5G, 6G, vRAN, OpenRAN

اپراتورها

باندپهن سیار

خبر اول

January 26, 2024
11:23 جمعه، 6ام بهمنماه 1402
کد خبر: 159088

گزارش سالیانه GSMA منتشر شد؛ نیمی از ترافیک اینترنت جهانی بر دوش گوشی به دستان عالم است!

جمعیت گوشی به دستان هم‌اکنون بیش از نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند و از این رو اینترنت همراه بخش بزرگی از شاهراه اینترنت جهانی را اشغال می‌کند. در این گزارش اطلاعات جالبی را در مورد میزان کاربری اینترنت همراه در کشورهای مختلف و همچنین نوع فعالیت کاربران آن ارائه کردیم.

انجمن سامانه جهانی ارتباطات سیار (GSMA) در «گزارش اتصال به اینترنت موبایل» برای ۲۰۲۳ اعلام کرد که 55 درصد از جمعیت جهان یعنی تقریبا 4/3 میلیارد نفر گوشی هوشمند دارند.

این گزارش همچنین حاکی از نابرابری بین مناطق و دسترسی آنها به اینترنت همراه است. 69 درصد از صاحبان گوشی هوشمند در آمریکای شمالی، شرق آسیا و اقیانوسیه از نسل چهارم شبکه‌های همراه یا 4G استفاده می‌کنند و این در حالی است که اکثر گوشی‌های هوشمند کاربران در جنوب صحرای آفریقا به شبکه 3G وصل می‌شوند.

چند درصد از ترافیک اینترنت از دستگاه‌های تلفن همراه است؟

          

براساس گزارش ExplodingTopics، در ژانویه 2024، افرادی که از دستگاه‌های تلفن همراه استفاده می‌کنند، 59/01 درصد از کل ترافیک وب‌سایت را تشکیل می‌دهند. در سال 2011، این رقم کمتر از یک سوم (6/1 درصد) بود. در سال 2015، این میزان به 37/2 درصد رسید.

تعداد افرادی که از طریق گوشی‌های همراه خود به اینترنت دسترسی دارند، فصل به فصل در حال افزایش است. سه ماه اول سال 2017 اولین باری بود که ترافیک موبایل از ترافیک کامپیوتر پیشی گرفت.

در ادامه نگاهی گذرا به سهم ترافیک اینترنت تلفن همراه در هر سه ماهه اول از سال 2015 می‌اندازیم:

طی پنج سال گذشته، ترافیک وب‌سایت از دستگاه‌های تلفن همراه تا حدودی نوسان داشته، اما روی هم رفته می‌توان گفت که روند صعودی ثابتی را طی کرده است.

مردم با استفاده از دستگاه‌های مختلف در زمان‌های مختلف به اینترنت دسترسی دارند. یک بررسی اخیر در مورد استفاده از اینترنت این موارد را به 10 دسته تقسیم می‌کند (برخی از آنها همپوشانی دارند).

داده‌ها نشان داد که از هر 10 نفر (92/3 درصد) 9 کاربر اینترنت با استفاده از نوعی تلفن همراه به اینترنت دسترسی دارند. در مقایسه، 65/6 درصد از لپ تاپ یا دسکتاپ قدیمی‌تر استفاده می‌کنند:

ترافیک داده‌های تلفن همراه از سه ماهه اول سال 2017 افزایش فصل به فصل را نشان می‌دهد. میزان داده تلفن همراه ماهانه مصرف شده توسط گوشی‌های هوشمند به طور متوسط در سرتاسر جهان از 9/68 اگزابایت (10 به توان 18 بایت) در سه ماهه اول 2017 به 133/68 اگزابایت در سه ماهه دوم سال 2023 افزایش یافته است.

کدام سیستم‌عامل بیشترین ترافیک اینترنت را دارد؟

اندروید با 69/74 درصد سهم ترافیک وب موبایل را در اختیار دارد. این سیستم‌عامل به همراه iOS شرکت اپل (29/58 درصد) 99/32 درصد از کل ترافیک وب تلفن همراه را به خود اختصاص داده‌اند.

کدام کشورها بیشترین مصرف اینترنت همراه را در جهان دارند؟

محاسبات موبایلی یکی از مهم‎ترین روندهای فناوری قرن بیست و یکم است. با این حال، تفاوت قابل توجهی بین استفاده از ترافیک اینترنت تلفن همراه در سراسر جهان وجود دارد. آفریقا منطقه ای است که بیشترین نسبت ترافیک اینترنت از طریق دستگاه‌های تلفن همراه (69/13 درصد) را دارد. در سوی دیگر طیف، اقیانوسیه کمترین منطقه موبایل محور جهان برای ترافیک اینترنت است (39/51 درصد).

جدول زیر نگاهی دقیق‌تر به جدیدترین داده‌ها در مورد استفاده از اینترنت همراه در مناطق مختلف جهان دارد:

در سرتاسر جهان، سودان با 83/92 درصد بالاترین نسبت ترافیک اینترنت موبایل را دارد.

از میان کشورهای مورد بررسی، روسیه کمترین نسبت ترافیک اینترنت تلفن همراه (30/2 درصد) را دارد، چون اکثر شهروندان از طریق دسکتاپ به اینترنت دسترسی دارند. کمترین نسبت بعدی، کشور پرتغال با 34/12 درصد و کانادا با 37/71 هستند.

کشورهایی با بیشترین ضریب نفوذ کاربران اینترنت همراه

با نگاهی به استفاده از اینترنت تلفن همراه از زاویه ای متفاوت، حداقل 20 کشور در سراسر جهان دارای ضریب نفوذ کاربران اینترنت تلفن همراه بیش از 90 درصد هستند. در مجموع 32 کشور نیز از ضریب نفوذ اینترنت همراه 85 درصد فراتر رفته‌اند. آمریکا بیشترین ضریب نفوذ اینترنت همراه را با 84/37 درصد دارد.

در جدول زیر 10 کشور را با بیشترین ضریب نفوذ اینترنت همراه بالا مشاهده می‌کنید:

همانطور که مشاهده می‌کنید، نام کشورهای آسیایی در میان 10 کشور بارها آمده است و این امر میزان اهمیت اینترنت همراه را در کشورهای آسیایی نشان می‌دهد.

شاید جای تعجب نباشد که 9 کشور از 10 کشور برتر از نظر سرعت اینترنت همراه نیز در 30 کشور برتر ضریب نفوذ اینترنت موبایل قرار دارند:

بیشترین کاربرد گوشی‌های همراه

همانطور که تکنولوژی تکامل یافته است، موارد استفاده برای دستگاه‌های تلفن همراه نیز پیشرفت کرده است. امروزه از دستگاه‌های تلفن همراه برای سرگرمی، تجارت الکترونیک، مدیریت مالی، جلسات کاری و غیره استفاده می‌شود. با این حال، طبق یک نظرسنجی اخیر، رایج ترین کاربرد یک دستگاه تلفن همراه بازی است. در واقع، 68 درصد از مردم گزارش می‌دهند که بازی‌های ویدیویی را با تلفن خود انجام می‌دهند.

در اینجا به 16 تا از رایج ترین کاری که افراد با استفاده از تلفن‌های هوشمند خود انجام می‌دهند، اشاره می‌کنیم:

همانطور که در جدول مشاهده می‌کنید، بیشترین هدف کاربران از استفاده از گوشی هوشمند سرگرمی است و بازی‌های ویدئویی بیشترین کاربرد را در این ابزار دارد.

کدام کشورها بیشترین پرداخت آنلاین را با گوشی انجام می‌دهند؟

در جدول زیر پنج کشور با نسبت خریداران تلفن همراه بالاتر از میانگین جهانی را دارند:

همانطور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید، پنج کشور اول این لیست همه کشورهای آسیایی هستند و این امر هم اهمیت خرید اینترنتی را در قاره آسیایی نشان می‌دهد.

آمار پذیرش 5G

آمار نشان می‌دهد که ترافیک اینترنت همراه با عرضه نسل پنجم شبکه تلفن همراه به شدت افزایش یافته است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که تا سال 2025 بیش از یک میلیارد اتصال به این شبکه نوظهور در سرتاسر جهان وجود خواهد داشت. و انتظار می‌رود که چین بیش از سه برابر بیشتر از هر کشور دیگری اتصال نسل پنجم داشته باشد.

در واقع، پیش‌بینی می‌شود که چین به طور قابل‌توجهی بیشتر از آمریکا، ژاپن، آلمان، کره جنوبی، بریتانیا، فرانسه و کانادا، ارتباطات نسل پنجمی داشته باشد.

در جدول زیر اتصالات 5G کشور به کشور در سال 2025 پیش‌بینی شده است:

آینده استفاده از اینترنت همراه

اشتراک تلفن همراه از سال 1993 نسبت به سال گذشته افزایش یافته و از تنها 34 میلیون در سال 1993 به 8/648 میلیارد رسیده است. با وجود رشد کندتر در سال‌های اخیر، اشتراک تلفن همراه همچنان در حال افزایش است.

هم‌اکنون 4/66 میلیارد کاربر فعال اینترنت و 4/32 میلیارد کاربر فعال اینترنت همراه در جهان وجود دارد. قابل توجه است که این ارقام تقریباً یکسان هستند.

تعداد کاربران رسانه‌های اجتماعی که با اینترنت وای فای به اینترنت وصل می‌شوند حدود 4/2 میلیارد نفر و تعداد کاربرانی که با تلفن همراه به اینترنت وصل می‌شوند و در رسانه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند حدود 4/15 میلیارد نفر است که اختلاف بسیار کمی را نشان می‌دهد. جای تعجب نیست که این امر باعث می‌شود مردم بیشتر از همیشه زمان خود را با تلفن‌های خود صرف کنند.

از آنجایی که هم استفاده از اینترنت و هم استفاده از رسانه‌های اجتماعی افزایش می‌یابد، ترافیک اینترنت تلفن همراه از این روند پیروی کند.

نتیجه

این گزارش نگاه ما را به وضعیت کنونی ترافیک جهانی اینترنت موبایل کامل می‌کند. کشورهای در حال توسعه به افزایش استفاده از اینترنت موبایل کمک می‌کنند و کشورهایی که از تلفن همراه استفاده می‌کنند، همچنان به استفاده تقریباً همه جا از اینترنت تلفن همراه نزدیک می‌شوند.

ترجمه: نسترن صائبی صفت – ایسکانیوز

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.