اینترنت و شبکه

تحول دیجیتال

خبر اول

فیبرنوری

January 23, 2024
10:45 سه شنبه، 3ام بهمنماه 1402
کد خبر: 158812

گوگل جزایر اقیانوس آرام را با فیبر به هم متصل می‌کند!

ICTna.ir – بهبود ارتباط بین جزایر در اقیانوس آرام مرکزی به لطف یک پروژه کابلی جدید زیردریایی به رهبری گوگل در حال انجام است.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، طرح مرکزی Pacific Connect دو مسیر کابلی جدید، به نام‌های Bulikula و Halaihai را در مشارکتی بین گوگل، شرکت مخابراتی فیجی Amalgamated Telecom Holdings، شرکت مشاوره APTelecom و Telstra مستقر خواهد کرد.

Bulikula گوام را به فیجی متصل خواهد کرد، در حالی که Halaihai یک پیوند از گوام به پلی‌نزی فرانسه را فراهم خواهد کرد. نتیجه یک حلقه کابلی خواهد بود که نه تنها پیوندهای بین جزیره ای جدید را ارائه می دهد، بلکه دارای نقاط انشعاب از پیش تعیین شده است که می تواند به سایر جزایر اقیانوس آرام متصل شود.

سیستم جدید بر اساس پروژه کابلی دیگری به رهبری گوگل تحت عنوان “ابتکار South Pacific Connect” ساخته شده است. این مسیر کابلی که در اکتبر اعلام عمومی شد ، فیجی و پلی‌نزی فرانسه را از طریق کابل‌های Honomoana و Tabua به استرالیا و ایالات متحده متصل می‌کند. همچنین این دو کشور جزیره ای را با یک کابل اینترلینک به یکدیگر متصل می کند.

گوگل گفت که در مجموع، این دو سیستم کابلی نه تنها ظرفیت را افزایش می دهند و تاخیر در مسیرهای اقیانوس آرام را کاهش می دهند، بلکه قابلیت اطمینان را بهبود می بخشند و افزونگی را در منطقه ای که مستعد بلایای طبیعی است فراهم می کنند.

مانوآ کامیکامیکا، معاون نخست وزیر و وزیر ارتباطات فیجی در این زمینه گفت: اعلام ابتکار مرکز پاسیفیک کانکت همه نشانه‌هایی را برای منطقه‌ای به خوبی مرتبط با چشم‌انداز رهبران اقیانوس آرام برای سال 2050 نشان می‌دهد. کابل‌های زیردریایی Bulikula و Halaihai زیربنای اتصال دیجیتالی مردم اقیانوس آرام خواهند بود و راه را برای تحول اقتصادی از طریق دیجیتال هدایت خواهند کرد.

لو لئون گوئررو فرماندار گوام افزود: “آینده اقتصادی ما همگی به فناوری دیجیتال وابسته است و ما از کابل های زیردریایی Halaihai و Bulikula استقبال می کنیم تا زندگی مردم ما را با هم ارتقا دهند.”

گوام به‌ویژه تاریخ طولانی‌ای به عنوان نقطه توقف کابل‌های مخابراتی اقیانوس آرام دارد، و این سنتی است که گوگل به حفظ آن کمک می‌کند. قلمرو ایالات متحده به چندین سیستم کابلی دیگر که توسط گوگل و شرکای آن از جمله Apricot و Echo مستقر شده اند یا در حال حاضر در حال اجرا هستند، متصل است .

گوام با تحریک قانون زیرساخت و برنامه سهامداری پهنای باند، دسترسی و استقرار (BEAD)، اوت گذشته برنامه عملیاتی پنج ساله خود را به نام اینترنت برای همه راه اندازی کرد. علاوه بر بهبودهای بیشتر در اتصال بین المللی و انعطاف پذیری، همچنین در حال ایجاد یک مرکز داده پیشرفته است.

گوگل خاطرنشان کرد: «دولت گوام مدت‌هاست که پل زدن شکاف دیجیتالی را با برنامه‌های کلیدی مانند برنامه اقدام پنج ساله خود برای گسترش دسترسی به اینترنت برای بیشتر ساکنان گوام و تعهد به تقویت زیرساخت‌های مخابراتی جزیره در اولویت قرار داده است.»

در همین حال، منافع اقتصادی حاصل از سرمایه گذاری زیرساخت شبکه گوگل در گزارش سال 2022 از Analysys Mason خلاصه شد.

تخمین زده می‌شود که تنها در آسیا و اقیانوسیه (APAC) سرمایه‌گذاری‌های شبکه گوگل منجر به ایجاد 1.3 میلیون شغل اضافی و افزایش 640 میلیارد دلاری تولید ناخالص داخلی بین سال‌های 2010 تا 2021 شده است.

انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری‌های جاری تا سال ۲۰۲۶، ۳.۵ میلیون شغل اضافی ایجاد کند و به ۶۲۷ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۶ کمک کند.

با وجود ارقامی مانند این، به راحتی می توان فهمید که چرا دولت های گوام و فیجی اینقدر مشتاق سیستم های کابلی جدید گوگل هستند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.