امنیت

بانکداری و پرداخت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 26, 2024
11:30 جمعه، 6ام بهمنماه 1402
کد خبر: 159102

انهدام باند 3 نفره سرقت کارتهای عابر بانک شهروندان در البرز

رئیس پلیس فتا استان البرز از دستگیری و انهدام باند 3 نفره سرقت کارتهای عابر بانک و خالی نمودن کارتهای مالباختگان در سراسر کشورخبر داد و گفت : متهمین کارتهای بانکی افراد سالخورده ، کم سواد و اتباع بیگانه را با ترفندهای خاصی گرفته و در یک فرصت مناسب اقدام به تخلیه حساب آنها می نمودند.

سرهنگ “رسول جلیلیان” در تشریح این خبر گفت: متهمین با این شیوه و شگرد به 2 روش اقدام به برداشت از حسابها می نمودند ، که در روش اول به بهانه کمک به افراد سالخورده ، کم سواد و اتباع بیگانه اقدام به اخذ کارت عابربانک و رمز آن نموده و در یک فرصت مناسب با اعلام اینکه خودپرداز کارت را ضبط کرده از محل متواری و اقدام به تخلیه حساب می نمودند.در روش دوم نیز با ارائه 200 هزار تومان پول نقد به اشخاص سالخورده و کم سواد که قصد کار با دستگاه خودپرداز داشتند ، از آنها کارت را دریافت و پس از کشیدن در دستگاه به بهانه اینکه خراب است صاحب کارت را سرگرم و موجودی حساب را به کارت عابربانک اجاره ای که در اختیار خودش بود انتقال داده و از محل متواری می شدند . که این موضوع به صورت ویژه در دستور کار این پلیس قرار گرفت.

وی افزود: در تحقیقات از شاکی مشخص گردید ، دارای سواد کافی نبوده و زمانی که قصد انجام کار با دستگاه خودپرداز را داشته شخصی ناشناس به بهانه کمک کردن به وی ، کارت عابربانک و رمز آن را اخذ و پس از لحظاتی به شاکی اعلام مینماید که کارت شما توسط خودپرداز ضبط گردید و از محل متواری می شود ، در تحقیقات فنی صورت گرفته مشخص گردید شخصی حدودا 35 ساله تقریباً 15 دقیقه مقابل خودپرداز بانک مستقر در تهران منطقه بومهن پرسه زده ، ابتدا کارت بانکی یک خانم ظاهراً تبعه افغان و سپس کارت بانکی شاکی را به روش ذکر شده سرقت و سپس با یک دستگاه خودرو ال 90 سفید رنگ از محل متواری می شود.

این مقام مسئول ادامه داد :با ردیابی مشخص گردید ، متهم با مراجعه به خودپرداز بانک شهر مستقر در تهران منطقه پردیس اقدام به خرید 10 کارت هدیه 2 میلیون تومانی و سپس خرید یک دستگاه گوشی موبایل نموده و ساعاتی بعد نیز برای نقد کردن کارتهای هدیه به یک آجیل فروشی واقع در منطقه قرچک مراجعه می نماید . با ردزنی های صورت گرفته ، مخفیگاه متهم در شهرستان ارومیه مورد شناسایی قرار گرفت که ماموران پس از اخذ نیابت قضایی به استان آذربایجان غربی مراجعه کردند که نهایتاً با همکاری پلیس فتا شهرستان ارومیه ، متهم به همراه 2 همدست خود در یک عملیات غافلگیرانه دستگیر و به کرج اعزام گردیدند .

این مقام انتظامی گفت: متهمین در ابتدا منکر بزه انتسابی بوده ولی نهایتاً اقرار داشتند در 12 شهر مختلف کشور (تهران – ارومیه – تبریز – قم – گرمسار – سمنان – دامغان-شاهرود – زنجان – نظرآباد – ورامین – شهرری ) اقدام به سرقت کارتهای بانکی وبرداشت از حسابها نموده است. در خصوص شناسایی سایر شکات و مالباختگان ، تا کنون 52 مالباخته شناسایی گردید.

رئیس پلیس فتا استان البرز خاطر نشان کرد: با اقدامات فنی و تخصصی در بازرسی از متهمین 3 دستگاه گوشی ، 2 کارت بانکی اجاره بنام افراد غیر و تعداد 17 کارت هدیه کشف و ضبط گردید .

رئیس پلیس فتا استان البرز به جهت پیشگیری از وقوع اتفاقات مشابه از شهروندان خواست: هرگز کارت های بانکی خود را در اختیار دیگران قرار ندهید و اگر قصد برداشت از حساب را داشتید از یک فرد مورد اعتماد کمک بگیرید.

سرهنگ رسول جلیلیان بیان داشت : عموم مردم می توانند در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک مراتب را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.gov.ir بخش گزارشات مردمی یا مرکز فوریت‌های سایبری به شماره تلفن 096380 با پلیس فتا در میان بگذارند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.