فیبرنوری

January 24, 2024
13:12 چهارشنبه، 4ام بهمنماه 1402
کد خبر: 159026

۸۵ کیلومتر فیبر نوری در شهر همدان اجرا می شود

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات همدان با اشاره به اینکه برای تامین نیازهای ارتباطی در آینده نیازمند گسترش فیبرنوری هستیم،گفت: ۴۰ کیلومتر از ابتدای سال جاری تاکنون فیبر نوری در شهر همدان اجرا شده و انجام این طرح در ملایر نیز کلید خورده است.

به گزارش ایرنا،ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از مولفه های پیشرفت هر کشور محسوب می‌شود که به همت دولت سیزدهم و برنامه های تدوین شده، ارتقاء زیرساخت‌های این حوزه در استان همدان شتاب خوبی دارد.

دنیای امروزی هر روز در حال پیشرفت و حرکت به سمت استفاده بیشتر از دانش علمی و فنی برای حل مسائل و ایجاد نوآوری های جدید است به طوری که هر سال نسل جدیدی از فناوری‌های نوین در زندگی بشر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

«هوش مصنوعی» و «اینترنت اشیا» یکی از مهمترین این مواردی است که بیش از هر موضوعی مورد توجه قرار گرفته و حالا نسل بشر با دنیای جدیدی از فناوری نوین روبرو شده است.

سال ۲۰۲۳ میلادی شاهد پیشرفت‌های تازه‌ای در زمینه استفاده از فناوری هوش مصنوعی در حوزه پزشکی، درمان بیماری‌ها، نانو، مسائل مالی، تحصیلات و بسیاری دیگر از موارد اینچنین بودیم به طوری که برخی کارشناسان این سال را یک سال پررونق و نقطه آغازی در این زمینه می‌دانند.

به عبارتی هوش مصنوعی به سامانه‌هایی گفته می‌شود که می‌توانند واکنش‌هایی مشابه رفتارهای هوشمند انسانی از جمله درک شرایط پیچیده، شبیه‌سازی فرایندهای تفکر و شیوه‌های استدلال انسانی و پاسخ موفق به آنها، یادگیری و توانایی کسب دانش و استدلال برای حل مسایل را از خود به نمایش بگذارند.

حالا در دنیایی که فناوری نوین با سرعت عجیبی در حالا تغییر است، به طور قطع برای قرارگیری در مسیر آن باید زیرساخت ها را نیز توسعه داد.

استفاده از سرویس های نوظهور دنیای دیجیتال، همچون اینترنت اشیاء، پهنای باند بیشتری را برای برقراری ارتباط نیاز دارد.

اما حالا دولت سیزدهم به فکر توسعه زیرساخت ها برای بهره گیری از نسل‌های نوین ارتباطی در کشور و به ویژه استان همدان است.

دولت مردمی تلاش دارد زمینه‌های استفاده مشترکان از خدماتی همچون، «پهن باند سیار»، «اینترنت اشیاء»، «تماس تصویری بر بستر نسل چهارم و پنجم» توسعه «شبکه فیبر نوری» و سایر موارد مرتبط با زیرساخت‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات را توسعه دهد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان همدان می‌گوید: زیرساخت‌های ارتباطی به ویژه گسترش شبکه فیبر نوری و اینترنت نسل چهارم (۴G) و پنجم(۵G) تلفن همراه به سرعت در روستاها و شهرهای استان در حال توسعه است.

عباس صادقی پوریانی با حضور در دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) مرکز همدان و گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هرچقدر روبه جلو پیش می‌رویم نیروی کار عملگرا در دنیا رو به کاهش است و به ناچار باید از ماشین‌ها و اتوماسیون صنعتی استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه در آینده مجبوریم به سمت هوش مصنوعی و استفاده از فناوری نوین حرکت کنیم، اظهار کرد: اینترنت اشیاء به گونه ای است که بتوانیم وسایل را از فاصله خیلی دور کنترل کنیم و همین موضوع زیرساخت‌های اینترنت با پهنای باند زیاد را می‌طلبد.

صادقی پوریانی عنوان کرد: بر اساس برخی آمارهای استخراج شده هم اینک بین ۱۶ تا ۳۰ درصد کاربران ایرانی از این فناوری نوین استفاده می‌کنند و استفاده از آن به سرعت در حال گسترش است.

وی با اشاره به اینکه هدف ما این است تا پوشش اینترنت همراه را در شهرها و روستاهای استان به مرز نیاز مردم برسانیم، بیان کرد: هم‌اینک جمعیت کوچک‌ترین روستاهای استان همدان نیز خواهان اینترنت نسل چهارم (۴G) هستند.

این مسوول افزود: راه اندازی هر ایستگاه آنتن بی.تی.اس نسل جدید بین چهار تا هفت میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

 

تا سال آینده همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار همدان به اینترنت نسل سوم یا چهار

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استانداری همدان با تاکید بر اینکه تلاش داریم تا سال ۱۴۰۳، جمعیت همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان همدان، دست‌کم به شبکه اینترنت همراه نسل سه (۳G) متصل شوند، عنوان کرد: استان همدان یک هزار و ۷۲ روستا دارد که تا ابتدای امسال، ۸۲۱ روستا به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت متصل شده بود.

وی ادامه داد: در دولت سیزدهم اتصال ۱۰۷ روستای دیگر استان همدان با اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت به ما ابلاغ شده است که از این تعداد در سال جاری تجهیزات مربوط به ۲۹ روستا نصب و بهره برداری شده و تا خرداد ۱۴۰۳ نیز تجهیزات ارتباطی روستای باقی مانده نصب می‌شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان همدان گفت: با اجرای پروژه های ابلاغی از سوی دولت، بیش از ۹۸ درصد روستاهای استان با اعتبارات بودجه ۱۴۰۲ به اینترنت پهن باند مجهز می‌شوند.

صادقی پوریانی تاکید کرد: گسترش شبکه فیبر نوری مهم ترین پروژه ارتباطی دولت سیزدهم است و بنا بر برنامه ریزی صورت گرفته از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تا پایان دولت شرایط استفاده از اینترنت فیبر نوری برای ۲۰ میلیون نفر از جمعیت شهری ایجاد خواهد شد.

وی همچنین گفت: شبکه اصلی این طرح به شکلی ایجاد می‌شود که خط انتقال به فاصله ۳۰۰ متری واحدهای مسکونی می‌رسد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان همدان با اشاره به اینکه ۶۳ درصد از جمعیت استان همدان شهرنشین هستند،بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته عملیات اجرای شبکه فیبر نوری در سال جاری در شهر همدان آغاز شده است و پروژه سایر شهر های استان نیز از سال ۱۴۰۳ عملیاتی می‌شود.

وی بیان کرد: پروژه فیبر نوری شهر همدان را شرکت فناپ تلکام با مشارکت شهرداری همدان اجرا می کند که در سال ۱۴۰۱ حدود ۶.۵ کیلومتر از پروژه اجرا شده بود و در سال ۱۴۰۲ نیز تاکنون ۴۰ کیلومتر اجرا شده است.

صادقی پوریانی ادامه داد: برای اجرای خطوط فیبر نوری و بر اساس نقشه طراحی شده، در حاشیه برخی از خیابان‌ها و محلات به عرض ۱۰ و عمق ۴۵ سانتی متر حفاری می‌شود تا تجهیزات فیبر نوری از داخل آن عبور کند.

وی اظهار کرد: در مجموع نزدیک به ۴۶.۵ کیلومتر حفاری و داکت گذاری و حدود ۳۰ کیلومتر نیز فیبر گذاری شده و با پیشبرد کار، از سال آینده تقاضای مردم شهر همدان را برای استفاده از شبکه فیبر نوری پوشش خواهیم داد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان همدان گفت: اجرای شبکه فیبر نوری در شهر ملایر نیز از تعهدات سال ۱۴۰۳ بود اما عملیات اجرایی آن را از امسال آغاز کردیم و هم اینک چهار کیلومتر از طول شبکه اجرا شده است و ۳۰ کیلومتر دیگر در سال ۱۴۰۳ عملیاتی می‌شود.

 

۸۵ کیلومتر فیبر نوری در شهر همدان اجرا می شود

وی بیان کرد: مسیر اصلی شبکه فیبر نوری شهر همدان ۸۵ کیلومتر است که باید اجرا شود اما با توجه به تغییرات طراحی ها ممکن است طول اجرای پروژه کمی تغییر کند.

صادقی پوریانی گفت: اعتبار اجرای این طرح بخشی توسط شهرداری ها و بخش دیگر توسط اپراتور پیمانکار تامین می‌شود و در نهایت پس از بهره برداری کامل، دولت به ازای هر مشترک متصل به شبکه فیبر نوری ۲۵ میلیون ریال یارانه به شرکت مجری طرح پرداخت می‌کند.

وی تصریح کرد: زیرساخت های آینده استان همدان در همه بخش‌ های اقتصادی ، کشاورزی، صنعتی، تولید و سایر موارد نیازمند اینترنت پر سرعت است و هرچقدر روبه جلو پیش برویم تقاضا برای اینترنت پرسرعت بیشتر می‌شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان همدان افزود: سرعت اینترنت ای.دی.اس.ال در نهایت ۱۶ مگابیت در ثانیه هست و پاسخ نیازهای نسل آینده را نمی دهد، اما سرعت اینترنت فیبر نوری در برخی از شرایط تا یک گیگا بیت در ثانیه نیز می‌رسد.

صادقی پوریانی با اشاره به انتخابات ۱۱ اسفند تاکید کرد: همه شهرها و روستاهای استان به زیرساخت‌های الکترونیکی و ارتباطی برای برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری مجهز شده اند.

وی ادامه داد: تنها پنج روستای استان در این زمینه مشکل دارد که به زودی مشکل آنها نیز برطرف می‌شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.