اپلیکیشن

تلفن همراه

گوشی

January 29, 2024
16:37 دوشنبه، 9ام بهمنماه 1402
کد خبر: 159497

خط و نشان اتحادیه اروپا برای اپل: اگر در تغییرات اپ استور کوتاهی شود، برخورد جدی می‌کنیم

منبع: دیجیاتو

مدیر صنعت اتحادیه اروپا گفته است اگر تغییرات اپ استور با مقررات اتحادیه اروپا مطابقت نداشته باشد، اپل با اقدامات جدی روبه‌رو خواهد شد. به‌منظور مطابقت با قانون بازارهای دیجیتال (DMA) اتحادیه اروپا، اپل به‌زودی به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا اپلیکیشن‌های خود را از طریق سایدلودینگ در آیفون توزیع کنند. همچنین آن‌ها می‌توانند برای پرداخت‌ها از سیستم پرداخت درون‌برنامه‌ای اپل که تا 30 درصد کارمزد دارد، استفاده نکنند. اما این تغییرات شاید کافی نباشد.

براساس گزارش رویترز، «تیری برتون»، رئیس بخش صنعت در اتحادیه اروپا، در پاسخ به سؤالی درباره برنامه‌های اپل گفت: «DMA دروازه‌های اینترنت را به روی رقابت باز خواهد کرد تا بازارهای دیجیتال منصفانه و آزاد باشند. تغییرات درحال‌حاضر اتفاق افتاده است و از 7 مارس [17 اسفندماه] ما پیشنهادات شرکت‌ها و بازخوردهای اشخاص ثالث را ارزیابی خواهیم کرد.» بااین‌حال، منتقدان گفته‌اند که تغییرات اپل به اندازه لازم پیش نمی‌روند و استدلال می‌کنند که ساختار هزینه‌ها و کارمزدهای اپل ناعادلانه باقی می‌ماند و این تغییرات ممکن است ناقض DMA باشد.

برتون دراین‌باره گفته است: «اگر راهکارهای پیشنهادی به اندازه کافی خوب نباشد، از اقدام جدی دریغ نخواهیم کرد.»

تغییرات اپل برای مطابقت با قوانین اتحادیه اروپا
کاربران دستگاه‌های اپل در اتحادیه اروپا همچنین می‌توانند مرورگرهای پیش‌فرض و پرداخت با NFC از طریق برنامه‌های شخص ثالث را انتخاب کنند؛ به این معنی که آن‌ها ملزم نیستند تنها از سیستم Apple Pay استفاده کنند. بااین‌حال حتی اگر توسعه‌دهندگان ترجیح دهند از اپ استور یا سیستم پرداخت اپل استفاده نکنند، همچنان باید 50 سنت یورو به ازای هر حساب کاربری در سال هزینه بپردازند.

اپل این هزینه را با عنوان Core Technology Fee دریافت می‌کند. این شرکت می‌گوید این هزینه فقط برای توسعه‌دهندگانی اعمال می‌شود که شرایط تجاری جدید را انتخاب کنند. شرکت‌های مختلف ازجمله اسپاتیفای از این تغییرات انتقاد کرده‌اند. آن‌ها هرچند از تغییرات جدید خرسند هستند، اما این هزینه‌ها را نیز زیاد می‌دانند.

سخنگوی کمیسیون اروپا نیز گفته است: «ما به اطلاعیه‌های اپل قبل از مهلت 7 مارس توجه می‌کنیم، و عمیقاً دروازه‌دارها را تشویق می‌کنیم تا پیشنهادات خود را با اشخاص ثالث بررسی کنند.»

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.