باندپهن

مخابرات فضایی

February 2, 2024
12:45 جمعه، 13ام بهمنماه 1402
کد خبر: 159774

سیستم لیزری اینترنت ماهواره‌ای استارلینک روزانه 42 میلیون گیگابایت اطلاعات منتقل می‌کند

منبع: Digiato

به گفته یکی از مهندسان اسپیس ایکس، سیستم لیزری این شرکت برای اینترنت ماهواره‌ای استارلینک روزانه بیش از 42 پتابایت (42 میلیون گیگابایت) داده در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

«تراویس براشیرز»، مهندس اسپیس ایکس، در جریان رویداد SPIE Photonics West در سان‌فرانسیسکو از انتقال این مقدار حجم اطلاعات توسط سیستم لیزری استارلینک خبر داد:

«ما هر روز از طریق 9000 لیزر، بیش از یک ترابیت بر ثانیه دیتا منتقل می‌کنیم. ما درواقع از طریق لیزر به همه کاربران خود در استارلینک در یک بازه زمانی مشخص مانند بازه دو ساعت خدمات می‌دهیم.»

کاربرد سیستم لیزری در اینترنت ماهواره‌ای استارلینک
درحالی‌که استارلینک از امواج رادیویی برای انتقال اینترنت پرسرعت به مشتریان استفاده می‌کند، همچنان از یک سیستم لیزری در ماهواره‌های خود استفاده کرده است تا میزان تأخیر را کاهش دهد و همچنین اینترنت ماهواره‌ای خود را در اختیار مشتریان بیشتری قرار دهد. این لیزرها که می‌توانند در هر لینک اتصال 100 گیگابیت بر ثانیه را حفظ کنند، برای دریافت داده‌ها در زمانی که ایستگاه زمینی اسپیس ایکس به ماهواره‌ها نزدیک نیست، کمک بزرگی محسوب می‌شوند.

ماهواره‌های استارلینک دائماً درحال ایجاد لینک‌های لیزری هستند که منجر به تشکیل روزانه نزدیک به 266,141 نقطه اتصال به اینترنت از طریق لیزرها می‌شود. برخی از لینک‌های لیزری تا چند هفته پایدار هستند و حتی می‌توانند به سرعت انتقال داده 200 گیگابیت بر ثانیه دست پیدا کنند.

به گفته براشیرز، سیستم لیزری استارلینک توانسته دو ماهواره با فاصله 5400 کیلومتر را به یکدیگر وصل کند. همچنین طبق اطلاعات منتشرشده، استارلینک بیش از 2.3 میلیون کاربر در 7 قاره جهان دارد. درحال‌حاضر اکثر ماهواره‌های استارلینک از نسل سوم ارتباط ماهواره‌ای استفاده می‌کنند، بااین‌حال اخیراً اسپیس ایکس از نسل چهارم این فناوری رونمایی کرده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.