5G, 6G, vRAN, OpenRAN

خبر اول

مخابرات فضایی

February 5, 2024
12:09 دوشنبه، 16ام بهمنماه 1402
کد خبر: 159839

امضای تفاهم‌نامه ماهواره‌ای میان Hellas Sat و Thales برای اینترنت ماهواره‌ای ترابیتی

ICTna.ir – شرکت های Hellas Sat و Thales Alenia Space که یک سرمایه گذاری مشترک بین تالس و لئوناردو است، تفاهم نامه ای را برای کار بر روی یک پروژه ماهواره ای ارتباط نوری امضا کرده اند. محموله ارتباطات نوری، برای ماموریت آتی در ماهواره مخابراتی Hellas Sat 5 ساخته خواهد شد که در مدار زمین ثابت در 39 درجه شرقی، عرضه خواهد شد.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناروی اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، هدف این پروژه «ارائه خدمات ارتباطی پیشرفته با نرخ داده بسیار بالا از مدار زمین ثابت» است. این محموله برای اتصال به ایستگاه زمینی نوری رصدخانه ملی آتن در یونان، برخی در فرانسه، و بیشتر توسط ESA و ماهواره مخابراتی LEO HydRON متعلق به Thales Alenia Space در نظر گرفته شده است.

این تفاهم به دنبال طرحی به نام برنامه سرگیجه است که H2020، Thales Alenia Space در حال حاضر روی ظرفیت‌های سرعت داده بسیار بالا (تا 1 ترابیت بر ثانیه) در فواصل طولانی از زمین تا مدار زمین ثابت و تلاطم‌های متقابل جوی، در کنار France Relance، CNES و ESA کار می‌کند.

مراسم امضای تفاهم نامه در مقر هلاس سات در آتن یونان با نمایندگانی از دفتر نخست وزیر، سفارت فرانسه در یونان، ESA، CNES، Thales Alenia Space فرانسه، ایتالیا و سوئیس، رصدخانه ملی آتن، همراه با نمایندگان مختلف برگزار شد.

کریستودولوس پروتوپاپاس مدیرعامل هلاس سات در این مراسم گفت: ما مفتخریم که بار دیگر با Thales Alenia Space در حوزه فناوری ارتباطات نوری کار کنیم و خدمات ارتباطی اتصال نوری را به بازار اروپا و بین‌المللی معرفی کنیم و بدین ترتیب به طور مؤثری به پیاده‌سازی فناوری‌های جدید دست یابیم و عصر جدیدی را رقم بزنیم.

Marc-Henri Serre، معاون اجرایی مخابرات Thales Alenia Space هم افزود: ما از همکاری با Hellas Sat و تمام شرکای خود برای توسعه محموله ارتباطات نوری، گامی مهم در جهت ایجاد یک شبکه نوری ایمن و با نرخ داده بسیار بالا، هیجان زده هستیم. این آغاز عصر جدیدی در خدمات مخابراتی با رویکردی پایدار است.

هفته گذشته AST SpaceMobile دویست میلیون دلار سرمایه گذاری از AT&T، گوگل و وودافون دریافت کرد که برای پشتیبانی از عرضه تجاری شبکه خود استفاده می شود، در حالی که SpaceX اولین پیام های متنی خود را با استفاده از Starlink Direct جدید خود بروی سیم کارت های تی موبایل آمریکا تبادل کرده است. در همین حال در چین، شرکت علوم و فناوری هوافضای چین (CASC) اعلام کرد که ساخت سکوی پرتاب شماره یک را در اولین فرودگاه تجاری تجاری این کشور که در حال حاضر در شهر ونچانگ، در استان جزیره ای هاینان در حال ساخت است، به پایان رسانده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.