تجارت الکترونیک

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

February 5, 2024
18:15 دوشنبه، 16ام بهمنماه 1402
کد خبر: 160094

اتحادیه اروپا مدت زمان قانون حق تعمیر را افزایش می‌دهد

منبع: Digiato

اتحادیه اروپا بر سر قانونی برای تقویت حق تعمیر به توافق رسیده است که فروشندگان را وادار می‌کند تا برای محصولاتی که در دوران گارانتی تعمیر شده‌اند، 12 ماه ضمانت بیشتر ارائه کنند. تولیدکنندگان همچنین باید قطعات یدکی محصولات خود را در بازار توزیع کنند و نمی‌توانند جلوی استفاده از قطعات دست دوم را بگیرند.

پارلمان اروپا در اقدامی مهم به نفع مقرراتی برای تقویت قانون حق تعمیر رأی داد. یکی از برجسته‌ترین مفاد این مقررات که توسط شورای اروپا تدوین شده، این است که شرکت‌ها باید دوره ضمانت محصولاتی را که حین گارانتی تعمیر شده‌اند، به‌مدت یک سال افزایش دهند. البته هر یک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌توانند این دوره اضافه را بیشتر هم کنند. در حال حاضر، کالاها در قاره سبز از گارانتی دوساله بهره می‌برند.

این مقررات می‌تواند به تعمیر هرچه بیشتر گوشی‌ها یا دیگر گجت‌ها کمک کند و این اطمینان خاطر را به مشتریان بدهد که دستگاه آن‌ها برای مدت بیشتری تحت ضمانت شرکت فروشنده قرار دارد.

افزون‌براین، تولیدکنندگان باید جزئیات مربوط به قطعات یدکی محصولات خود را در وب‌سایتشان ارائه کنند، و در عین حال این قطعات را با قیمتی مناسب در اختیار تمام تعمیرکاران قرار دهند. اتحادیه اروپا همچنین به شرکت‌ها اجازه نمی‌دهد که جلوی استفاده از قطعات یدکی دست دوم یا چاپ‌شده با پرینترهای سه‌بعدی را بگیرند. این قضیه به‌ویژه در مورد شرکت‌هایی نظیر اپل اهمیت دارد که مدام موانع بیشتری را پیش روی تعمیرکاران مستقل قرار می‌دهد.

از سوی دیگر، این مقررات شرکت‌ها را وادار می‌کند تا تعمیرات دستگاه‌ها را در زمان مناسب و (در صورتی که نیاز به هزینه بود) با قیمت مناسب ارائه کنند. در عین حال، مشتریان همچنان باید بتوانند در دوره گارانتی انتخاب کنند که می‌خواهند دستگاهشان تعمیر یا تعویض شود.

با حرکت به سمت قوانین حق تعمیر در کشورهای مختلف، برخی شرکت‌ها هم داوطلبانه از چنین تغییراتی استقبال کرده‌اند. برای مثال، لنوو چند ماه پیش اعلام کرده بود که تا سال 2025، 80 درصد از محصولات این شرکت توسط کاربران قابل تعمیر خواهد بود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.