سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

January 26, 2024
12:50 جمعه، 6ام بهمنماه 1402
کد خبر: 159171

شگفتی‌سازی هواوی در دنیای پردازنده‌ها

منبع: زومیت

تبلت رده‌بالای جدید هواوی به پردازنده‌ای مجهز است که نام آن را پیش‌تر نشنیده بودیم.
هواوی در سال ۲۰۲۳ با رونمایی پردازنده‌ی کرین 9000S همه را شگفت‌زده کرد و بازگشتی مثال‌زدنی به بازار موبایل‌های 5G داشت. آن تراشه که توسط شرکتی چینی تولید شده است، از لیتوگرافی هفت نانومتری استفاده می‌کند.

از زمان رونمایی کرین 9000S نسخه‌های اصلاح‌شده‌ی این تراشه را با نام‌هایی مثل کرین 9006C دیده‌ایم؛ البته برخی از گزارش‌ها ادعا می‌کنند که 9006C سال‌ها پیش توسط شرکت تایوانی TSMC (تأمین‌کننده‌ی پردازنده‌ی گوشی آیفون) تولید شده است.

پردازنده‌ی جدید دیگری با نام کرین 9000W در وب‌سایت رسمی هواوی رؤیت شده است. این سیستم-روی-چیپ که در واحد سی‌پی‌یو هشت هسته دارد، قدرت تبلت هواوی مدل میت پد پرو ۱۳٫۲ اینچ را تأمین می‌کند که بازار محصولات رده‌بالا را هدف قرار داده است (قیمت تبلت مورد بحث مرز ۱٬۰۰۰ دلار را رد می‌کند).

تبلت‌هایی از هواوی که به پردازنده‌ی Kirin 9000W مجهزند، هم‌اکنون در بازارهای مالزی، اندونزی و عربستان سعودی قابل خرید هستند. ظاهراً نسخه‌هایی از میت‌پد پرو ۱۳٫۲ اینچ هواوی با پردازنده‌ی Kirin 9000S روانه‌ی بازار شده‌اند.

تفاوت اصلی بین تبلت مجهزبه 9000W و تبلت مجهزبه 9000S این است که تراشه‌ی دوم در تبلت هواوی شبکه‌ی 5G ندارد و تراشه‌ی اول به کلی نمی‌تواند با شبکه‌های موبایل ارتباط برقرار کند. در واقع به‌نظر می‌رسد که هواوی در تراشه‌ی 9000W از مودم مجتمع استفاده نکرده است.

هواوی مشخصات فنی کرین 9000W را اعلام نکرده است، بنابراین نمی‌توانیم تفاوت‌های دقیق آن را با پردازنده‌ی 9000S بفهمیم. فعلا می‌دانیم که تعداد هسته‌های کرین 9000W مشابه کرین 9000 و کرین 9000S است (پردازنده‌ی کرین 9000 در سال ۲۰۲۰ با لیتوگرافی پنج نانومتری TSMC ساخته شد و کرین 9000S مبتنی‌بر لیتوگرافی هفت نانومتری شرکت چینی SMIC است).

تولید و توسعه‌ی تراشه‌ی اختصاصی در زیر سایه‌‌ی تحریم‌های آمریکا، دستاوردی چشمگیر برای هواوی است؛ اما فعلاً نمی‌دانیم که این تراشه‌های اختصاصی روی قیمت گوشی های هواوی و قیمت سایر محصولات این شرکت چقدر تأثیر می‌گذارند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.