنها یک سوم فرکانس‌های باند پایین در پایان سال 2025 رایگان خواهد بود. این بدان معناست که دویچه تلکام، وودافون و تلفونیکا به دو سوم دیگر در فرکانس‌های 700 و 900 مگاهرتز حداقل تا سال 2034 دسترسی نامحدود خواهند داشت. اگر 1&1 از فرآیند تخصیص طیف حذف می شد، ما برای سال های زیادی قفل می شدیم و نمی توانستیم شبکه خود را به صورت رقابتی اداره کنیم.

1&1 گفت که با ایده تمدید مجوز مخالف نیست، فقط می‌خواهد هر افزونه‌ای به عدم تعادل طیف فعلی با تخصیص یکنواخت‌تر آن بین چهار MNO رسیدگی کند.

سایر کشورها در این راه پیشرو هستند: به منظور تضمین رقابت منصفانه، به عنوان مثال، در گسترش فرکانس باند پایین در فرانسه، هر چهار اپراتور دارای شبکه، از جمله اپراتور تازه وارد Free Mobile، سهم یکسانی از فرکانس‌هایی که قرار است اعطا شود را دریافت کردند. در آلمان نیز دلیلی وجود ندارد که توزیع عادلانه فرکانس‌ها موفق نباشد.

به نظر می رسد که BNetzA تمام تلاش خود را برای جذب یک بازیکن چهارم جدید صرف کند تا آنها را با حمایت از مدیران فعلی در هنگام تخصیص طیف به کار گیرد.

 

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.