مخابرات فضایی

January 20, 2024
12:02 شنبه، 30ام دیماه 1402
کد خبر: 158645

رکورد ارتفاع در پرتاب ماهواره ایران شکسته شد: ماهواره ثریا در مدار ۷۵۰ کیلومتری قرار گرفت

ساعاتی پیش ماهواره‌ «ثریا» توسط ماهواره‌بر قائم 100 با موفقیت به فضا پرتاب شد.

جدیدترین رکورد ارتفاع در پرتاب ثبت شد و ماهواره ثریا برای اولین بار با نسل جدید ماهواره بر قائم ۱۰۰ در مدار ۷۵۰ کیلومتری قرار گرفت.

به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات، ماهواره بر قائم ۱۰۰، ماهواره بومی ثریا از سری ماهواره های تحقیقاتی SRI ساخت پژوهشگاه فضایی ایران را با موفقیت در مدار 750 کیلومتری زمین قرار داد تا رکورد جدیدی از نظر ارتفاع پرتاب ماهواره در کشور به ثبت برسد.

این ماهواره بر سوخت جامد قابلیت حمل اجرامی به بزرگی ۱۰۰ کیلوگرم در مدار حدود ۵۰۰ کیلومتر را دارا است، که در سومین پرتاب آزمایشی خود با ثبت رکورد جدیدی در پرتاب های بومی، با موفقیت ماهواره ثریا با جرم حدود ۵۰ کیلوگرم را در مدار ۷۵۰ کیلومتر دایروی قرار دهد.

بر اساس داده های دریافتی از ماهواره عملیات تزریق در مدار به خوبی و با دقت انجام شده و هم اکنون داده های تله متری ماهواره در حال دریافت است.

با پرتاب این ماهواره تحقیقاتی بسیاری از زیرسیستم های توسعه یافته شده توسط پژوهشگاه فضایی ایران نیز در شرایط تست مداری قرار میگیرند و راه برای توسعه سریع صنعت فضایی بومی ایران هموارتر می شود. ضمن اینکه این پرتاب قدمی مهم در راستای افزایش توانمندی تزریق ماهواره در مدارهای بالاتر محسوب می شود.

از سوی دیگر و به گزارش تسنیم، پرتاب زیرمداری ماهواره‌بر قائم 100 نیروی هوافضای سپاه آبان ماه سال گذشته با موفقیت انجام شد.

بر اساس این گزارش،‌ آزمایش پروازی این ماهواره‌بر با موتور سوخت جامد مرحله اول رافع با موفقیت انجام شده است و قائم 100 اولین ماهواره‌بر سه مرحله‌‌ای سوخت جامد ساخت کشور است که توسط دانشمندان نیروی هوافضای سپاه ساخته شده است.

ماهواره‌بر سوخت جامد قائم 100، ماهواره‌ای است که با سه مرحله سوخت جامد قادر خواهد بود ماهواره‌های با وزن 80 کیلوگرم را در مدار 750 کیلومتری از سطح زمین قرار دهد.

در آزمایش موتور مرحله اول ماهواره‌بر قائم 100 که همان موتور سوخت جامد رافع است و در دی‌ماه 1400 آزمایش زمینی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته بوده، مورد آزمایش پروازی زیر مداری قرار گرفت.

لحظۀ پرتاب ماهوارۀ ثریا از نگاه دوربین‌های داخل ماهواره‌بر

فیلمی از لحظه پرتاب ماهواره ثریا که توسط ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ ضبط شده است را مشاهده خواهید کرد.

ماهواره‌بر قائم100 از نوع سوخت جامد بوده و توسط هوافضای سپاه پاسداران ساخته شده است. این ماهواره‌بر قابلیت حمل تا صدکیلو را داشته و در سومین پرتاب آزمایشی خود، ماهواره ثریا با جرم تقریبی ۵۰KG را در مدار ۷۵۰KMدایروی قرار داده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.