5G, 6G, vRAN, OpenRAN

امینت

تلفن همراه

خبر اول

January 31, 2024
9:28 چهارشنبه، 11ام بهمنماه 1402
کد خبر: 159404

جزئیاتی از نحوه ردیابی تلفن‌های همراه در مناطق جنگی افشا شد

ICTna.ir – شرکت نرم‌افزاری امنیت سایبری و مخابراتی Enea گزارشی را ارائه کرده است که جزئیاتی درباره نحوه ردیابی تلفن همراه برای جمع‌آوری اطلاعات نظامی در اوکراین ارائه کرده است.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، این گزارش روش‌های مختلف بکار گرفته شده برای به دست آوردن اطلاعات نظامی از طریق ردیابی دستگاه‌های تلفن همراه در میدان نبرد مدرن را بررسی می‌کند. Enea می‌گوید این اولین باری است که یک چشم‌انداز کامل، از جمله روش‌های رادیو محور نظامی و شبکه‌محور تلفن همراه ارائه شده است.

این گزارش، بر اساس تحقیق در مورد مطالب منبع باز و داده های واحد اطلاعات تهدید شبکه تلفن همراه Enea گردآوری شده و به عنوان مثال بر جنگ جاری در اوکراین تمرکز دارد.

بر اساس این گزارش، پس از حمله ماکییوکا در روز سال نوی 2023، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که استفاده از تلفن های همراه توسط نیروهای نظامی این کشور، به اوکراین اجازه داد تا هدف حمله را پیدا کند. ظاهراً این موضوع در محافل آگاه مورد اختلاف بوده است، اما شبیه‌سازی Enea در گزارش مدعی است که نشان می‌دهد ممکن است نیروهای اوکراینی سیگنال‌های تلفن‌های همراه روس‌ها را ردیابی کرده و در نتیجه آنها را یافته و مورد هدف قرار دهند.

در بیانیه مربوطه آمده: احتمال این که این حمله که به عنوان یک ضرر قابل توجه برای نیروهای روسی توصیف می‌شود، پس از ردیابی دستگاه های تلفن همراه آغاز شده باشد و در خصوص خطر و پیامدهای استفاده از تلفن همراه در مناطق جنگی تأکید می‌کند.

این گزارش روش‌های مختلف مورد استفاده برای ردیابی دستگاه‌های تلفن همراه در میدان نبرد در اوکراین را به 3 دسته ردیابی موقعیت مکانی با رادیو، ردیابی موقعیت مکانی با قابلیت شبکه و ردیابی دستگاه فعال تقسیم می کند.

گزارش کامل به جزئیات زیادی در مورد نحوه عملکرد فنی این روش‌ها می‌پردازد که می‌توانید در اینجا این گزارش را بررسی و بخوانید.

به گفته Enea، هدف همه اینها این است که افراد غیرنظامی و نظامی می توانند خطرات و مزایای آوردن دستگاه های تلفن همراه به مناطق جنگی را ارزیابی کنند و نحوه به حداقل رساندن خطرات را در صورت نیاز به استفاده از دستگاه تلفن همراه ارزیابی کنند.

کاتال مک داید، معاون فناوری در Enea و نویسنده اصلی این گزارش گفت: «تحلیل جامع ما از میدان نبرد سیار پیچیدگی‌ها و نقش در حال تکامل شبکه‌های تلفن همراه در جنگ را آشکار می‌کند. «این گزارش درک مهمی از نحوه ردیابی تلفن‌ها در میدان جنگ به ارمغان می‌آورد و بینش‌های مهمی را برای سیاست‌گذاران مخابراتی، نظامی و دولتی به منظور افزایش اقدامات امنیتی و به‌کارگیری مؤثر پیشرفت‌های فناوری در این زمینه اضافه می‌کند.

این بر اساس تحقیقات قبلی ما است که نشان می‌دهد شبکه‌های مخابراتی تجاری برای امنیت و انعطاف‌پذیری کشوری که با تهدیدات ترکیبی مواجه است و نیاز به امنیت شبکه برای کمک به حفاظت از شبکه‌های یک کشور چقدر مهم است، ساخته و گسترش می‌یابد.

 

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.