5G, 6G, vRAN, OpenRAN

خبر اول

فناوری

مخابرات فضایی

January 22, 2024
21:51 دوشنبه، 2ام بهمنماه 1402
کد خبر: 158898

اینترنت ماهواره‌ای روی موبایل معمولی این بار با طعم گوگل؛ AT&T و گوگل به جمع سرمایه‌گذاران AST SpaceMobile پیوستند

ICTna.ir – اپراتور AT&T و گوگل به جمع سرمایه گذاران پروژه ماهواره ای AST SPACE mobile پیوسنتند. AST SpaceMobile میگوید این سرمایه گذاری بر اعتماد به موقعیت رهبری آن در بازار نوظهور تلفن همراه ماهواره ای مستقیم مبتنی بر فضا کمک شایانی میکند.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، این شرکت ماهواره‌ای مستقر در میدلند تگزاس، روز پنجشنبه از سرمایه‌گذاری 155 میلیون دلاری از سوی سرمایه‌گذاران جدید خود یعنی AT&T و گوگل رونمایی کرد و از تمدید حضور وودافون به عنوان یک سرمایه‌گذار قدیمی که حضور و تعهدات خود را تمدید کرده خبر داد. این شرکت همچنین اعلام کرد که قصد دارد تا سقف 51.5 میلیون دلار وام دریافت کند که در مجموع 206.5 میلیون دلار برای تامین مالی جدید ایجاد خواهد کرد.

AST SpaceMobile ادعا می‌کند که بازار اینترنت ماهواره ای مستقیم به دستگاه مبتنی بر فناوری فضایی را اختراع کرده است، با یک طرح ثبت اختراع که اتصال پهن باند را مستقیماً به دستگاه‌های سلولی استاندارد و اصلاح نشده تسهیل می‌کند.

در طی یک بیانیه مطبوعاتی ، AST SpaceMobile گفت که سرمایه گذاری از سوی شرکت هایی مانند AT&T، گوگل و وودافون بر اعتماد به فناوری و موقعیت رهبری این شرکت در بازار نوظهور D2D سلولی مبتنی بر فضا تأکید می کند چراکه پتانسیل ارائه اتصال به 5.5 میلیارد دستگاه تلفن همراه زمانی که از پوشش خارج هستند با این فناوری انحصاری و نوظهور وجود دارد.

وودافون و AT&T به منظور پشتیبانی از خدمات تجاری برنامه ریزی شده، سفارش خرید به مبلغ نامشخصی برای تجهیزات شبکه داده اند. علاوه بر این، گوگل و AST SpaceMobile توافق کردند که در توسعه محصول، آزمایش و طرح‌های پیاده‌سازی برای اتصال شبکه SpaceMobile در اندروید و دستگاه‌های مرتبط با یکدیگر همکاری کنند.

AST SpaceMobile توافق و تفاهم با بیش از 40 اپراتور شبکه تلفن همراه در سراسر جهان دارد. با این حال همه این توافقات صرفا در فضای D2D تنها نیست. تی موبایل، Apple/Globalstar، T-Mobile/SpaceX، Bullitt و Lynk Global از جمله این اپراتورها و برندهای طرف توافق و قرارداد با این پروژه هستند.

این در حالی است که که ایریدیوم به داشتن یک صورت فلکی مدار پایین زمین (LEO) در آسمان افتخار می کند و اخیراً از طریق پروژه Stardust خود تغییری در استراتژی برای استفاده از استانداردهای 3GPP اعلام کرده است . ایریدیوم یکی از شرکت‌های اصلی ماهواره‌ای بود که در اواخر دهه 1990 قبل از خروج از ورشکستگی شکست تجاری را تجربه کرد و با مجموعه 66 ماهواره‌اش شروع به کار کرد.

در آخرین دور فعالیت‌های ماهواره‌ای، فرض اصلی ارائه خدمات پیام رسانی برای مصرف‌کنندگان در هنگام پیاده‌روی یا انجام فعالیت‌های دیگر در مناطق دورافتاده است که گوشی دارای خط ارتباطی با ماهواره است، برخلاف پوشش داخلی ساختمان که در آن تلفن از پوشش زمینی استفاده می کند.

سال گذشته، AST SpaceMobile برای تکمیل یک اتصال صوتی مستقیم از فضا به یک گوشی هوشمند اصلاح نشده و معمولی، سرخط اخبار شد و نقطه عطفی در مأموریت خود برای ارائه اتصال به افرادی که تحت پوشش شبکه های تلفن همراه زمینی نیستند، رقم زد.

مهندسانی از وودافون، Rakuten و AT&T در این تماس شرکت کردند که از گوشی هوشمند سامسونگ مدل Galaxy S22 استفاده شد. اتصال مبتنی بر فضا از طریق ماهواره BlueWalker 3 (BW3) AST SpaceMobile ارائه شد.

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.