5G, 6G, vRAN, OpenRAN

بازار سرمایه

تلفن همراه

خبر اول

February 7, 2024
13:24 چهارشنبه، 18ام بهمنماه 1402
کد خبر: 160028

وودافون پیشنهاد بازنگری شده ایلیاد ایتالیا برای ادغام را هم رد کرد: متشکریم و با دیگران مذاکره می‌کنیم!

ICTna.ir – اپراتور ایتالیایی و پر تخفیف و پر سر و صدای ایلیاد، شرایط ادغام پیشنهادی خود با وودافون در ایتالیا را بهتر کرد، اما همچنان پیشنهادش توسط وودافون رد شد. در همین حال، برای زدن نمک به زخم، وودافون همچنان به ارائه پیشنهاد به بازیگران بالقوه دیگر برای اوپریشن مخابرات در بازار ایتالیا ادامه داد!

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، Iliad در ماه دسامبر پیشنهاد جدیدی برای وودافون ارائه کرد، زیرا پیشنهاد خرید کامل قبلی تقریباً دو سال قبل رد شده بود . این طرح سرمایه‌گذاری مشترک 50-50 ای است که وودافون ایتالیا را به 10.45 میلیارد یورو ارزش گذاری می‌کند و می‌توانست وودافون 6.5 میلیارد یورو پول نقد به اضافه 2 میلیارد یورو وام سهامداران دریافت کند و همچنین فرصتی برای آوردن پول نقد بیشتر به آن می‌دهد. در مجموع تا 1.95 میلیارد یورو  ارزش مضاعفت ایجاد میکرد که با اجازه به Iliad برای خرید آن از طریق اختیار خرید با نرخ 10 درصد در سال گارانتی میشد.

واضح است که این شروط مورد پسند وودافون قرار نگرفت، علی‌رغم ادعای ایلیاد مبنی بر اینکه «پیشنهاد قانع‌کننده‌ای» برای سهامداران وودافون ارائه کرده است که هم ارزش و هم پول نقد را ارائه می‌دهد ولی وودافون آن را رد کرد! پس از آن، ایلیاد این شرایط را تغییر داد، پیشنهاد نقدی به وودافون را با 100 میلیون یورو به 6.6 میلیارد یورو افزایش داد، در حالی که مبلغ خود را به همان میزان کاهش داد، و گزینه گارانتی 10 درصدی را هم کنار گذاشت. اما وودافون هنوز تحت تأثیر قرار نگرفت و باز این پیشنهاد را رد کرد.

وودافون اعتراضی نکرد و فقط به همه چیز بی محلی کرد. تا اینجا ما فقط یک بیانیه کوتاه که با شبکه های خبری به اشتراک گذاشته شده است و در آن پایان بحث ها تایید شده است را داریم. به گزارش رویترز ، در این بیانیه آمده است: ما دیگر در حال مذاکره با Iliad نیستیم، اما گفتگوهای ما با دیگران ادامه دارد.

محتمل‌ترین نامی که در چارچوب قراردادی با وودافون قرار دارد، Fastweb است. شایعات مربوط به آن در نوامبر ، زمانی که منابع ناشناس بلومبرگ ایده “ادغام بالقوه” بین این جفت را مطرح کردند به میان آمد؛ ظاهراً فست وب، یکی از بازیگران فعال در مذاکرات با وودافون در آن زمان بود. ایلیاد تنها بازیگر دیگری بود که نام برده شد، اما به نظر می‌رسد که مذاکره گران دیگری نیز وجود دارد.

همانطور که در آن زمان گزارش دادیم، ادعام وودافون با فست وب از منظر رقابتی منطقی است. وودافون و Fastweb رتبه های دوم و چهارم را در بازار پهنای باند ثابت ایتالیا را در اختیار دارند و با ادغام با یکدیگر از مقیاسی برخوردار خواهند بود که می تواند رهبر بازار مخابرات اینالیا یعنی TIM را به چالش بکشد. Fastweb حضور کمی در بازار تلفن همراه دارد، بنابراین در حالی که اتصال به وودافون باعث افزایش جایگاه وودافون نمی شود، احتمالاً از موانع نظارتی عبور می کند.

در مقابل، ادغام وودافون با ایلیاد، یک بازیکن تلفن همراه بسیار قوی‌تر ایجاد می‌کند، اما یک اپراتور شبکه را از بازار حذف می‌کند و بدیهی است که رگولاتورهای اروپا در بروکسل در مورد این اتفاق احساس خوبی نخواهند داشت. با توجه به اینکه کمیسیون اروپا هنوز در مورد ترکیب پیشنهادی ادغام ناشی اورنج با  MasMovil در اسپانیا تصمیمی اتخاذ نکرده است که انتظار می رود به عنوان یک معبر برای M&A آینده مخابرات عمل کند. اما نکته اینجاست که کاهش تعداد بازیگران موبایل مبتنی بر تسهیلات در هر بازاری از منظر ضد تراست یک درخواست سخت است.

با این وجود، ایلیاد روی پیشنهاد رد شده خود به وودافون ایستاده است و ظاهرا آن را تکرار میکند.  در این بیانیه آمده است: گروه ایلیاد مطمئن است که پیشنهاد ارائه شده بهترین ترکیب تجاری ممکن برای بهره مندی از بازار در حال مبارزه ایتالیا و صنعت مخابرات بوده است.

ایلیاد که نتوانسته بزرگ شود، می‌گوید یک استراتژی مستقل را در ایتالیا دنبال می‌کند و بر اساس کسب‌وکار موجود خود در آنجا، که شامل یک پایگاه اپراتور تلفن همراه 10.5 میلیون نفری است، اوپریشن پهنای باند ثابت نوپایی که ادعا می‌کند رهبر بازار در افزوده‌های شبکه است، را پی ریزی خواهد کرد تا به درآمد سالانه 1 میلیارد یورویی برسد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.