رسانه‌های اجتماعی

هوش مصنوعی

January 21, 2024
16:11 یکشنبه، 1ام بهمنماه 1402
کد خبر: 158763

زاکربرگ پس از شکست در متاورس به هوش مصنوعی چشم دوخته است

منبع: زومیت

متا برای توسعه‌ی هوش مصنوعی انسان‌گونه، دو تیم تحقیقاتی خود را گرد هم آورده است و اهداف چشمگیری برای آینده دارد.
در‌حالی‌که اکثر شرکت‌ها بر هوش مصنوعی مکالمه‌محور متمرکز هستند، به‌نظر می‌رسد که متا اهداف بلندپروازانه‌تری در سر دارد و به فکر توسعه‌ی هوش جامع مصنوعی (AGI) است.

مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، می‌گوید شرکتش در‌حال‌حاضر روی AGI یا همان هوش مصنوعی انسان‌گونه متمرکز شده است. دو تیم تحقیقاتی FAIR و GenAI متا برای توسعه‌ی این نوع از هوش مصنوعی در حال فعالیت هستند و تلاش می‌کنند که آن را به‌صورت متن‌باز (Open Source) ارائه کنند.

زاکربرگ در پستی جدید درباره‌ی اهداف متا گفت: «به‌روزرسانی‌هایی درزمینه‌ی هوش مصنوعی در راه است. چشم‌انداز بلندمدت ما این است که هوش مصنوعی انسان‌گونه را متن‌باز کنیم تا به‌طور گسترده دردسترس همه‌ی کاربران قرار گیرد و از ویژگی‌های آن بهره‌مند شوند.»

مدیرعامل ۳۹ ساله‌ی متا درادامه گفت: «برای پیش‌برد این هدف از دو تیم تحقیقاتی خود، یعنی FAIR و GenAI، استفاده خواهیم کرد. متا اکنون در حال آموزش مدل نسل بعدی هوش مصنوعی مولد Llama 3 است.»

مارک زاکربرگ درادامه به هدف دیگر متا اشاره کرد: «یکی دیگر از اهداف متا این است که زیرساخت‌های محاسباتی دقیقی را ایجاد کند که شامل ۳۵۰ هزار کارت گرافیک انویدیا H100 تا پایان امسال و ۶۰۰ هزار گرافیک H100 در مجموع می‌شود. متا همچنین گام‌هایی به‌سوی پیشرفت درزمینه‌ی دستگاه‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی مانند عینک‌ هوشمند Ray Ban Meta برداشته است.»

یان لیکان، دانشمند ارشد متا، در ماه دسامبر (آذر و دی) گفته بود که احتمالاً «ابر هوش مصنوعی» به‌زودی از راه خواهد رسید؛ اما او معتقد است که سیستم‌های هوش مصنوعی کنونی هنوز چندین دهه تا رسیدن به سطح مطلوبی از ادراک احساسات فاصله دارند و هوش مصنوعی فعلی، تنها در سطح سگ و گربه است و تا رسیدن به سطح هوش انسان راه درازی در پیش دارد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.