5G, 6G, vRAN, OpenRAN

اپراتورها

باندپهن

باندپهن ثابت

تلفن همراه

خبر اول

رگولاتوری

January 23, 2024
16:20 سه شنبه، 3ام بهمنماه 1402
کد خبر: 158942

بهره‌برداری از امکانات وزارت نیرو برای اتصال کاربران به شبکه FTTx | برگزاری مزایده فرکانس 5G به زودی | تخصیص فرکانس در نقطه نهایی اتصال فیبر نوری

ICTna.ir – رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: طی توافقی با وزارت نیرو، از امکانات این وزارتخانه برای اتصال کاربران به شبکه فیبر نوری در نقطه نهایی استفاده خواهد شد.

به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، امیر محمدزاده لاجوردی در نشست بررسی و تبادل‌نظر پیرامون انجام تعهدات اپراتورها برای بهبود کیفیت اینترنت باتوجه به تغییرات تعرفه‌ای افزود: برای ارتباط کاربران به شبکه فیبر نوری در نقطه نهایی و برقراری ارتباط، همچنین فرکانسی اختصاص داده خواهد شد تا مسیر اتصال به شبکه فیبر نوری تسهیل شود.

مزایده فرکانس 5G؛ بزودی
او همچنین از برگزاری مزایده واگذاری باندهای فرکانسی 5G خبر داد و اظهار داشت: همزمان با شبکه ثابت، توسعه شبکه سیار هم با واگذاری فرکانس‌های موردنیاز 5G در دستور کار قرار دارد و مزایده واگذاری دو بلوک فرکانسی ۳۶۰۰ و ۳۸۰۰ مگاهرتز به زودی برگزار می‌شود.

لاجوردی افزود: با واگذاری فرکانس‌های جدید به اپراتورها، شبکه سیار به موازات شبکه ثابت از سوی اپراتورها توسعه خواهد یافت.

سرمایه گذاری اپراتورها کاهش یافته بود
لاجوردی با اشاره به اینکه برای توسعه شبکه ارتباطی ثابت، پروژه مبتنی بر FTTx تعریف شده است، گفت: این پروژه در کشورهای مشابه حتی با وسعت کمتر از ایران حدود یک دهه پیش انجام شده است و در ایران درحال حاضر بیش از ۵ میلیون پوشش ایجاد شده است.

او با اشاره به اینکه آمار سرمایه‌گذاری سه اپراتور موبایل در کشور کاهش یافته است، تصریح کرد: سهم بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات از تولید ناخالص ملی (GDP) روند نزولی داشته است.
به گفته رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات، وزارت ارتباطات معتقد است افزایش کیفیت بدون سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر نیست و تلاش شد تا با کمک اپراتورها، برنامه‌ای برای شتاب توسعه اپراتورها با تغییر ۳۴ درصدی تعرفه روی ترافیک بین‌الملل پیش‌بینی شود.

او گفت: با افزایش ۳۴ درصدی تعرفه بسته‌های اینترنت اپراتورهای موبایل توافق شد بسته‌های موجود هیچ‌کدام حذف نشوند و قیمت ترافیک داخلی تغییر نکند و ترافیک بین‌الملل هم حداکثر ۳۴ درصد افزایش یابد. ضمن اینکه ۱۲ گیگابایت ترافیک هدیه هم به کاربران اعطا شد که در مجموع، چهار میلیون نفر برای دریافت بسته هدیه اینترنت ثبت‌نام کردند.
لاجوردی افزود: همزمان میزان پیشرفت اپراتورها در توسعه شبکه و بهبود شاخص‌های ارتباطی 5G، 4G و افزایش سرعت پایش می‌شود.

تعرفه فیبر
او با بیان اینکه برای اتصال به فیبر نوری تعرفه‌گذاری وجود ندارد و فضا رقابتی ایجاد شده است، گفت: اما در بحث اینترنت باید تعرفه معقول باشد و برای تعرفه‌گذاری فرمولی را تعیین خواهیم کرد که براساس آن نرخ تعرفه تعیین شود.

رییس رگولاتوری تصریح کرد: با مهاجرت مشترکان از سرویس ADSL به فیبر نوری، ۱۰ میلیون کاربر ADSL به شبکه فیبر نوری متصل خواهند شد که جهش بزرگی در میزان اتصالات ثابت مبتنی بر فیبر نوری خواهد بود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.