بانکداری و پرداخت الکترونیک

خبر اول

گوشی

January 20, 2024
9:27 شنبه، 30ام دیماه 1402
کد خبر: 158600

اپل برای پرداخت با NFC به اروپا باج می‌دهد

ICTna.ir – پس از سال‌ها تحقیق کمیسیون اروپا در خصوص عدم رقابت اپل در حوزه پرداخت‌های NFC، این غول فناوری امتیازاتی را ارائه کرده است.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، این امتیازات اساساً به برنامه‌های کیف پول تلفن همراه شخص ثالث اجازه می‌دهد تا از عملکرد NFC اپل در دستگاه‌های iOS استفاده کنند، به این معنی که می‌توان از سایر خدمات و همچنین Apple Pay استفاده کرد.

کمیسیون اروپا در سال 2020 یک تحقیق رسمی ضد انحصار آغاز کرد تا بررسی کند که آیا رفتار اپل، یعنی اجازه ندادن برنامه های پرداخت شخص ثالث در iOS، قوانین رقابت اتحادیه اروپا را نقض می کند یا خیر؟

دو سال بعد، کمیسیون اروپا نظر اولیه خود را اعلام کرد که اپل با محدود کردن دسترسی توسعه دهندگان شخص ثالث کیف پول های تلفن همراه به ورودی NFC، از موقعیت غالب خود در بازارهای کیف پول های موبایل در دستگاه های iOS سوء استفاده کرده است. این کمیسیون اعلام داشت: چنین رفتار انحصاری ممکن است رقابت را در بازار کیف پول‌های موبایل در دستگاه‌های iOS محدود کند، که ناقض ماده 102 معاهده عملکرد اتحادیه اروپا است.

در پاسخ، به نظر می رسد اپل پیشنهاد داده است که پلتفرم را با اجازه دادن به ارائه دهندگان خدمات پرداخت و کیف پول موبایل شخص ثالث برای دسترسی رایگان به عملکرد NFC از طریق مجموعه ای از APIها در دستگاه های iOS، بدون نیاز به استفاده از Apple Pay یا Apple Wallet باز کند.

طبق این بیانیه: اپل APIهای لازم را ایجاد خواهد کرد تا امکان دسترسی معادل به مؤلفه‌های NFC را در حالت به اصطلاح Host Card Emulation («HCE») فراهم کند، یک فناوری صادر شده برای ذخیره امن اعتبارنامه‌های پرداخت و تکمیل تراکنش‌ها با استفاده از NFC، بدون آن با تکیه بر یک عنصر امن داخل دستگاه را ممکن سازد.

این ویژگی‌ها و قابلیت‌های اضافی، مانند پیش‌فرض برنامه‌های پرداخت ترجیحی، دسترسی به ویژگی‌های احراز هویت مانند FaceID و «مکانیسم سرکوب» را ارائه می‌کند. همچنین اپل وعده داده است که «معیارهای واجد شرایط بودن منصفانه، عینی، شفاف و بدون تبعیض را برای اعطای دسترسی NFC به توسعه‌دهندگان اپلیکیشن کیف پول تلفن همراه شخص ثالث، که باید برای دسترسی به توافقنامه مجوز ADP منعقد کنند، اعمال کند.»

بدیهی است که این طرح تنها مربوط به منطقه اقتصادی اروپا است، و «مکانیسم حل و فصل اختلافات» ایجاد خواهد شد که بر اساس آن هرگونه تصمیم برای رد دسترسی به ورودی NFC توسط کارشناسان مستقل بررسی می شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.