هوش مصنوعی چه زمانی با خدمات ابری کاملا ادغام میشود؟
هوش مصنوعی رشد فراینده درآمد شرکتهای بزرگ فناوری در عرصه خدمات رایانش ابری را باعث شدهاست و این اتفاق در حالی صورت میگیرد که بسیاری از سازمانها هنوز بازتاب سرمایه گذاریهای اولیه خود در این زمینه را مشاهده نکردهاند.
«برایان کرکلن» مدیر ارشد فناوری هتلهای زنجیرهای «چویس» در مورد فعالیتهای این شرکت در حوزه هوش مصنوعی مولد گفت: «هنوز گامهای نخست در این زمینه برداشته میشود. بیشترین موارد استفاده تنها به صورت اکتشافی صورت میگیرد».
در این میان برای شرکتهای فعال در حوزه خدمات رایانش ابری و مشتریان آنها، این سوال مطرح میشود که فناوری هوش مصنوعی چه زمان بیشترین جذابیت را خواهد داشت تا حداکثر تواناییهای خود را ارایه کند؟ حدود یک سال از زمان عرضه عمومی هوش مصنوعی مولد میگذرد و هنوز در مقیاس سازمانی، خارج از برخی موارد خاص، مورد پذیرش قرار نگرفته است. زیرا کسب و کارها در زمینه فناوری و عوامل مشابه، از جمله خطرات قانونی و حریم خصوصی به سرعت عمل کردهاند.
یک نظرسنجی تازه توسط مرکز «مورگان استنلی» روی مدیران اطلاعاتی سازمانها نشان داد که بیشتر آنها انتظار ندارند نخستین پروژههای هوش مصنوعی مولد خود را تا نیمه دوم سال 2024 و پس از آن راه اندازی کنند. با این وجود بررسیهای اولیه روی هوش مصنوعی و اثبات مفهم ادغام آن با خدمات رایانش ابری توسط سازمانها آغاز شده است.
آمازون که این هفته با انتشار گزارش مالی از درآمدهای خود توضیح داد قابلیتهای جدید هوش مصنوعی مولد را در اختیار مشتریان میگذارد، اعلام کرده است که نسبت به سال قبل رشد 13 درصدی در فروش خدمات ابری داشته است. آلفابت شرکت مادر گوگل نیز به رشد 26 درصدی در واحد رایانش ابری خود اشاره کرده است و مایکروسافت هم از رشد 30 درصدی فروش خدمات ابری Azure خبر میدهد که تمامی این اتفاقات به دنبال افزایش استقبال از خدمات هوش مصنوعی صورت گرفته است.
منبع: www.wsj.com
ترجمه: همکاران سیستم