اپراتورها

تلفن همراه

خبر اول

رگولاتوری

January 23, 2024
15:15 سه شنبه، 3ام بهمنماه 1402
کد خبر: 158933

رییس رگولاتوری: با آزادسازی تعرفه‌ها موافق هستیم | باید قیمت اینترنت ثابت برای سرعت‌های بالاتر مقرون به صرفه‌تر باشد

ICTna.ir – رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: هر چقدر فضای ارایه خدمات ارتباطی را رقابتی‌تر کنیم، در بحث آزادسازی تعرفه به ما کمک می‌کند. با موضوع آزادسازی تعرفه موافق هستیم اما در شبکه سیار عملا دو اپراتور ارتباطی غالب داریم.

امیر محمدزاده لاجوردی، در پاسخ به سوال خبرنگار آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) در نشست بررسی و تبادل نظر پیرامون انجام تعهدات اپراتورها برای بهبود کیفیت اینترنت باتوجه به تغییرات تعرفه‌ای» گفت: موضوع آزادسازی تعرفه را در پروژه فیبر هدف قرار داده‌ایم تا در شهرهایی که مخابرات در آنها حضور دارد، اپراتور دیگری هم حضور یابد بخشی از زیرساختی که ایجاد می‌کنند را تا تنظیم‌گری وزارت ارتباطات در اختیار اپراتورها قرار بدهند تا در شبکه زیرساختی دچار انحصار نباشیم. در واقع در این بخش امکان آزادسازی تعرفه وجود دارد و قیمت‌ها شکسته خواهد شد.

او در پاسخ به سوال دیگر ایستنا درباره میزان افزایش حق‌السهم دولت از افزایش تعرفه‌های اینترنت اظهار داشت: حدود ۷ درصد حق‌السهم دولت را اپراتورها در قالب USO برای توسعه شبکه ارتباطی روستایی استفاده می‌کنند. هشت درصد هم برای توسعه شبکه فیبر نوری درنظر گرفته شده و باقی درآمد دولت هم دوباره در وزارت ارتباطات در جهت توسعه شبکه ارتباطی و حوزه‌های فناوری اطلاعات هزینه می‌شود.

لاجوردی درباره اعمال فاصله قیمتی بین خدمات ارتباطی شبکه ثابت و سیار برای کاهش ترافیک روی شبکه موبایل گفت: درخواست اغلب اپراتورهای ارتباطی افزایش بیش از ۳۴ درصد بود و ما هم شاخص‌‌های مختلفی در نظر گرفتیم که این افزایش را داشته باشیم.
او افزود: باتوجه به اینکه در سال جاری شاخص‌های تورمی هم مطرح است، عددی که به آن رسیدیم ۳۴ درصد بود و درخصوص تفاوت بین اپراتورهای ثابت و سیار، براساس مدیریت بسته‌ها و روش‌ها، تفاوت و مزیت را ایجاد می‌کنیم.

به گفته رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، بخشی از مزیت رقابتی در کیفیت است که پروژه فیبر نوری این مزیت را ایجاد می‌کند و الان در شرایط فعلی سرعت دسترسی در شبکه سیار بیشتر از شبکه ثابت است بنابراین در قالب پروژه فیبر این مزیت رقابتی به صورت کیفی برای کاربر فراهم می شود و کاربر سرعت‌های چند صد مگابیتی را فراهم می‌کند.

لاجوردی گفت: روی شبکه فیبر شاید ARPU حدود ۱۵۰ هزار تومان باشد اما از یک سرویس، چند مشترک استفاده می‌کنند و از ARPU شبکه سیار که فقط برای یک مشترک است، متفاوت است.
او افزود: هر گیگ ترافیک اینترنت بین‌الملل در شبکه ثابت دو هزار تومان بود که ۳۴ درصد افزایش یافت اما تعرفه شبکه سیار بسیار بیش از این است.
لاجوردی ادامه داد: در تعرفه خدمات ثابت، اینترنت با سرعت ۳۰ مگ را ۳۴ درصد افزایش ندادیم بلکه حدود ۱۷ درصد افزایش یافت و تعرفه اینترنت با سرعت ۵۰ مگابیت بر ثانیه را هفت درصد افزایش دادیم. این روند در سرعت‌های بالاتر هم همینطور است.

او تصریح کرد: برنامه ما این است که برای سرعت‌های بالاتر شبکه ثابت، قیمت برای کاربر مقرون به صرفه‌تر باشد و سرعت بیشتری دریافت کند. در پروژه فیبر هم اپراتورها حداقل سرعت ۱۰۰ مگابیت را باید به کاربران ارایه دهند و تا یک گیگ هم می تواند افزایش داشته باشد.
لاجوردی افزود: همچنین بسته‌های بلند مدت هم یک مزیت رقابتی بین ارتباطات ثابت و سیار است که بسته‌های بلند مدت با حجم بیشتری در اپراتورهای ثابت تعریف می‌شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.