آیین‌نامه‌ها و فراخوان‌ها

اینترنت و شبکه

رگولاتوری

رگولیشن

February 10, 2024
20:01 شنبه، 21ام بهمنماه 1402
کد خبر: 160405

دستورالعمل “ساماندهی خدمات میزبانی در فضای مجازی ایران” ابلاغ شد

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طبق دستورالعمل «ساماندهی خدمات میزبانی در فضای مجازی کشور» ملزم شد تا داده‌های مرتبط با فضای میزبانی را به منظور پایش و ارزیابی موضوعی در چهارچوب قوانین و مقررات کشور در اختیار نهادهای قانونی متقاضی این داده‌ها قرار دهد.

به گزارش پیوست، دستورالعمل ساماندهی خدمات میزبانی در فضای مجازی کشور با هدف ساماندهی احراز هویت و تشکیل پایگاه شناسنامه اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضیان فضای میزبانی در ابرها و مراکز داده داخلی ابلاغ شد. این دستورالعمل بخش اول و مربوط به احراز هویت متقاضیان خدمات مراکز داده، ابر و میزبانی است.

طبق این مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات باید ظرف مدت حداکثر ۳ ماه نسبت به تصویب اصول حاکم بر صدور پروانه و ضوابط فنی وکیفی مرتبط با احراز هویت ارائه دهندگان خدمات مراکز داده، ابر و میزبانی اقدام کند.

در این دستورالعمل باید شیوه احراز هویت متقاضیان فضای میزبانی و ابر و اقلام داده‌ای مورد نیاز برای تشکیل شناسنامه را مشخص کند و ملزم شود تا مشخصات خدمات مورد نظر متقاضی از قبیل نوع خدمت، دامنه مخاطبان و تعهدات زمینه برای فعالیت در چهارچوب تقاضا و دریافت مجوزهای مورد نیاز از تنظیم گران بخشی را در صورت لزوم اخذ کنند.

همچنین شیوه ارائه اطلاعات متقاضیان اعم از گزارش‌های دوره‌ای و موردی توسط ارائه دهندگان خدمات مراکز داده و ابر به وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات را مشخص کنند.

کلیه نهادهای قانونی و تنظیم گران بخشی مرتبط با این دستورالعمل مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرماندهی کل انتظامی ایران، وزارت اطلاعات، سازمان صدا و سیما موظفند براساس موریات‌های قانونی خود نسبت به پایش و ارزیابی فعالیت‌های زمینه و تطابق وضعیت داده‌های دریافتی از مراکز داده اقدام کرده و موارد مغایرت و تخلف از شرایط تعیین شده را به وزارت ارتباطات ارسال کنند.

وزارت ارتباطات نیز موظف است نسبت به بررسی و اعمال اثر تخلفات گزارش شده در رتبه‌بندی ارائه دهندگان خدمات مراکز داده، ابر و میزبانی واعمال جریمه‌های تعیین شده اقدام کند.

برای دانلود متن کامل دستورالعمل ساماندهی خدمات میزبانی در فضای مجازی کشور با هدف ساماندهی احراز هویت و تشکیل پایگاه شناسنامه اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضیان فضای میزبانی در ابرها و مراکز داده داخلی؛ اینجا را کلیک کنید.

 

 

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.