اپلیکیشن

January 26, 2024
12:37 جمعه، 6ام بهمنماه 1402
کد خبر: 159132

اپل حتی از سایدلودینگ اپلیکیشن‌ها نیز کارمزد می‌خواهد!

منبع: Digiato

به نظر می‌رسد اپل قصد دارد در سایدلودینگ اپ‌ها علاوه‌بر دریافت کارمزد از توسعه‌دهندگان، نظارت خود را نیز بر این اپلیکیشن‌ها حفظ کند.

اپل به‌زودی تغییرات خود را برای انطباق با قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا (DMA) اعلام خواهد کرد. DMA اپل را مجبور می‌کند تا با هدف کاهش کنترل انحصاری بر اپلیکیشن‌ها در iOS، اجازه سایدلودینگ را بدهد. اگرچه با سایدلودینگ برای اولین‌بار می‌توان از خارج از اپ استور اپلیکیشن‌ها را نصب کرد، اما اپل احتمالاً همچنان هزینه‌هایی را از توسعه‌دهندگان دریافت خواهد کرد.

براساس گزارش وال‌استریت ژورنال، احتمال دارد اپل از توسعه‌دهندگانی که دانلودهای خارج از اپ استور را ارائه می‌دهند، هزینه دریافت کند. همچنین به نظر می‌رسد که اپل روی سایدلودینگ اپلیکیشن‌ها نظارت خواهد کرد. البته این شرکت هنوز برنامه‌های خود را اعلام نکرده و ممکن است این موضوع صحت نداشته باشد. همچنین هنوز مشخص نیست که آیا این کارمزدها، درست مانند هزینه‌های خرید درون‌برنامه، براساس درآمد توسعه‌دهندگان محاسبه خواهد شد یا خیر.

اپل درحال‌حاضر از توسعه‌دهندگان 27 درصد کارمزد دریافت می‌کند. تاکنون بسیاری از توسعه‌دهندگان راه‌های مختلفی را برای دورزدن این کارمزد امتحان کرده‌اند، اما فشار اتحادیه اروپا می‌تواند به‌شکلی اساسی مشکل آن‌ها را حل کند.

سیاست‌های اپل برای سایدلودینگ اپلیکیشن‌ها
هنوز معلوم نیست اپل چگونه قصد دارد اپلیکیشن‌هایی را که از طریق اپ استور عرضه نمی‌شوند بررسی کند. اما اگر چنین رویه‌ای اجرایی شود بسیاری از اهداف ضدانحصاری DMA عملی نخواهند شد. اپل با نظارت بر اپلیکیشن‌هایی که روی آیفون اجرا می‌شود و دریافت کارمزد، همچنان این بازار را در انحصار خود نگه می‌دارد.

محدودیت‌ها و هزینه‌های اپل می‌تواند تنش‌های پیشین توسعه‌دهندگان را دوباره برانگیزد. برخی از توسعه‌دهندگان انتظار داشتند که قانون جدید اتحادیه اروپا به آن‌ها اجازه دهد اپلیکیشن‌های خود را بدون محدودیت‌ها و کارمزدهای اپل عرضه کنند.

مقامات کمیسیون اروپا و نهاد اجرایی اتحادیه اروپا در ماه‌های اخیر جلساتی را با اپل و سایر شرکت‌های فناوری برگزار کرده‌اند تا درباره قوانین جدید بحث کنند. اپل هنوز بسته نهایی راهکار خود را به این کمیسیون ارائه نکرده و یا حتی برنامه‌های خود را با فعالان بازار بررسی نکرده است. به گفته منابع آگاه، اپل بیش از یک سال است که روی این راهکارها کار می‌کند تا برای ضرب‌الأجل اسفندماه اتحادیه اروپا آماده شود.

انتظار می‌رود اپل به‌زودی iOS 17.4 را رسماً معرفی کند که احتمال دارد امکان سایدلودینگ در آن لحاظ شده باشد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.