اپراتورها

خبر اول

رگولیشن

January 28, 2024
11:36 یکشنبه، 8ام بهمنماه 1402
کد خبر: 159201

آغاز تحقیقات CMA در مورد ادغام وودافون و Three

ICTna.ir – سازمان رقابت و بازار (CMA) فاز اول تحقیقات خود را در مورد قرارداد سرمایه گذاری مشترک وودافون انگلیس با اپراتور Three را آغاز کرده است. با دریافت مدارک و اطلاعات لازم قبل از اعلان از وودافون شعبه انگلیس و Three و همچنین نظرات اولیه از طرف سهامداران، CMA رسما پروسه تحقیقاتی خود را آغاز کرده است. این تحقیقات بررسی خواهد کرد که این معامله، که این دو اپراتور را تحت یک شبکه واحد ترکیب می کند، چه تأثیری بر رقابت برای مصرف کنندگان و مشاغل می تواند داشته باشد.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، این بررسی فاز اول به CMA تا 40 روز کاری فرصت می دهد تا معامله را ارزیابی کند و بررسی خواهد کرد که آیا ممکن است به “کاهش قابل توجه رقابت” منجر شود یا خیر و در این صورت آیا نیاز به مرحله دوم برای بررسی عمیق تر هست یا نه؟

سارا کاردل، مدیر اجرایی CMA در این خصوص گفت: این معامله دو بازیگر اصلی در بازار مخابرات بریتانیا را گرد هم می‌آورد، که برای میلیون‌ها مشتری روزانه، کسب‌وکار و اقتصاد گسترده‌تر حیاتی است. CMA ارزیابی خواهد کرد که چگونه این پیوند بین شبکه های رقیب می تواند بر رقابت تاثیر بگذارد قبل از تصمیم گیری در مورد مراحل بعدی آن را ارزیابی خواهد کرد. ما اکنون 40 روز کاری فرصت داریم تا این تحقیقات رسمی فاز اول را قبل از انتشار یافته‌ها و رسیدن به مرحله بعدی، تکمیل کنیم.

پس از ماه ها شایعات، Three و وودافون برنامه خود را برای ادغام اوپریشن خود با یکدیگر، در ژوئن سال گذشته اعلام کردند. هر دو شرکت بلافاصله شروع به توضیح دادن کردند که چقدر این حرکت نه تنها برای آنها، بلکه برای کل صحنه مخابرات بریتانیا مفید خواهد بود. همزمان با این اعلامیه، وودافون و Three بیانیه های خود را با تکرار این موضع منتشر کردند.

رابرت فینیگان، مدیر عامل تری در این خصوص گفت: با ترکیب شبکه‌ها، Three و وودافون ترکیه، سرمایه‌گذاری 11 میلیارد پوندی را باز می‌کنند که به بریتانیا کمک می‌کند شکاف 5G را با کشورهای پیشرو اروپایی ببندد و جاه‌طلبی‌های خود را برای پیشرو بودن در اتصال دیجیتال محقق کند. با این ادغام 95 درصد از جمعیت و هر مدرسه و بیمارستان تا پایان دهه تحت پوشش 5G مستقل قرار خواهند گرفت و برای نیروها نیز مزایای فوری بیشتری را به همراه خواهد داشت. از روز اول، مشتریان ما از پوشش سریع‌تر و مطمئن‌تری در بیشتر نقاط کشور برخوردار خواهند شد و بدون پرداخت یک پنی اضافی تجربه شان بهتر از قبل میشود. ما مطمئن هستیم که این معامله مزایای قابل توجهی را برای مشتریان، کشور و رقبا به ارمغان می‌آورد و مشتاقانه منتظر همکاری نزدیک با CMA در حین بررسی اعلان ما هستیم.

احمد عصام، مدیر عامل وودافون انگلیس هم افزود: ما به طور رسمی اعلامیه ادغام خود را به CMA ارسال کرده ایم و از نزدیک با آنها از طریق فرآیند قبل از اعلان همکاری کرده ایم. اکنون که روند رسمی آغاز شده است، مشتاقانه منتظر ادامه گفتگوهای سازنده هستیم. ما قویاً معتقدیم که ادغام پیشنهادی وودا و Three با ایجاد یک تجارت ترکیبی با منابع بیشتر برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها برای رقابت بهتر با دو بازیکن بزرگ‌تر همگرا، رقابت را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. تعهد ما به سرمایه گذاری 11 میلیارد پوندی، ظرفیتی را برای پاسخگویی به رشد تصاعدی تقاضا برای داده ایجاد می کند و به گسترش 5G پیشرفته در سراسر بریتانیا سرعت می بخشد و مزایایی را برای مصرف کنندگان و مشاغل در سراسر کشور به ارمغان می آورد.

اعلامیه CMA امروز تاکید دارد که این ارزیابی کاملاً بر اساس رقابت است و نمی‌تواند جنبه‌های دیگری مانند دسترسی به داده‌های شخصی و نگرانی‌های امنیت ملی را در نظر بگیرد و تصریج میکند این موضوع مربوط به دولت بریتانیا است، که ممکن است مداخله کند. بر اساس قانون امنیت ملی و سرمایه گذاری در صورت مشاهده نگرانی این معامله از این لحاظ هم قابل ابطال است.

همزمان دولت این هفته هشداری صادر کرد که بخشی از سهام وودافون توسط گروه مخابراتی e& یا همان اتصالات سابق مستقر در امارات متحده عربی یک نگرانی امنیتی است و به شرکت‌ها دستور داد تا اقداماتی را برای کاهش این نگرانی‌ها انجام دهند. در این بیانیه آمده است وزیر امور خارجه معتقد است که خطری برای امنیت ملی در رابطه با نقش Vodafone Group Plc در موارد حوزه امنیت ملی در بخش مخابرات و امنیت سایبری داشته باشد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.