اپراتورها

خبر اول

رگولیشن

مخابرات فضایی

February 15, 2024
11:27 پنجشنبه، 26ام بهمنماه 1402
کد خبر: 160458

آیا ایلان ماسک اپراتورهای مخابراتی را منهدم خواهد کرد؟

ICTna.ir – ایلان ماسک، کارآفرین میلیاردر، می خواهد شبکه اجتماعی X را جایگزین شماره موبایلش کند. در حالی که ممکن است این یک تهدید توخالی برای شرکت های مخابراتی سنتی باشد، بازاری را برجسته می کند که به طور فزاینده ای پیچیده می شود.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، ایلان ماسک بعنوان ثروتمندترین فرد جهان، گفته که شماره تلفن خود را حذف می کند و تمام ارتباطات خود را به X (توییتر سابق)، شبکه اجتماعی که او دارد، منتقل می کند. ماسک در این باره نوشت : چند ماه دیگر، شماره تلفنم را قطع می‌کنم و فقط از X برای پیام‌های متنی و تماس‌های صوتی و تصویری استفاده می‌کنم.

این اقدام بر علاقه گسترده ماسک به تبدیل X (که قبلاً توییتر نامیده می شد) به یک “سوپر اپ” مانند WeChat چینی تأکید می کند. چنین برنامه‌هایی مجموعه وسیعی از خدمات و قابلیت‌ها مانند بانکداری، پیام‌رسانی، رسانه‌های اجتماعی و خرید را در زیر یک نماد و ورود به سیستم جمع‌آوری می‌کنند.

این اقدام همچنین ماسک را در مسیر تقابل با اپراتورهای شبکه تلفن همراه مانند ورایزون و AT&T قرار می دهد، شرکت هایی که سیم کارت و شماره تلفن می فروشند. X خدمات تماس را اواخر سال گذشته با قیمت 8 دلار در ماه راه اندازی کرد. اما آیا اپراتورهای شبکه تلفن همراه باید نگران باشند؟ حداقل الان نه!

 

یکی برای حکومت بر همه!

همانطور که Gizmodo اشاره می کند ، شماره تلفن هنوز نقش مهمی در زندگی روزمره بازی می کند. در واقع، شماره ها همچنین می‌توانند نقش مهمی در سرویس‌های امنیتی پشتیبانی‌کننده از ماسک ایکس داشته باشند. مشتریان خدمات رسانه‌های اجتماعی می‌توانند احراز هویت دو مرحله‌ای را در X با استفاده از شماره تلفن خود فعال کنند؛ اگرچه می‌توانند از برنامه‌های احراز هویت یا کلیدهای امنیتی نیز استفاده کنند، همانطور که می‌توانند. کاربرانی که برای خدمات هزینه ای پرداخت نمی کنند.

اما با توجه به اینکه هرکسی شماره تلفن دارد، بخش اساسی زندگی روزمره نیز هست. در همین حال، خدمات تماس و پیام رسانی در X فقط برای کاربرانی در دسترس است که آن برنامه را دارند. تعداد افرادی که مرتباً از X استفاده می‌کنند بسته به اینکه از چه کسی می‌پرسید و چگونه می‌شمارید در حال کاهش یا افزایش است.

علاوه بر این، X بدون اتصال به اینترنت چندان مفید نیست. AT&T، ورایزون و T-Mobile تقریباً در همه جا این اتصالات را به لطف میلیاردها دلار سرمایه گذاری در شبکه های تلفن همراه خود در سراسر آمریکا تأمین می کنند.

 

جایگزین؟ گزینه ها!

اما X تنها بازی ماسک نیست. او همچنین شرکت‌های پیشرو در ساخت ربات‌ها، راه‌اندازی ابر رایانه‌ها، فروش خودروهای الکتریکی، نصب آرایه‌های خورشیدی، توسعه خدمات هوش مصنوعی، قرار دادن رایانه‌ها در مغز، حفر چاله‌ها و پرتاب موشک به فضا است. در آخرین مورد، یکی از شرکت های تابعه اسپیس ایکس یعنی استارلینک، بیش از 5هزار ماهواره را اداره می کند که در حال حاضر اتصالات اینترنتی سریع را در سراسر جهان پخش می کنند.

ماسک در سال 2020 گفته بود: “استارلینک تهدید بزرگی برای مخابرات نیست. من می خواهم کاملاً واضح بگویم که اینطور نیست”.

اما حالا، در سال 2024، استارلینک در حال پرتاب ماهواره‌هایی است که می‌توانند مستقیماً به کاربران گوشی‌های هوشمند روی زمین متصل شوند. اما اپراتورهای شبکه تلفن همراه هنوز در این سناریوی direct to cell یا DTC مهم هستند، چرا که آنها طیف، مشتریان، صورت‌حساب و زیرساخت‌های دفتر پشتیبان لازم برای اتصال ماهواره‌های استارلینک به مشتریان گوشی‌های هوشمند را فراهم می‌کنند.

اما اگر جایگزینی وجود داشت چه؟ یک گروه رقیب از اپراتورهای ماهواره ای به خاطر چیزی که دقیقاً به نظر می رسد از آن نگران هستند، با هم ممنوعیت برای ایجاد ممنوعیت و محدودیت هم صدا شده اند.

 

MSSA را وارد کنید

شرکتهای خدمات ماهواره ای Viasat، Terrestar، Ligado Networks، Omnispace و Yahsat روز جمعه انجمن خدمات ماهواره ای سیار (MSSA) را اعلام کردند . اساساً تعدادی از شرکت های ماهواره ای را که در بازار ارتباطات مستقیم به دستگاه (D2D) بازی می کردند گرد هم می آورد . خدمات D2D، مانند خدمات SpaceX، تلفن های هوشمند را به ماهواره ها متصل می کند.

MSSA در حال تبلیغ تا 100 مگاهرتز از طیف باند L و S است که می تواند توسط اپراتورهای شبکه تلفن همراه “و خدمات اینترنت OTT استفاده شود. ایکس احتمالا به عنوان یکی از آن شرکت های OTT واجد شرایط است.

برای روشن بودن، X و سایر رسانه های اجتماعی و شرکت های اینترنتی تمرکز اولیه MSSA نیستند. مارک دانکبرگ، مدیر عامل شرکت ویست، در صحبت‌های اخیر خود در مورد درآمدهای ویست گفت که سازندگان دستگاه‌ها به دنبال نصب تراشه‌هایی در دستگاه‌های خود برای پشتیبانی از خدمات D2D ویست هستند. او گفت که آنها می توانند این گجت ها را احتمالاً اواخر امسال به بازار بیاورند.

البته اپل در اینجا پیشگام است و با اپراتور ماهواره ای Globalstar قراردادی امضا کرده است تا خدمات پیام رسانی اضطراری آیفون را برای مدت زمان نامشخصی به صورت رایگان ارائه دهد. با توجه به اینکه اپراتور ماهواره ای ایریدیوم، اخیراً از استراتژی مشابهی عقب نشینی کرده است ، سایر پیشنهادات همچنان در جریان هستند، اما آن را با راهبردی جایگزین کرد که به نظر می رسد برای اپراتورهای شبکه تلفن همراه زمینی دوستانه تر است.

 

مکمل ها و جایگزین ها

هیچ شرکت ماهواره ای در مورد اتصال تلفن های هوشمند که مستقیماً با اپراتورهای شبکه تلفن همراه زمینی رقابت می کند صحبت نمی کند. به این دلیل که قابلیت‌های کنونی شبکه‌های ماهواره‌ای در مقایسه با شبکه‌های تلفن همراه زمینی به طور کلی کمرنگ است.

به طور کلی، شبکه‌های بی‌سیمی که بهترین عملکرد را دارند، چه Wi-Fi، 5G یا ماهواره‌ای، شبکه‌هایی هستند که در طیف وسیعی از طیف کار می‌کنند و کاربران را به سایت‌های انتقال نزدیک‌تر می‌کنند. به عنوان مثال، افزودن طیف باند C به شبکه ورایزون، اتصالات 5G اپراتور را شارژ کرد. به طور مشابه، استارلینک سرعت ارائه شده توسط اپراتورهای ماهواره ای سنتی را با استقرار ماهواره ها در مدار پایین زمین، نزدیکتر به کاربران، افزایش داد.

علاوه بر این، اتصالات بی سیم اغلب بین ده ها، صدها یا میلیون ها کاربر به اشتراک گذاشته می شود. به این معنی که شبکه 5G ورایزون احتمالاً می‌تواند سرعت‌هایی مشابه با اپراتورهای فیبر یا کابل ارائه دهد، اگر این سرعت‌ها را فقط برای یک یا دو مشتری در هر سایت سلولی رزرو کند. اما این از نظر اقتصادی امکان پذیر نیست.

پس همه اینها چه ربطی به حذف ماسک از شماره تلفن خود دارد؟ ماسک در تلاش است تا با استفاده از موقعیت خود به عنوان یک سلبریتی تجاری، علاقه خود را به نمایش رسانه های اجتماعی زیان ده خود جلب کند . این تأثیر چندانی بر ارائه دهندگان بزرگ مخابراتی مانند AT&T و ورایزون نخواهد داشت.

اما تهدیدات علیه مشاغل سنتی مخابراتی در حال افزایش است. این تهدیدها از فناوری‌هایی مانند eSIM ، بی‌سیم غیرمتمرکز ، MVNOها و ماهواره‌ها ناشی می‌شوند. اپراتورها اساساً یک دهه پیش از درآمد پیام‌های متنی خود صرف نظر کردند، زیرا خدماتی مانند iMessage و واتیزاپ افزایش یافت ولی آنها زنده و پویا هستند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.