5G, 6G, vRAN, OpenRAN

اپراتورها

تلفن همراه

خبر اول

فرکانس

February 19, 2024
10:54 دوشنبه، 30ام بهمنماه 1402
کد خبر: 160904

افزایش تمرکز اپراتورها روی تجمیع فرکانسی در آپلینک؛ Elisa به 230 مگ سرعت در آپلینک رسید

 

ICTna.ir – اپراتور Elisa فنلاند به لیست رو به رشد اپراتورهایی پیوسته است که برروی توان عملیاتی uplink تمرکز می کنند تا شبکه های خود را “آماده متاورس” کند. الایزا به همراه اریکسون و کوالکام، آزمایشی زنده از تجمع حامل آپلینک (CA) در شبکه تجاری مستقل 5G (SA) خود انجام داده است.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، آنها یک تکه 25 مگاهرتز از طیف 2.6 گیگاهرتز FDD را با 100 مگاهرتز از طیف 3.5 گیگاهرتز TDD ترکیب کردند و به حداکثر سرعت آپلود 230 مگابیت بر ثانیه در دستگاه آزمایشی مجهز به مودم 5G اسنپدراگون X75 کوالکام دست یافتند. تجمیع واقعی توسط نرم افزار CA uplink اریکسون انجام شد.

این آخرین نقطه عطف فناوری با شرکای ما Elisa و کوالکام بود که سرعت آپلود بالا را در شبکه های تجاری مستقل 5G توسعه میدهد. با این قابلیت نرم افزاری که بازی را تغییر می دهد، ما تجربه کاربری بی نظیری را برای برنامه هایی مانند پخش زنده، ویدئو کنفرانس، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و بازی های ابری فراهم مشاهده میکنیم.

بر اساس جدیدترین گزارش اریکسون، آپلینک 8 درصد از کل ترافیک را در نمونه ای از چهار شبکه تلفن همراه مورد تجزیه و تحلیل به خود اختصاص داده است. برنامه‌هایی که بیشترین حجم ترافیک آپلینک را ایجاد کردند، سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری شخصی و پس از آن خدمات comms و ویدئو بودند.

در حالی که 8 درصد برای اپراتور چندان نگران کننده به نظر نمی رسد، اریکسون تاکید کرد که حجم آپلینک بالا، به شدت وابسته به زمینه و زیرساخت کاربری است. برای مثال، احتمالاً در یک رویداد زنده، مانند یک کنسرت یا یک رویداد ورزشی، که در آن کاربران با اشتیاق فیلم‌برداری می‌کنند و سپس تا حد امکان اقدام به اشتراک می‌گذارند، موارد بیشتری وجود دارد.

با در نظر گرفتن این موضوع، اجرای uplink CA یک حرکت زیرکانه به نظر می رسد و تعداد فزاینده ای از اپراتورها آن را امتحان می کنند. علاوه بر Elisa، وودافون نیز اخیراً CA uplink را آزمایش کرده است ، مانند Dish ، BT و تلفونیکا.

تابستان گذشته، دوباره با اریکسون، به‌روزرسانی نرم‌افزار درون‌سرویس (ISSU) را به شبکه زنده 5G SA اضافه کرد و به عنوان یکی از مزایای معماری شبکه بومی ابری اعلام کرد، این برنامه به الیزا اجازه می‌دهد تا خدمات شبکه اصلی را بدون ایجاد اختلال در سرویس برای کاربران نهایی به‌روزرسانی و ارتقا دهد. در اواخر اکتبر، الیزا با مشارکت نوکیا، ادعای اولین آزمایش موفقیت‌آمیز Cloud RAN در اروپا را با شتاب درون خطی ارائه کرد.

الیزا همچنین با توجه به این واقعیت که شبکه‌های تجاری 5G SA را اداره می‌کند، از بازار اصلی خود در فنلاند شروع کرده و سال گذشته با عرضه آن در استونی، از این بازی جلوتر است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.