گجت

هوش مصنوعی

February 6, 2024
10:08 سه شنبه، 17ام بهمنماه 1402
کد خبر: 160145

اپل ویژن پرو از دید رسانه‌ها؛ شاهکار مهندسی یا شکست بزرگ؟

اپل ویژن پرو

اپل بعد از سال‌ها تصمیم گرفت که یک محصول کاملا جدید راهی بازار کند. حالا از روز گذشته نقد و بررسی‌های مربوط به هدست اپل ویژن پرو در حال انتشار هستند که از زوایای مختلف به بررسی این محصول پرداخته‌اند. در این مطلب، ما به طور خلاصه و مفید مجموعه‌ای از نکات مثبت و منفی مطرح شده در مورد این محصول را ارائه می‌دهیم تا ببینیم آیا اپل ویژن پرو یک محصول شگفت‌انگیز است یا شکست چندین میلیارد دلاری.

 

نکات مثبت: کیفیت ساخت فوق‌العاده و غوطه‌ور شدن در دنیای مجازی

اپل ویژن پرو

وب‌سایت Tom’s Guide آن را «به راحتی شیک‌ترین هدست تا به امروز» نامیده و از ماژولار بودن آن تمجید کرده است، در حالی که The Verge اشاره کرده است که رقبای «عمدتاً پلاستیکی و اغلب عجیب‌و‌غریب» اپل ویژن پرو از نظر کیفیت ساخت با اپل قابل مقایسه نیستند. CNET به طور خلاصه می‌گوید: «کیفیت نمایشگر و رابط کاربری ظریف، اپل ویژن پرو را در سطحی کاملاً متفاوت قرار می‌دهد.»

این طراحی فوق‌العاده به انتخاب‌هایی که اپل برای نحوه‌ی تعامل با هدست انجام داده است نیز گسترش می‌یابد و در اینجا، سهولت استفاده به خوبی دیده می‌شود. CNET بیان می‌کند که انتخاب اپل برای کنترل هدست با چشم‌ها و دست‌ها همان چیزی است که باعث می‌شود جلوتر از زمان خود به نظر برسد و این در حالی است که برخی از هدست‌های دیگر سیستم‌های کنترل مشابهی دارند، «هیچ‌کدام ترکیبی از کارکرد روان، ظریف و شهودی را ندارند. اپل ویژن پرو از تمام این مزایا بهره می‌برد.»

اپل ویژن پرو

Tom’s Guide سهولت استفاده را «انقلابی» خوانده است، در حالی که Wall Street Journal از چگونگی تعامل با برنامه‌های مختلف تنها با نگاه کردن به آن‌ها تمجید کرده است. در همین حال، CNBC نوشته که عملکرد ردیابی چشم و دست بسیار دقیق محسوب می‌شود. یکی از ویژگی‌های کلیدی اپل ویژن پرو این است که می‌توانید چندین پنجره‌ی شناور را به طور همزمان بالا بیاورید، و کارشناسان هر دو رسانه‌ی Tom’s Guide و Wall Street Journal گفته‌اند که این باعث شده احساس کنند انگار در فیلم گزارش اقلیت هستند. کارشناس سایت Tom’s Guide هم برای این محصول از لقب «سلطان چندوظیفگی» استفاده کرده است.

اپل برای این هدست، توجه ویژه‌ای به قابلیت «ویدیوهای فضایی» (Spatial Videos) نشان داده است. کارشناس Tom’s Guide به‌شدت از این قابلیت راضی است و حتی CNBC نوشته که شاید در نگاه اول یک مشخصه صرفا پر زرق و برق در نظر گرفته شود، ولی نمی‌توانیم جذابیت آن را کتمان کنیم. در نقد و بررسی CNBC آمده که بخشی از آنچه باعث می‌شود ویدیوهای اپل ویژن پرو جذابیت زیادی داشته باشند، صدای شگفت‌انگیز هدست است. البته سایت The Verge خاطرنشان کرده صدا می‌تواند نشت کند و به افراد دیگر اجازه دهد تا چیزی را که شما گوش می‌دهید، بشنوند، مگر اینکه از هدفون استفاده کنید.

نکات منفی: بدنه‌ی سنگین و نرم‌افزار پر از باگ

اپل ویژن پرو

طبیعتا چنین محصول نوآورانه‌ای در ابتدای راه مشکلات مختلفی دارد که در نقد و بررسی‌های منتشر شده به چندین ضعف اپل ویژن پرو اشاره شده است. یکی از اصلی‌ترین شکایت‌ها در مورد ویژن پرو، وزن بالای آن است. به گفته‌ی کارشناسان، پس از گذشت مدت کوتاهی، وزن هدست روی سر و صورت احساس می‌شود و ناراحتی ایجاد می‌کند. مشکل اصلی نحوه‌ی توزیع وزن است؛ به گفته‌ی کارشناس The Verge، هدست‌های بزرگ دیگر مانند Quest Pro دارای هدبندهای پیشرفته‌ای هستند که وزن را به طور مساوی روی سر پخش می‌کنند، اما ویژن پرو تمام وزن خود را روی قسمت جلوی سر قرار می‌دهد.

علاوه بر وزن، قیمت ۳۵۰۰ دلاری ویژن پرو نیز باعث شده است که خرید آن برای اکثر افراد دور از ذهن باشد. به گفته‌ی سایت Tom’s Guide، این هدست «به شدت گران بوده و فقط برای افراد بسیار ثروتمند و علاقه‌مند به فناوری‌های جدید مناسب است». در این میان به باگ‌های مختلف نرم‌افزار هم اشاره شده است. به عنوان مثال، صفحه‌کلید مجازی شناور هدست اصلا تجربه‌ی خوبی را ارائه نمی‌دهد و فقط در حد یک پیام کوتاه می‌توانید از آن استفاده کنید.

اپل ویژن پرو

اپل سعی کرده است با ساختن یک شخصیت یا آواتار مجازی که اساساً بازسازی دیجیتالی چهره شما بدون هدست است، مشکل عجیب به نظر رسیدن در تماس‌های ویدیویی با هدست را حل کند. با این حال این فناوری هنوز ضعف‌های زیادی دارد. تقریبا تمام کارشناسان می‌گویند که آواتارهای ایجاد شده توسط اپل، چهره شما را بسیار مصنوعی و ترسناک می‌کند و به همین خاطر طرف مقابل نمی‌تواند به راحتی با شما صحبت کند.

دستگاه انقلابی که هنوز مشکلات زیادی دارد

بررسی‌های اولیه، تصویری دوگانه از اپل ویژن پرو ارائه می‌دهند. به نظر می‌رسد این دستگاه یک گجت فوق‌العاده است که کیلومترها جلوتر از رقبای اپل قرار گرفته، اما در عین حال در برخی جنبه‌ها ناتمام احساس می‌شود. نکته‌ی دیگر، قیمت بسیار بالای آن است که آن را برای اکثر افراد دست‌نیافتنی می‌کند.

کارشناس وال‌استریت ژورنال می‌گوید: «هدست اپل، تمام ویژگی‌های یک محصول نسل اول را دارد. بزرگ و سنگین است، عمر باتری آن ضعیف است، اپلیکیشن‌های عالی کمی برای آن وجود دارد و ممکن است اشکالاتی داشته باشد… با این حال، قابلیت‌های اپل ویژن پرو تا حد زیادی علمی-تخیلی به نظر می‌آیند… این بهترین هدست واقعیت ترکیبی است که تاکنون تجربه کرده‌ام، بسیار پیشرفته‌تر از تنها رقیب واقعی آن، یعنی متا کوئست پرو و کوئست ۳ که بسیار ارزان‌تر هستند.»

اما کارشناس سایت The Verge چندان جذب این محصول نشده و گفته که اپل عملا با این محصول نشان داده که برخی جنبه‌های واقعیت افزوده و مجازی هرگز به اندازه‌ی کافی برای فراگیر شدن، به‌خوبی اجرایی نمی‌شوند. او در ادامه افزوده که اگرچه سیستم تشخیص چشم و حرکت دست‌های این هدست فوق‌العاده هستند، اما در نهایت به هیچ عنوان اپل ویژن پرو نمی‌تواند جایگزین استفاده از کیبورد، ماوس و نمایشگرهای معمولی شود و به نظر می‌رسد این اوضاع تا سال‌ها به همین شکل باقی می‌ماند.

در نهایت، اکثر منتقدان تحت تاثیر اپل ویژن پرو قرار گرفته‌اند، البته با این نکته که اپل باید چیزهای زیادی را بهبود بخشد. در این میان، ماهیت انزواگرایانه‌ی این محصول که فرد را از محیط کاملا جدا می‌کند، نگرانی‌های زیادی ایجاد کرده است. با توجه به این نظرات، باید ببینیم بازار و خریداران چه واکنشی به این محصول خاص و گران‌قیمت نشان می‌دهند.

منبع: Digital Trends
ترجمه: دیجیکالا

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.