اپراتورها

تلفن همراه

خبر اول

February 12, 2024
11:29 دوشنبه، 23ام بهمنماه 1402
کد خبر: 160472

مدیر فناوری وودافون درباره قفل شدن فناوری با “هوش مصنوعی مولد” هشدار داد

ICTna.ir – اسکات پتی، مدیر ارشد فناوری وودافون، به صنعت مخابرات هشدار می دهد که یک “مسابقه تسلیحاتی” در حوزه هوش مصنوعی مولد در بین برخی از فروشندگان فناوری که در تلاش برای به دست آوردن کنترل کامل بر مشتریان خود هستند، به راه افتاده است.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، «بهتر از انسان‌ها» یک اسلوگان شعاری برای خود تبلیغی توسط هوش مصنوعی (AI) نیست، بلکه ارزیابی صادقانه اسکات پتی از نحوه عملکرد آن زمانی است که از او خواسته شد تاریخچه تماس‌ها را در خدمات مشتری خلاصه کند. اما مدیر ارشد فناوری وودافون و تیمش همچنان به هوش مصنوعی و به خصوص طعم مولد آن، با احتیاطی نظیر احتیاط یک نگهبان باغ وحش نسبت به ببری در خواب نزدیک می شوند، البته به گفته او، حیوان بالقوه خطرناک، در این مورد، فناوری بزرگ است.

گرفتار شدن توسط یک ابر عمومی واحد و ناتوانی در فرار یکی از اصلی ترین ترس های مخابراتی در مورد غول های اینترنتی است. تا حدی به همین دلیل است که وودافون از اتکای بیش از حد به هر یک از آنها اجتناب می‌کند و تلاش‌ها را بین AWS، Google Cloud و Microsoft Azure تقسیم می‌کند، و در همین راستا اخیراً قراردادی 1.5 میلیارد دلاری با آنها منعقد کرده است.

با این حال پتی هنوز در آگوست 2023 از “کار مهندسی قابل توجه برای جابجایی بارهای کاری بین هایپرمقیاس کننده های مختلف” شکایت داشت. مانند سایر شرکت های مخابراتی، وودافون نیز از قرار دادن شبکه 5G خود در فضای ابری عمومی مقاومت کرده است. او در اکتبر 2021 به لایت ریدینگ گفت: نظر ما این است که این بسیار خطرناک است و شما تقریباً یک شایستگی اصلی را برون سپاری می کنید .

اما همانطور که وودافون استفاده از هوش مصنوعی مولد را بررسی می کند، همان ترس ها در مورد “قفل کردن” ظاهر شده است. مدل‌های زبان بزرگ (LLM) که زیربنای هوش مصنوعی مولد هستند، توسط غول‌های فناوری تامین شده و در مراکز داده آنها آموزش داده شده‌اند، با هزینه‌ای که شانکار آروموگاولو، مدیر ارشد اطلاعات ورایزون، “صدها میلیون” دلار تخمین زده است. پتی هرگونه توسعه از ابتدا در مورد LLM توسط وودافون را رد کرده است. این به معنای تکیه بر LLM های شخص ثالث است.

او در یک کنفرانس مطبوعاتی در لندن که این هفته توسط انجمن TM Forum، سازماندهی شد، گفت: همه چیز مربوط به داده ها است. اگر می خواهید از چندین LLM استفاده کنید و آنها خیلی محکم با فرامقیاس کننده ها (هایپراسکیلرها) که LLM را ارائه می دهد متصل شده اند، باید داده ها را برای هر hyperscaler که می خواهید استفاده کنید تکرار کنید. ما باید مدلی داشته باشیم که در آن داده ها را انتخاب کنید. جایی که شما بهتر می خواهید آن را قرار دهید و در روشی که LLM ها کار می کنند باز باشید.

حرکات ناخواسته

نگرانی های اولیه، وودافون را از پیشبرد هوش مصنوعی مولد منع نکرده است. قرارداد 1.5 میلیارد دلاری آن با مایکروسافت عمدتا مستلزم انتقال مدیریت ارتباط با مشتری و سایر برنامه‌های IT به ابر عمومی Azure و حذف ده‌ها هزار سرور x86 داخلی است که در حال حاضر میزبان آنها هستند. اما وودافون همزمان از Copilot، یک چت ربات توسعه یافته توسط مایکروسافت، و اجرای سوابق تماس ایجاد شده توسط TOBI، ربات چت مشتری خود، از طریق OpenAI تحت حمایت مایکروسافت برای خلاصه کردن تاریخچه تماس ها و استخراج بینش استفاده می کند. پتی گفت: موتور خلاصه سازی هوش مصنوعی مولد بسیار دقیق است.

علاوه بر این، این اپراتور با گوگل کار کرده است تا چیزی را که پتی “اقیانوس داده” می‌نامد، یک مخزن 16 پتابایتی ایجاد کند که اطلاعات پاک‌شده را از چندین منبع داخلی جمع‌آوری می‌کند. پتی گفت: ما در کار با مایکروسافت و گوگل برای داشتن برنامه‌هایی که از LLM مایکروسافت استفاده می‌کنند، اما داده‌های ابر GCP گوگل را مصرف می‌کنند، کاملاً موفق بوده‌ایم. اما برای تحقق آن به معماری مناسب و مدل‌های مناسب نیاز دارید، و البته انعطاف‌پذیری و کنترل تجاری می‌خواهید.

با این وجود، او برخی از حرکات ناخواسته را در جامعه هوش مصنوعی مولد پیگیری می کند. او به خبرنگاران و تحلیلگرانی که در دفتر TM Forum در لندن گرد آمده بودند، گفت: در حال حاضر کمی در یک مسابقه تسلیحاتی با هوش مصنوعی مولد هستیم. بعضی از فروشندگان و وندورهای فناوری، دوست دارند قفل کامل و سرتاسری صنعت ما را دریافت کنند.

اظهارات او در حالی است که بازیکنان فناوری بزرگ شرط‌بندی چند میلیارد دلاری روی شرکت‌های خاص هوش مصنوعی مولد انجام می‌دهند. در ماه اکتبر، به طور گسترده گزارش شد که گوگل 2 میلیارد دلار در Anthropic سرمایه گذاری کرده است، در حالی که اعتقاد بر این است که مایکروسافت حدود 10 میلیارد دلار به OpenAI، شاید شناخته شده ترین استارت آپ های مختلف هوش مصنوعی مولد، تزریق کرده است.

در همین حال، مقامات بریتانیا، جایی که دفتر مرکزی وودافون در آن قرار دارد، به دلیل نگرانی از رفتار ضدرقابتی غول‌های اینترنتی، تحقیقاتی را در مورد بازار خدمات ابری آغاز کرده‌اند. در پاسخ به “فراخوان برای ورودی” صادر شده توسط آفکام، یعنی رگولاتور انگلیس، BT متذکر شد که مایکروسافت اخیرا به استفاده از ویندوز و آفیس برای تغذیه رشد Azure از طریق تخفیف متهم شده است.

ODA بوی خوبی می دهد

موضوع قفل هوش مصنوعی مولد اکنون در دستور کار خود انجمن TM قرار دارد. نیک ویلتز، مدیرعامل آن، نسخه‌های آینده معماری دیجیتال باز (ODA)، یک چارچوب استاندارد شده برای سیستم‌های فناوری اطلاعات مخابراتی، را به عنوان ابزاری برای توسعه سیستم‌های واقعی “بومی هوش مصنوعی” از همان ابتدا قرار می‌دهد. پتی آن را پاسخی بالقوه برای مشکل قفل می‌داند. او گفت: شما به معماری مانند ODA نیاز دارید تا به شما انعطاف پذیری لازم را بدهد.

پتی افزود: ما واقعاً ODA را پذیرفتیم زیرا به ما انعطاف‌پذیری زیادی بین سیستم‌های مخابراتی سنتی ما داد. همانطور که لایه‌ها و برنامه‌های دیجیتال را علاوه بر آن می‌سازیم، می‌توانیم معماری بسیار مقیاس‌پذیرتری بسازیم. این واقعاً به ما کمک کرد تا به سمت سرویس‌های ابری برویم و انتخاب و قابلیت همکاری بسیار بیشتری به ما داد.

این بدان معناست که وودافون هنوز آماده نیست تا هوش مصنوعی مولد را در معرض دید مشتریان قرار دهد. ما فکر می‌کنیم هوش مصنوعی مولد در کمک به انسان‌ها و کمک به انجام بهتر کارشان بسیار خوب است، اما واقعاً متقاعد نشده‌ایم که برای ارتباط مستقیم با مشتریان آماده باشد تا زمانی که داده‌های دقیق کافی و توانایی تضمین نحوه انجام آن را نداشته باشیم. یک LLM به پاسخی که داده بود رسید. ما به عنوان یک صنعت برای درک نرم افزار باید کارهای بیشتری انجام دهیم.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.