هوش مصنوعی

February 14, 2024
15:12 چهارشنبه، 25ام بهمنماه 1402
کد خبر: 160707

شرکت‌ها برای بررسی گفت‌وگوهای کارمندان خود به هوش مصنوعی روی آورده‌اند

منبع: Digiato

هوش مصنوعی شرکت Aware می‌تواند پیام‌های کارکنان شرکت‌ها را تجزیه‌وتحلیل کند و برآوردی از آن‌ها را دراختیار کارفرمایشان قرار دهد. شرکت‌های بزرگی مانند والمارت، نستله، استارباکس و تی‌موبایل از این فناوری استفاده می‌کنند. مخزن داده Aware حاوی حدود 20 میلیارد پیام و تعامل بین بیش از 3 میلیون کارمند است و از آن می‌توان برای تحلیل گفت‌وگوی کارکنان در برنامه‌هایی مثل زوم، اسلک و Teams استفاده کرد.

براساس گزارش CNBC، شرکت‌های بزرگ از سراسر دنیا به فناوری استارتاپ هفت‌ساله Aware روی آورده‌اند تا بر گفت‌وگوهای میان کارکنان خود نظارت کند. البته «جف شومان»، مدیرعامل Aware گفته است: «برای محافظت از حریم خصوصی، نامی از افراد ثبت نخواهد شد.» این هوش مصنوعی تنها اطلاعات کلی را تحلیل‌ می‌کند؛ برای مثال می‌گوید شاید کارمندان بالای 40 سال در یک شرکت در یک قسمت از ایالات متحده تغییر سیاست‌ها را به دلیل هزینه بسیار، منفی ببینند؛ اما دیگر افراد این سیاست‌ها را مثبت تلقی کنند.

همچنین این هوش مصنوعی می‌تواند پیام‌هایی را که خارج عرف شرکت هستند، شناسایی کند. این هوش مصنوعی به شرکت‌ها کمک می‌کند تا خطرات موجود در ارتباطات کارکنان را بهتر درک کنند؛ و دیگر نیازی نیست هر چند ماه یک‌بار از کارکنان نظرسنجی شود و با این هوش مصنوعی در لحظه می‌توان رفتار آن‌ها را بررسی کرد.

به گفته شومان، ابزار تجزیه‌وتحلیل Aware توانایی تشخیص نام تک‌تک کارکنان را ندارد. اما ابزار eDiscovery می‌تواند تهدیدهای شدید یا سایر رفتارهای مخاطره‌آمیز را که توسط شرکت از پیش‌ تعیین شده، گزارش دهد.

بااین‌حال، نظارت با هوش مصنوعی براساس پیام‌ها می‌تواند مشکلاتی هم داشته باشد. منتقدان می‌گویند که با این کار، فناوری در واقع افکار و اقداماتی را قضاوت می‌کند که شاید هرگز عملی نشوند. بدین ترتیب نگاه به افراد از دید انسانی خارج می‌شود و کارمندان مثل صفرویک‌های کامپیوتر، به‌شکل سیاه و سفید بررسی خواهند شد.

درآمد Aware طی پنج سال گذشته به طور متوسط 150 درصد در سال افزایش یافته است و شرکت‌هایی که به این فناوری روی می‌آورند، به‌طور میانگین حدود 30 هزار کارمند دارند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.