دولت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 21, 2024
15:04 یکشنبه، 1ام بهمنماه 1402
کد خبر: 158745

کدام دستگاه‌ها هنوز به پنجره ملی دولت هوشمند متصل نشده‌اند؟

منبع: ایسنا

پنجره ملی خدمات دولت هوشمند توانسته امکان ارائه خدمات الکترونیکی پرکاربرد سازمان‌های دولتی و دستگاه‌های اجرایی را با یک بار احراز هویت برای اقشار مختلف مردم فراهم کند، به گونه‌ای که اکنون بیش از ۳۵ میلیون کاربر احراز هویت شده در آن ثبت شده است؛ با این حال هنوز برخی دستگاه‌ها در اتصال خدمات خود در این پنجره با مشکلاتی مواجهند.

همراه داشتن انبوهی از اصل و کپی‌های مدارک شناسایی و هویتی مانند شناسنامه، کارت ملی، اساسنامه، آگهی تغییرات شرکت‌ها و وکالت‌نامه‌های اداری همواره یکی از معضلات اصلی انجام کارهای اداری به شمار می‌رود؛ به همین دلیل در سال‌های گذشته، استقرار پنجره واحد در حوزه‌های مختلف از جمله موضوعاتی است که مورد توجه دولت‌مردان قرار گرفت.

امسال تکلیفی که به طور جدی دنبال می‌شود، ارائه ۱۰۰ درصدی خدمات دستگاه‌ها به صورت تمام الکترونیکی از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند است که براساس این تکلیف باید همه دستگاه‌ها تا پایان آبان‌ماه انجام می‌دادند و تا پایان آذرماه هم همه استعلامات خود را با دستگاه‌های دیگر را تمام الکترونیک انجام دهند.

تکلیف سومی هم که ارائه شده این است سازمان‌ها ۲۰ درصد خدمات خود را به شکل کاملا هوشمند ارائه کنند، این تکالیف مهلت‌های قانونی است که در قانون بودجه ۱۴۰۲ تدارک دیده شده تا دستگاه‌ها به سرانجام برسانند.

اما با این حال همچنان دستگاه‌هایی هستند که به این پنجره متصل نشده‌اند. درحال حاضر این پنجره بیش از ۳۵ میلیون کاربر احراز هویت شده دارد، یعنی ۳۵ میلیون نفر از هموطنان بالای ۱۸ سال تاکنون حداقل یک بار به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت مراجعه و از خدمات آن استفاده کرده‌اند.

در این میان سازمان بهزیستی کشور، نهادی دولتی است که مسئولیت تامین سلامت اجتماعی جامعه را به عهده دارد و اصلی‌ترین دستگاه ارائه دهنده خدمات به نیازمندان در سراسر ایران است؛ بسیاری از گیرندگان خدمات بهزیستی به‌طور خاص نیازمند دریافت خدمات به‌صورت غیرحضوری و الکترونیکی هستند؛ اما با وجود آنکه این سازمان از اولین سازمان‌هایی بوده که به این پنجره متصل شده است، طبق اعلام، به دلیل مشکلاتی که در سامانه‌های خود دارد، فعلا از دسترسی خارج شده است.

عیسی زارع پور – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – هفته گذشته درباره دستگاه‌هایی که تکلیف دوم یعنی ارائه خدمات به صورت کاملا برخط دستگاه‌ها اعلام کرد: وزارتخانه‌های دادگستری، نیرو، ارتباطات، آموزش و پرورش، بهداشت و ورزش، بیش از ۷۰ درصد خدمات خود را برخط ارائه کرده‌اند. وزارتخانه‌های دادگستری و نیرو ۱۰۰ درصدی بوده‌اند و ما خودمان در وزارت ارتباطات ۹۷ درصد خدماتمان به شکل الکترونیکی ارائه می‌شود.

او همچنین گفت: در انتهای لیست هم بعضی از دستگاه‌ها مانند وزارت جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و نفت هستند که نیازمند کار ویژه‌تری هستند و ما الان در حال برگزاری جلساتی با آنها هستیم تا به سرعت مشکلات را برطرف کنند؛ اینها متصل هستند اما درصد خدماتی که ارائه می‌دهند پایین است.

بر این اساس اخیرا هفتمین جلسه کمیته نظارتی آیین نامه اجرایی بند ج تبصره ۷ قانون بودجه سال جاری درباره الکترونیکی و هوشمندسازی خدمات دولت برگزار و در آن گفته شد دستگاه‌های محدودی در وزارت علوم باقی مانده‌اند که باید به سرعت اتصال خود را صددرصد کنند که با این کار وزارت علوم به عنوان پیشرو در این حوزه مطرح شود و باید به روزی برسیم که دولت به یک آیکون در گوشی‌های مردم تبدیل شود و خدمات دولتی در یک اتاق شیشه‌ای قابل پیگیری باشد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.