امنیت

فناوری اطلاعات

February 20, 2024
13:55 سه شنبه، 1ام اسفندماه 1402
کد خبر: 160909

انگلیس میزبان طرح چندملیتی ضد جاسوس‌افزار است

ICTna.ir – گروهی از کشورها در کنفرانسی در مورد اینکه در مواجهه با استفاده مخرب از نرم افزارهای جاسوسی که توسط غایبان این همایش ایجاد شده، چه باید کرد، با یکدیگر به تبادل نظر پرداختند.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناروی اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، الیور داودن، معاون نخست وزیر بریتانیا، پیش از کنفرانس گسترش تسلیحات سایبری بریتانیا و فرانسه گفت: با افزایش تهدید ناشی از استفاده مخرب از ابزارهای سایبری، کار با شرکای همفکر برای مقابله با گروهها و کشورهایی که به مرزها احترام نمی گذارد ضروری است. من مفتخرم که بریتانیا بر روی توانایی‌های خود به عنوان یک رهبر جهانی در زمینه تهدیدات سایبری و نوآوری اقدام می‌کند.

در بیانیه مطبوعاتی دولت بریتانیا آمده است که این شرکای همفکر شامل 35 کشور هستند، اما بیانیه نیت منتج فقط 27 کشور را فهرست می کند. دو مورد از آنها اتحادیه آفریقا و شورای همکاری خلیج فارس هستند که 61 عضو بین خود دارند. جای تعجب نیست که برجسته ترین غایبان شامل مخالفان اصلی غرب یعنی چین، روسیه و ایران هستند.

همچنین رژیم صهیونیستی هم بعنوان متحد اصلی ایالات متحده آمریکا غایب است، احتمالاً به این دلیل که خانه بدنام ترین سازنده نرم افزارهای جاسوسی یعنی NSO Group در آن واقع است. پل چیچستر، مدیر عملیات NCSC، گفت: این قدرتمند است که ببینیم چنین جامعه گسترده ای گرد هم می آیند تا در مورد چگونگی کارکرد بهتر بخش نفوذ تجاری برای امنیت و جامعه بحث کنیم.

ما برای حفظ یکپارچگی جامعه دیجیتالی خود به یک بخش امنیت سایبری جهانی فعال نیاز داریم و با همکاری با یکدیگر برای بهبود نظارت و شفافیت در نحوه توسعه، فروش و استفاده از این قابلیت، می‌توانیم تأثیر تهدید را بر همه ما کاهش دهیم.

NSO همچنین در میان شرکت‌های مرتبط با این پیمان، که شامل شرکت‌های بزرگ فناوری ایالات متحده آمریکا، گوگل، متا و مایکروسافت می‌شود، وجود ندارد. این اعلامیه به خودی خود یک سرو صدای پرمخاطب معمولی است که به نظر می رسد تعهدی برای انجام بیشتر در مورد تکثیر نرم افزارهای جاسوسی سایبری باشد. در عمل ظاهر یک اتحاد به سبک ناتو را دارد که برای مقابله با فعالیت‌های پلید چین و همکاران طراحی شده است.

همین چندروز پیش، رویترز گزارش داد که آژانس های اطلاعاتی هلند، دولت چین را به جاسوسی سایبری سیاسی متهم کردند. وزیر دفاع هلند، کاجسا اولونگرن، گفت: مهم است که اطمینان حاصل شود که فعالیت‌های جاسوسی با این ماهیت انجام شده توسط چین به اطلاع عمومی می‌رسد، زیرا این امر به افزایش انعطاف‌پذیری بین‌المللی در برابر این نوع جاسوسی سایبری کمک می‌کند.

در اوایل این هفته، شاید تصادفی نبود، ایالات متحده “یک سیاست جدید را اعلام کرد که به افراد درگیر در سوء استفاده از نرم افزارهای جاسوسی تجاری، محدودیت های ویزا اعمال می کند. این اعلامیه ادعا می کند که نگران حفظ آزادی های مدنی است، اما به احتمال زیاد، فقط به دنبال حفظ کنترل و استفاده از چنین فناوری برای خود است. به طور جداگانه، ایالات متحده جزئیات یک کمپین موفقیت آمیز هک چینی علیه خود را فاش کرد.

در نهایت، همزمان با این ابتکار عمل ضد جاسوس‌افزار، گزارش جدیدی از گوگل منتشر شده است که در  آن در مورد تأثیر منفی صنعت نظارت تجاری بر آزادی‌های فردی ابراز نگرانی می‌کند و میگوید اگر دولت ها ادعا می کردند که پیشرفته ترین قابلیت های سایبری را در انحصار دارند، آن دوران به پایان رسیده است.

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.