5G, 6G, vRAN, OpenRAN

خبر اول

فرکانس

فناوری

مخابرات فضایی

February 15, 2024
13:27 پنجشنبه، 26ام بهمنماه 1402
کد خبر: 160462

Space Compass با پشتیبانی NTT خدمات HAPS را در عرض دو سال عرضه خواهد کرد

ICTna.ir – توسعه HAPS پس از تایید یک آژانس تحقیقاتی دولتی ژاپن در برنامه ای که شامل شرکت هایی از جمله NTT است، سرعت بیشتری به خود گرفته است.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، سرعت فناوری ایستگاه سکوی ارتفاع بالا ژاپن (HAPS) در حال افزایش است و اولین سرویس‌ها قرار است از اوایل سال آینده آغاز شوند.

این فناوری که شامل استقرار هواپیماهای در ارتفاع بالا به عنوان ایستگاه های پایه است، توسط اپراتور تلفن همراه سافت بانک. توسعه یافته است، اما اکنون توسط رقیب NTT و شرکا در برنامه ای که توسط موسسه ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات (NICT) هدایت می شود، پذیرفته شده است.

سازمان ملی تحقیقات فناوری اطلاعات ژاپن (NICT)، دو ماه پیش NTT و Sky Perfect JSAT و JV Space Compass را موظف کرد تا یک سرویس مستقیم اتصال به دستگاه (D2D) را توسعه دهند که می‌تواند از خدمات 6G آینده نیز پشتیبانی کند. Space Compass می گوید که قصد دارد اولین سرویس HAPS خود را در سال 2025 یا اوایل سال 2026 راه اندازی کند.

این پروژه با توسعه ایستگاه‌های پایه زمینی توسط DoCoMo، ساخت فناوری کنترل NTT و تمرکز Sky Perfect بر روی اتصالات بک‌هال ماهواره‌ای و گیت‌وی زمینی هدایت خواهد شد.

HAPS – یا ایستگاه سکوی در ارتفاع بالا – در حدود 20 کیلومتر بالاتر از زمین مستقر است، که فراتر از ارتفاعی است که هواپیما در آن پرواز می کند. شعاع انتشار آن 50 کیلومتر تا 100 کیلومتر است.

 

اعتبار سنجی

HAPS در نوامبر گذشته زمانی که کنفرانس جهانی رادیو سه باند طیف جدید HAPS را پایان داد، باند 700-900 مگاهرتز، 1.7 گیگاهرتز و 2.5 گیگاهرتز، را برای گسترش صنعت تلکام، اعتبار سنجی و معرفی کرد. قبلا فقط  باند2 گیگاهرتز به این منظور، اختصاص داده شده بود.

یوکی هوکازونو، از بخش نوآوری شبکه 6G شرکت دوکومو، گفت که این شرکت معتقد است که HAPS موارد استفاده جدیدی مانند هدایت هواپیماهای بدون سرنشین و اتومبیل های پرنده را امکان پذیر می کند و فرصت های جدیدی را در صنایع موجود مانند کشاورزی و شیلات باز می کند.

او می گوید HAPS دو مزیت بزرگ دارد. یکی از آنها تأخیر 0.1 تا حداکثر 0.7 میلی ثانیه است، این بسیار جلوتر از ماهواره های مدار پایین زمین (LEO) که حدود 4 تا 40 میلی ثانیه ارسال می کنند خواهد بود. مورد دیگر، که مهمتر است، توانایی آن برای اتصال مستقیم به تلفن های هوشمند موجود است.

کارکنان DoCoMo بر این باورند که یک سرویس HAPS در پاسخ به زلزله 1 ژانویه بسیار ارزشمند بوده و پاسخ دهندگان را قادر می سازد تا با ساکنان و یکدیگر راحت تر از سیستم های LEO که مستقر شده اند ارتباط برقرار کنند.

NTT DoCoMo نیز روی پروژه های ماهواره ای LEO و GEO خود کار می کند. در دسامبر، سرویس تجاری استارلینک خود را با Sky Perfect JSAT آغاز کرد، که انتظار دارد برای نظارت از راه دور، اینترنت اشیا و داده های پرسرعت برای کشتی ها در دریا استفاده شود. NTT، NTT DoCoMo و SKY Perfect JSAT نیز به تازگی همکاری خود را با AWS و Project Kuiper راه اندازی کرده اند. این اپراتور خدمات تلفن زمین ماهواره ای WideStar III خود را در ماه اکتبر با هدف صنایع از راه دور مانند خدمات دریایی و همچنین خدمات اضطراری معرفی کرد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.