اپراتورها

بازار سرمایه

تلفن همراه

خبر اول

رگولاتوری

February 12, 2024
11:56 دوشنبه، 23ام بهمنماه 1402
کد خبر: 160531

مدیرعامل همراه اول: تعرفه 10 سنت افزایش یافته/اختلاف تعرفه ثابت و سیار هنوز معنادار نیست/ مجاز نیستیم بسته‌های اینترنتی را خودمان تشخیص بدهیم و تغییر بدهیم/900سایت 5G داریم

ICTna.ir – مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران گفت: ما مجاز نیستیم بسته‌های اینترنتی را خودمان تشخیص بدهیم و تغییر بدهیم. این قسمت را رگولاتوری ورود می‌کند. باید مذاکرات بیشتری انجام بدهیم تا تغییر تعرفه‌ها اتفاق بیفتد.

به گزارش خبرنگار آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، مهدی اخوان بهابادی صبح امروز در مجمع عمومی فوق‌العاده سهامداران همراه اول افزود: برخلاف ترند دنیا که بیشتر ترافیک ارتباطی روی شبکه ثابت جابجا می‌شود، در ایران مصرف ترافیک بر دوش شبکه ارتباطات سیار است و متوسط مصرف ترافیک کاربران همراه اول ماهانه ۱۵ گیگابایت است. روند مصرف ترافیک دیتا در سالیان گذشته در کشور نشان می‌دهد بازار همچنان عطش مصرف دیتا در شبکه سیار را دارد و اگر تجهیزات ما در شبکه ساپورت کند، تقاضا برای ترافیک همراه وجود دارد.

او اظهار داشت: در شرایط غیر کرونایی، سالیانه ۲۰ تا ۳۰ درصد مصرف دیتا پی‌لود شبکه افزایش می‌یابد. البته استثنائاهایی هم وجود دارد که مثل سال گذشته با شروع اغتشاشات، به دلیل اعمال محدودیت‌ها مصرف کاهش یافت اما عطش مصرف دیتا هنوز وجود دارد.

پیک ترافیک شبکه موبایل ساعت ۱۰ تا ۱۱ شب است

اخوان بهابادی درخصوص افزایش ۳۴ درصدی تعرفه دیتا توضیح داد: اختلاف تعرفه سیار و ثابت هنوز در ایران معنادار نیست و افزایش ۳۴ درصدی هم فاصله تعرفه را معنادار نمی‌کند. حداکثر مصرف دیتا در شبکه ارتباطات سیار کشور حدود ساعت ۱۰ تا ۱۱ شب اتفاق می‌افتاد که در این ساعت کاربران در منازل هستند. اگر در این ساعت پیک مصرف دیتای سیار را داریم یعنی با اینکه فرد در منزلش مستقر است اما آنقدر تعرفه دیتای موبایل نسبت به ثابت، پایین قلمداد می‌شود که کاربر ترجیح می‌دهد به جای اتصال به وای فای با دیتای موبایل کار کند.

او با اشاره به اینکه عدم توسعه ارتباطات زیرساخت ثابت هم مزید این علت است، افزود: از توسعه شبکه ثابت نگران نیستیم. مشوق‌هایی که برای توسعه بازار داده می‌شود، در کوتاه مدت ملموس نخواهد بود و اثرگذاری آن در بازار زمان‌بر خواهد بود و این مساله را برای بازار سیار تهدیدی قلمداد نمی‌کنیم.

نرخ افزایش تعرفه حدود ۱۰ سنت بود

اخوان توضیح داد: ما دو استراتژی را می‌توانیم در همراه اول در پیش بگیریم. یکی اینکه بگوییم چون تعرفه‌های مخابراتی در کشور ما در حوزه ارتباطات سیار تعرفه‌های منطقی نیست پس ما هم هیچ سرمایه‌گذاری در همراه اول انجام نمی‌دهیم.

او افزود: این استراتژی دور از ذهن هم نیست چون متوسط تعرفه دیتا در منطقه، در کشورهای همسایه ۱ تا ۲ دلار به ازای هر گیگابایت است اما الان با افزایش ۳۴ درصدی تعرفه بسته‌ها، این افزایش تعرفه حدود ۱۰ سنت است یعنی ۱۰ تا ۲۰ برابر با نرخ منطقه فاصله داریم و تعرفه پایینی است.

به گزارش خبرنگار ایستنا، اخوان بهابادی گفت: یک استراتژی می‌تواند این باشد که سرمایه‌گذاری نکنیم و یک استراتژی هم می‌هواند این باشد که سرمایه‌گذاری کنیم چون هم یک رقیب وجود دارد و هم اینکه سرمایه فعلی‌مان از بین می‌رود. یکی از مشکلات حوزه ثابت این است که همین سیکل معیوب اتفاق افتاده و توسعه در حوزه ثابت به موقع انجام نشده است.

او افزود: ما درحال حاضر در همراه اول استراتژی دوم را انتخاب کردیم چون ماجرای تعرفه به یک لحظه است. همانطور که تا چند ماه پیش افزایش تعرفه نبود، در یک لحظه و یک روز تغییر اتفاق می‌افتد. مثل 5G که تعداد گوشی‌های در شبکه تعداد قابل توجهی نیست اما اگر توسعه ندهیم، اگر یک روز وندورها اعلام کنند پچ زدیم و باز کردیم، تا بخواهیم توسعه دهیم و سرمایه‌گذاری کنیم، یک تا دو سال طول می کشد و صحنه را به رقیب واگذار می‌کنیم.

مدیرعامل همراه اول توضیح داد: چاره‌ای نداریم جز اینکه به موازات توسعه و افزایش سرمایه دهیم. توسعه ندهیم باعث نابودی همراه اول می‌شود. ماجرای افزایش سرمایه فعلی را مستقیم به سود DPS یا APS همراه اول گره نزنیم. باید تلاش کنیم.

او افزود: در جلسه مجمع ابتدای امسال یکی از انتقادها به هیات مدیره موضوع تغییر تعرفه بود اما واقعا همه اپراتورها اعم از ثابت و سیار تقلای‌شان را می‌کنند اما در اختیار وزارت ارتباطات است و یک قاعده‌ای قرارداده شده است.

تعرفه اینترنت موبایل تغییری نکرده؛ تعرفه بسته‌ها تغییر کرده است

اخوان بهابادی تصریح کرد: تعرفه دیتای موبایل در یک ماه قبل تغییری نیافت بلکه تعرفه دیتا همچنان نزدیک ۴۰ هزار تومان برای مشترکین دایمی و ۱.۵ برابر این برای مشترکین اعتباری است.

او افزود: بسته‌های تشویقی اپراتورها عرضه می‌کنند که این بسته‌های تشویقی را با تخفیف در اختیار مشترکین قرار داده‌اند.
به گفته او، در همین حال، یک مصوبه‌ای را هم کمیسیون تنظیم مقررات تصویب کرده که براساس آن ذکر شده اپراتورهای غالب باید بسته‌های تخفیفی را هم به تایید رگولاتور برسانند.

به گزارش خبرنگار ایستنا، اخوان بهابادی اظهار داشت: ما مجاز نیستیم بسته‌های اینترنتی را خودمان تشخیص بدهیم و تغییر بدهیم. این قسمت را رگولاتوری ورد می‌کند. باید مذاکرات بیشتری انجام بدهیم تا تغییر تعرفه‌ها اتفاق بیفتد.

900 سایت 5G روشن داریم؛ مشکل 5G فراگیر نبودن گوشی‌های آن است

مدیرعامل همراه اول با اشاره به اینکه درحال حاضر بالغ بر ۹۰۰ سایت 5G در شبکه همراه اول روشن است و این عدد تا پایان سال به هزار سایت خواهد رسید، اظهار داشت: مشکل 5G درحال حاضر فراگیر نبودن گوشی‌هایی است که این فناوری را پشتیبانی می‌کنند و همچنین در داخل کشور نمی‌توانند فعال شوند.

او افزود: تعداد زیادی گوشی تلفن همراه در شبکه روشن است که 5G ساپورت است اما وندور اجازه فعالیت به آنها در داخل کشور را نداده است. اگر مشکل شبکه حل شود، رشد مصرف 5G در پی‌لود قابل توجه خواهد بود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.