سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

February 10, 2024
2:03 شنبه، 21ام بهمنماه 1402
کد خبر: 160386

کارمند سابق اپل به‌دلیل سرقت اسرار تجاری فناوری خودران به زندان می‌رود

منبع: Digiato

«شیائولانگ ژانگ»، کارمند سابق اپل که چند سال قبل به سرقت اطلاعات مربوط به خودرو خودران این شرکت اعتراف کرده بود، اکنون به 120 روز زندان و 3 سال آزادی تحت نظارت محکوم شده است. ژانگ همچنین جریمه 146984 دلاری را باید پرداخت کند.

ژانگ سال 2018 در فرودگاه بین‌المللی سن‌خوزه و هنگامی که قصد داشت سوار هواپیمایی به مقصد چین شود، دستگیر شد. او ابتدا ادعای بی‌گناهی کرده بود تا اینکه سال 2022 گفته‌های خود را تغییر داد و به سرقت اسرار تجاری اپل اعتراف کرد. همچنین ابتدا قرار بود که این کارمند سابق اپل با 10 سال زندان و جریمه 250 هزار دلاری روبرو شود.

او به‌عنوان یک مهندس سخت‌افزار روی خودروی خودران اپل مشغول به کار بوده که با نام رمز Project Titan شناخته می‌شود. غول سازنده آیفون در شکایت خود توضیح می‌دهد که ژانگ یک سند 25 صفحه‌ای حاوی شماتیک‌های مهندسی یک برد مدار را از طریق AirDrop به لپ‌تاپ همسرش منتقل کرده است. او همچنین یک نسخه از راهنمای فنی اپل که شامل نمونه‌های اولیه Project Titan می‌شود را در همان لپ‌تاپ ذخیره کرده و چند برد مدار و یک سرور لینوکس را از آزمایشگاه‌های توسعه شرکت سرقت کرده است.

ژانگ پس از یک مرخصی و سفر به چین از اپل استعفا کرد و به این شرکت گفت که قصد دارد برایXPeng Motors کار کند. با توجه به اینکه این شرکت چینی نیز در حال کار روی فناوری خودران خود است، تحقیقات روی ژانگ آغاز شد و در نهایت اپل با استناد به ویدیوهای دوربین مدار بسته از او به دلیل سرقت اسرار تجاری شکایت کرد.

اکنون انتظار می رود ژانگ تا 19 ژوئن (30 خرداد) خود را تسلیم کند و پس از آن به یک مرکز با حداقل امنیت در نزدیک‌ترین فاصله ممکن به خانه‌اش در سن‌خوزه، کالیفرنیا فرستاده شود.

خودروی خودران اپل از یک دهه قبل در حال ساخت است، اما هنوز محصولی برای آن عرضه نشده است که مصرف‌کنندگان بتوانند آن را بخرند. «مارک گرمن» از بلومبرگ اخیراً در گزارشی گفته شده بود که این شرکت برنامه‌های خود را تغییر داده و اکنون در حال توسعه یک خودروی برقی شبیه به خودروهای تسلا به‌جای یک خودروی تمام عیار خودران است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.