اپراتورها

اتومیشن

خبر اول

لبه تکنولوژی

منتخب سردبیر

هوش مصنوعی

February 21, 2024
12:16 چهارشنبه، 2ام اسفندماه 1402
کد خبر: 159836

پیامدهای هوش مصنوعی برای اپراتورهای مخابراتی

ICTna.ir – هوش مصنوعی (AI) بر بازار جهانی نیروی کار تأثیر می گذارد، فرصت های تحولی برای شرکت های مخابراتی ایجاد می کند و صنعت را وادار می کند تا چارچوب های حاکمیت داده را بررسی کند.

از آنجایی که هوش مصنوعی که شامل هوش مصنوعی مولد (genAI) است، همچنان به عنوان یک موضوع داغ و یک روند کلیدی در سال 2024 برای همه مسائل مخابراتی و فناوری باقی می ماند، این مقاله که ایستنا آن را از اینفورما برگردان کرده، به پیامدهای هوش مصنوعی بر صنعت مخابرات، از جمله تاثیر آن بر نیروی کار، می پردازد. تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی و فرصت‌هایی که فناوری می‌تواند برای شرکت‌های مخابراتی آزاد کند.

تاثیر هوش مصنوعی بر نیروی کار مخابراتی

نظرسنجی اخیری که توسط اینفورما انجام شد نشان داد که فقدان مهارت و تخصص به عنوان مانع اصلی برای پذیرش گسترده هوش مصنوعی در مخابرات در نظر گرفته می شود. در واقع، تنها با گروه کوچکی از محققان و مهندسان هوش مصنوعی ، کمبود استعداد و مهارت‌های هوش مصنوعی وجود دارد که آنها را بسیار مورد توجه قرار می‌دهد. این بدان معناست که بستن شکاف مهارت های هوش مصنوعی باید یک اولویت کلیدی باشد.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناروی اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، اما در بحبوحه فشارهای مالی ادامه دار، اخراج کارکنان در این صنعت همچنان رو به رشد است که این خطر بر حفظ و جذب استعدادها در این فضا تأثیر می گذارد. بازیگران مختلف در مخابرات و صنعت فناوری، از جمله اپراتورها و فروشندگان، به طور فزاینده ای کاهش مشاغل را اعلام کرده اند که تنها در دو سال گذشته به بیش از 150هزار شغل اعلام شده بر اساس داده های جمع آوری شده توسط اینفورما اعلام شده است.

این امر باعث تعادل کاهش هزینه با کسب مهارت‌ها و تخصص‌های دیجیتالی جدید می‌شود و بدون شک عامل مهمی برای شرکت‌های مخابراتی در تعقیب هوش مصنوعی است. با وعده این فناوری برای نوآوری و تأثیرگذاری بر توسعه محصول، استعدادهای هوش مصنوعی در حال تبدیل شدن به یک موضوع داغ در صنعت مخابرات است. اما از سوی دیگر، اخراج‌های فزاینده می‌تواند چالش را برای حفظ استعدادهای موجود و جذب استعدادهای جدید، افزایش دهد.

فشارهای مالی تنها محرک برای از بین بردن مشاغل نیستند، زیرا اعتقاد بر این است که هوش مصنوعی سهم عادلانه خود را از نقش ها دارد. به عنوان مثال، هنگامی که اپراتور مخابراتی بریتانیا، BT، اعلام کرد که 40 درصد از نیروی کار خود را در یک دوره هفت ساله کاهش می دهد، مدیر عامل در حال خروج این اپراتور پیشنهاد کرد که تقریباً 20 درصد از کل 55هزار نیروی اخراجی می تواند به هوش مصنوعی منتقل شود.

کسانی که چنین پیشرفت‌هایی را نیمه پر لیوان می‌بینند، استدلال می‌کنند که هوش مصنوعی، از جمله genAI، می‌تواند مکمل بسیاری از مشاغل باشد و بهره‌وری کارکنان را افزایش دهد. صندوق بین‌المللی پول (IMF) استدلال می‌کند که در اقتصادهای پیشرفته، از هر پنج شغل، سه شغل تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار می‌گیرد و حدود نیمی از آنها واقعاً از یکپارچه‌سازی هوش مصنوعی سود می‌برند.

در حالی که گزارش صندوق بین‌المللی پول به تفکیک صنعت ارائه نمی‌کند، بحث‌های زیادی در مورد اینکه چگونه هوش مصنوعی می‌تواند مشاغل یقه سفید را تغییر دهد، وجود دارد. به عنوان مثال، در صنعت مخابرات، هوش مصنوعی می‌تواند شبکه‌ها را قادر به خودکفایی یا خوددرمانی کند. این می تواند نیاز به مهندسان و نیروهای فنی را کاهش دهد. در توسعه نرم افزار، نوشتن کدهای سطح پایین می تواند با ابزارهای genAI جایگزین شود. در بازاریابی، تهدیدی برای کپی کردن نقش های مثل کپی رایتری وجود دارد.

علاوه بر این، گزارش صندوق بین‌المللی پول توضیح می‌دهد که چگونه تأثیر هوش مصنوعی فراتر از تأثیرات شغلی فوری است. از آنجایی که هوش مصنوعی باعث کارایی و نوآوری می‌شود، کسانی که صاحب فناوری‌های هوش مصنوعی هستند یا در صنایع مبتنی بر هوش مصنوعی سهام دارند، ممکن است افزایش درآمد سرمایه را تجربه کنند.

برای شرکت‌های مخابراتی که در حال حاضر روی هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کنند یا مفاهیمی از این فناوری را بررسی می‌کنند ، این مطمئناً نشانه دیگری از تأیید مسیر خواهد بود. اما چالش کلیدی برای اپراتورهای مخابراتی و فروشندگان ممکن است بهترین روش جذب استعدادهای هوش مصنوعی و کاهش شکاف مهارتی برای کارکنان موجود باشد. این امر به ویژه هنگامی که تحقیق و توسعه (R&D) در 6G تشدید می شود؛ بیشتر خواهد شد.

فرصت ها و کاربردها

از آنجایی که هوش مصنوعی به‌عنوان «بیش از خودکارسازی» وظایف تکراری، از پیش تعریف‌شده یا پیش پا افتاده توصیف می‌شود، بسیاری بر این باورند که برنامه‌ها و موارد استفاده‌ای که می‌تواند برای مخابرات ایجاد کند فرصت‌های چند وجهی را ایجاد خواهد کرد.

جنبه هوشمندی این فناوری به این معنی است که دارای قابلیت های داده محور است که به فرآیندهای تصمیم گیری مانند نحوه بهینه سازی شبکه ها و پیش بینی نیازهای تعمیر و نگهداری، کمک می کند. اعتقاد بر این است که این مورد هم برای هوش مصنوعی و هم برای زیرمجموعه genAI صادق است .

به عنوان مثال، با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین توابع شبکه، مانند عملکرد تجزیه و تحلیل داده‌های شبکه (NWDAF)، می‌تواند به طور فعال اجزای اصلی 5G را نظارت کند و گزارش‌دهی و تجزیه و تحلیل پیش‌بینی را ایجاد کند. به گفته نایل نورتون از Amdocs ، این تجزیه و تحلیل ها می توانند برای تأثیرگذاری بر ترکیب سرویس های 5G و از طریق یادگیری پویا، تغییرات شبکه را پیش بینی کنند.

به گزارش ایستنا، برنامه های کاربردی هوش مصنوعی همچنین اپراتورها را قادر می سازد تا الگوهای استفاده مشتری و داده های مرکز تماس را تجزیه و تحلیل کنند، خطاها را شناسایی یا پیش بینی کنند و از دستیارهای مجازی استفاده کنند. در مراقبت از مشتری، قابلیت‌های زبان طبیعی genAI می‌تواند پاسخ‌های پشتیبانی مشتری ربات‌های چت موجود را فراتر از گزینه‌های چندگزینه‌ای از پیش تعریف‌شده خودکار افزایش دهد.

تشخیص عیب شبکه مبتنی بر هوش مصنوعی، تشخیص خطا و ویژگی‌های تعمیر نیز به این معنی است که شبکه‌های مخابراتی می‌توانند به طور فزاینده‌ای قابلیت‌های خودسازگاری، بدون لمس بیشتر و نیاز کمتری به مداخلات دستی را کسب کنند.

علاوه بر این، ارائه دهندگان راه حل های هوش مصنوعی اکنون راه حل های نظارتی را برای رویدادهای شبکه مخابراتی ارائه می دهند. به گفته کلوین چافر از Lifecycle Software، راه‌حل‌های نظارتی که از الگوریتم‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کنند می‌توانند به تعیین نقاط لمسی مهم در سفر مشتری کمک کنند و پیام‌های پیشگیرانه را به بهترین وجه با نیازهای مشتری ارائه دهند.

بررسی سالانه صنعت 2023

این موارد استفاده و برنامه‌های کاربردی، صنعت را به این باور سوق می‌دهد که هوش مصنوعی می‌تواند مخابرات را از یک سیستم مدیریت دستی و واکنشی شبکه‌ها به یک سیستم عملیاتی فعال‌تر و پویاتر تبدیل کند.

در نتیجه، شبکه‌های کارآمد، پویاتر و هوشمندتر باید شرکت‌های مخابراتی را قادر به ارائه خدمات بهتر و متفاوت‌تر، ارائه سرعت‌های سریع‌تر و قابلیت اطمینان بیشتر شبکه و همچنین کاهش هزینه‌های عملیاتی کنند.

ریسک ها و چالش های تجاری برای پذیرش گسترده هوش مصنوعی

یکی دیگر از ملاحظات کلیدی هوش مصنوعی در مخابرات، خطرات مرتبط با سازمان هایی است که قصد دارند داده ها را با مدل های هوش مصنوعی پیاده سازی و یا به اشتراک بگذارند. با توجه به میزان جمع‌آوری داده‌های اختصاصی مخابراتی، جای تعجب نیست که خطرات امنیتی، از جمله امنیت سایبری و نقض حریم خصوصی داده‌ها، دو خطر اصلی مرتبط برای متخصصان مخابراتی هستند.

به این ترتیب، برای صنعت مخابرات، از جمله اپراتورها، فروشندگان، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار و تنظیم‌کننده‌ها، مهم است که چارچوب‌های حاکمیت داده موجود در زمینه هوش مصنوعی را مورد بازبینی و بازنگری قرار دهند.

بررسی سالانه صنعت 2023

اما خبر خوب این است که به گفته کارشناسان صنعت مانند Yannick Martel از Capgemini، راه‌هایی برای شرکت‌های مخابراتی وجود دارد که بتوانند انگشتان پای خود را بدون « رها کردن بی‌ملاحظه » خطرات مرتبط به هوش مصنوعی فرو ببرند.

مارتل پیشنهاد می کند که ارائه دهندگان خدمات ارتباطی (CSPها) “باید گام های افزایشی کوچکی بردارند و در طول مسیر آزمایش کنند. برای مثال، آن‌ها می‌توانند استفاده از آن را در برنامه‌های کم‌ریسکی که قابلیت‌های کارکنان را افزایش می‌دهند، قبل از پیاده‌سازی اتوماسیون مشتری بررسی کنند. CSP ها باید از فرصت ها برای اجرای تغییرات کوچک و سریع برای به دست آوردن کارایی استفاده کنند و به دنبال آشنایی سازمان خود با چنین پیشرفت هایی با بلوغ فناوری باشند”.

در حالی که منابع و خطرات امنیت سایبری نیز به عنوان موانع تجاری برای پذیرش گسترده هوش مصنوعی عمل می کنند، سایر چالش های قانع کننده به موارد نامشخص تجاری و بازگشت سرمایه (ROI) و همچنین استراتژی های نامشخص مربوط میشود.

این نشان می‌دهد که آن‌هایی که در صنعت راه‌حل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه می‌کنند، هنوز چالشی برای تعیین کمیت ارزش هوش مصنوعی دارند که می‌تواند ارتباطات مخابراتی و بهترین رویکردها را برای پذیرش به‌ویژه در زمان‌های فشار مالی که با اخراج‌های انبوه مورد بحث در بالا نشان داده شده است، به ارمغان بیاورد.

استراتژی‌های پذیرش ممکن است شامل همکاری با مدل hyperscaler باشد که در کنار خدمات ابری عمومی خود ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی یا شرکای فروشنده موجود را نیز ارائه می‌دهند. شایان ذکر است که کسانی که تمایلی به پذیرش ابر عمومی ندارند ممکن است تمایل بیشتری به اشتراک گذاری داده های اختصاصی خود برای استفاده از هوش مصنوعی نداشته باشند.

تنش های ژئوپلیتیکی

با تشدید رقابت برای هوش مصنوعی و افزایش خطرات انحصار فناوری در هوش مصنوعی و سایر فناوری‌های پیشرفته، تنش‌های ژئوپلیتیکی بین چین و ایالات متحده نیز افزایش می‌یابد. گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که ابتکار آمریکا با هدف محروم کردن چین از دسترسی به تراشه‌های فوق‌قدرتمندی که هوش مصنوعی را امکان پذیر میسازد، اجرا کند.

ایالات متحده آمریکا به طور فزاینده ای دسترسی چین به چنین تراشه هایی را محدود کرده است و شرکت های موجود در آن بازار، تنها به تراشه های قدیمی انویدیا دسترسی دارند. در همین حال، برخی از غول‌های فناوری مستقر در ایالات متحده همچنان به احتکار تراشه‌های هوش مصنوعی ادامه می‌دهند. متا انتظار دارد تا پایان 2024 نزدیک به 600هزار پردازنده گرافیکی داشته باشد، در حالی که مایکروسافت و متا هر کدام حدود 150هزار تراشه H100 Nvidia در سال 2023 عرضه کردند.

با این حال آنچه طعنه آمیز است این است که حرکت ایالات متحده آمریکا، ممکن است یک اشتباه باشد زیرا چین منابع خود را به بخش نیمه هادی داخلی خود سرازیر کرده است و اکنون با وجود وندور چینی هوآوی، ظاهراً از محدودیت های اعمال شده توسط آمریکا سود می برد!

به نظر می رسد در مواجهه با این بازی های ژئوپلیتیکی، شرکت های چینی برای تامین تراشه خود به هواوی روی آورده اند. علیرغم اینکه تراشه‌های هوآوی چند نسل عقب‌تر از بهترین‌ها هستند، ممکن است همچنان آنقدر پیشرفته باشند که کشور را در رقابت نگه دارند.

جای تعجب نیست که این تحولات به سادگی نشان می دهد که تحریم ها به تنهایی مانع توسعه و نوآوری نمی شوند. تاریخ همچنین به ما می گوید که رقابت بین ایالات متحده آمریکا و روسیه باعث تسریع مسابقه فضایی و بهبود تحقیق و توسعه در مورد سفرهای فضایی شد، پس چرا باید امروز برای هوش مصنوعی متفاوت باشد؟ احتمالا تاریخ در حال تکرار است!

چه چیزی در آینده نهفته است

در حالی که هوش مصنوعی در حال حاضر در شبکه‌های 4G و 5G برای ساده‌سازی سیستم‌های عملیاتی استفاده می‌شود، به نظر می‌رسد که انتظار می‌رود این فناوری به شدت در 6G توسعه داده شود و با تار و پود آن آمیخته شود. شاید همانطور که 5G بومی ابری در نظر گرفته می شود و با در نظر گرفتن خدمات ابری و اتوماسیون طراحی شده است، 6G نیز احتمالاً بومی و بدیهی “هوش مصنوعی” است و با قابلیت های هوشمند و “خود تطبیقی” ​​طراحی شده و عمیقاً در معماری آن ادغام شده است.

با ادامه موج هوش مصنوعی، صندوق بین‌المللی پول همچنین استدلال می‌کند که اثرات آن می‌تواند نابرابری‌های موجود در جامعه ما را تشدید کند، بنابراین مفهوم “اخلاق” در هوش مصنوعی را زیر سوال می‌برد، که به عنوان موضوعی همچنان به طور گسترده مورد بحث و تغییر شکل قرار دارد.

هنوز چیزهای زیادی برای کشف و آموختن در مورد این موضوع در افق وجود دارد. اما یک چیز واضح است: برندگان و بازندگان هوش مصنوعی، در کسب و کار و نیروی کار، درست مانند سایر پیشرفت‌های فناوری دیگر، وجود خواهند داشت و غیر قابل اجتناب است. این خود آینده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.