اپراتورها

January 24, 2024
13:05 چهارشنبه، 4ام بهمنماه 1402
کد خبر: 159012

اپراتورها برای رفع نقاط کور اینترنت چه راهکاری دارند؟

ظهر امروز در نشست خبری رئیس سازمان تنظیم مقررات، مدیران عامل اپراتورهای ارتباطی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در خصوص نقاط کور اینترنت همراه در برخی مناطق شهری و برنامه اپراتورها برای رفع آن، توضیحاتی دادند.

به گزارش فارس، ظهر امروز در نشست خبری رئیس سازمان تنظیم مقررات، مدیران عامل اپراتورهای ارتباطی در پاسخ به سوال خبرنگار گروه علم و پیشرفت در خصوص نقاط کور اینترنت همراه در برخی مناطق شهری و برنامه اپراتورها برای رفع آن، توضیحاتی دادند.

بیژن عباسی مدیرعامل اپراتور ایرانسل در این خصوص گفت: متاسفانه شهرسازی و ساخت و سازهای جدید خصوصا در کلان‌شهرها باعث ایجاد نقاط کور می‌شود و اپراتورها ناچار هستند برای رفع این مشکل طراحی جدید انجام دهند.

وی افزود: شبکه موبایلی به صورت سلولی و اصطلاحا لانه زنبوری است و باید کنار هم قرار گیرد تا اطراف خود را به طور کامل پوشش دهد، حالا اگر وسط این سلول، ساختمان یا برجی ساخته شود اصطلاحا سایه می‌اندازد و سیگنال به درستی به کاربران نمی‌رسد.

عباسی درباره راهکار رفع این مشکل توسط اپراتورها گفت: در شهرهای بزرگ کار خوبی که بین اپراتورها شکل گرفته این است که از دکل‌های مشترک استفاده کنند یعنی به جای اینکه شاهد باشیم اپراتورها در کنار یکدیگر چندین دکل‌ نصب کرده‌اند، بر روی یک دکل مشترک تجهیزات را نصب می‌کنند تا پوشش ایجاد شود.

حل مسئله اینترنت باید جزو الزامات ساخت و ساز در کلان‌شهرها باشد

حسین ملازاده مدیرعامل رایتل نیز در پاسخ به این سوال گفت: در همین رابطه نامه‌ای به سازمان تنظیم مقررات رادیویی داده‌ایم مبنی بر اینکه یکی از الزامات ساخت و سازها مربوط به ارتباطات باشد.

وی افزود: همانطور که شهرداری برای ارائه مجوز ساخت و ساز عوارض دریافت می‌کند رگولاتوری نیز باید به این بخش ورود کند، در حقیقت هر ساختمان یا برج بلندمرتبه جدید باعث ایجاد سایه بر روی چندین ساختمان در اطراف خود شده و ارتباط این ساختمان‌ها عملا مختل یا قطع می‌شود.

ملازاده تاکید کرد: اگر سازمان رگولاتوری نمی‌خواهد هزینه‌ای برای این موارد دریافت کند می‌تواند برخی الزامات ارتباطی و اتصال همچون فیبرکشی برای داخل ساختمان‌ها و یا مجوز نصب دکل را صادر کند.

وی افزود: در مناطق بالای شهر متاسفانه اینگونه جا افتاده است که دکل‌های مخابراتی مشکل زیست محیطی ایجاد می‌کنند و عملا اپراتورها ناچار هستند به جای اینکه یک چیدمان بهینه داشته باشند چند سایت در کنار هم ایجاد کنند، در همین راستا هم از سازمان تنظیم مقررات خواهش داریم تا با سازمان نظام مهندسی توافق داشته باشند که موضوع ارتباطات جزو الزامات ساختمان‌ها خصوصا برج‌ها در کلان شهرها شود.

گفتنی است، مدیران اپراتور همراه اول پاسخی به این سوال ندادند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.