اینترنت و شبکه

تلفن همراه

سیستم‌عامل

فناوری اطلاعات

گوشی

January 27, 2024
14:55 شنبه، 7ام بهمنماه 1402
کد خبر: 159249

انتقاد موزیلا از اپل: تغییرات مرورگرها نباید محدود به اتحادیه اروپا باشد

منبع: دیجیاتو

با وجود قوانین جدید اپل در اتحادیه اروپا، مرورگرهایی مانند فایرفاکس می‌توانند درنهایت از نسخه اصلی خود در iOS استفاده کنند. هرچند این تغییر ممکن است خوشایند به‌نظر برسد، اما سخنگوی موزیلا اعلام کرده که به‌دلایلی از این روند «بسیار ناامید شده است.»

«دامیانو دمونته»، سخنگوی موزیلا، به ورج گفته است: «ما همچنان درحال بررسی جزئیات فنی هستیم، اما از طرح اپل برای محدود‌کردن BrowserEngineKit به اتحادیه اروپا بسیار ناامید هستیم. این طرح باعث می‌شود تا یک مرورگر مستقل مانند فایرفاکس مجبور باشد تا دو نسخه مجزا از مرورگر خود تولید و از آن پشتیبانی کند؛ مسئولیتی که خود اپل مجبور نیست متحمل شود.»

با وجود تغییرات اپل، در iOS 17.4، مرورگرهای اتحادیه اروپا دیگر مجبور به استفاده از WebKit، موتوری که سافاری از آن استفاده می‌کند، نخواهند بود. این تغییر راه را برای موتورهای محبوب دیگر مانند Blink که گوگل کروم و مایکروسافت اج از آن استفاده می‌کنند و همچنین Gecko که توسط فایرفاکس استفاده می‌شود، هموار می‌کند. همچنین باعث می‌شود تا مرورگرهای شخص ثالث بتوانند در iOS بدون محدودیت‌هایی که همراه با WebKit وجود دارد، در دسترس مشتریان قرار بگیرند.

بااین‌حال، موزیلا استدلال کرده است که اجرای این تغییرات فقط در اتحادیه اروپا کار را برای مرورگرها دشوارتر می‌کند: «پیشنهادهای اپل با ایجاد گزینه‌هایی برای سایرین تا بتوانند با سافاری رقابت کنند، انتخاب‌های قابل‌قبولی را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار نمی‌دهد. این نمونه دیگری است که نشان می‌دهد اپل برای جلوگیری از رقابت واقعی مرورگرها در iOS موانعی را ایجاد می‌کند.»

موزیلا تنها شرکتی نیست که از قوانین جدید اپل انتقاد کرده است. روز گذشته، «تیم سویینی»، مدیرعامل اپیک گیمز، ضمن اعلام این موضوع که بازی فورتنایت به اپ استور و آیفون بازخواهد گشت، تغییرات جدید اپل را به یک «نمایش ترسناک» توصیف کرد. اسپاتیفای هم اپل را به «اخاذی» از طریق این تغییرات متهم کرده است.

دستورالعمل‌های مطرح‌شده توسط اپل هنوز باید توسط کمیسیون اتحادیه اروپا تأیید شوند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.