اپراتورها

خبر اول

رگولاتوری

رگولیشن

February 18, 2024
8:41 یکشنبه، 29ام بهمنماه 1402
کد خبر: 160913

قانونگذاران اتحادیه اروپا در مورد قانون زیرساخت گیگابیتی برای حذف موانع اداری توسعه فیبر و 5G به توافق رسیدند

ICTna.ir – پارلمان اروپا و شورای اروپا بر سر قانونی که برای تقویت زیرساخت های گیگابیت طراحی شده به توافق رسیده اند، اما مصالحه آنها، صنعت مخابرات را دلسرد کرده است. این دو نهاد در مورد قانون زیرساخت گیگابیت به توافق موقت رسیده‌اند که بر آن اصرار دارند که پیشنهادی را که یک سال پیش توسط کمیسیون اروپا ارائه شد، “محور کلی” باشد . این قانون قرار است جایگزین دستورالعمل کاهش هزینه پهنای باند 2014 شود و اساساً هدف آن کاهش بخشی از تشریفات اداری است تا موانع عرضه فیبر و شبکه 5G برداشته شود.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، قانونگذاران اصلاحیه ای شش بندی را برای قانون اصلی فهرست کردند که عینا تصویر آن در زیر می آید، در حالی که همچنین با تمدید سقف قیمت در کامپوزیت های درون اتحادیه اروپا که در ماه مه منقضی می شوند، موافقت کردند.

کمیسیون اروپا از این توافق استقبال کرد. این قانون خاطرنشان کرد که این به ساده‌سازی و سرعت بخشیدن به گسترش شبکه «از طریق کاهش بار اداری و هزینه‌های استقرار» کمک می‌کند، دقیقاً مانند زمانی که برای اولین بار این ایده را مطرح کرد و البته بدون توجه به اصلاحات انجام شده در نتیجه مذاکرات سه‌گانه‌اش با ریاست شورای اروپا و پارلمان!

این خبر در محافل صنعتی بسیار کمتر مورد استقبال قرار گرفت و عملا صنعت مخابرات را دلسرد کرد.

ETNO (انجمن اپراتورهای مخابراتی اروپا) گفت که از تلاش‌های سه نهاد اروپایی برای دستیابی به توافق قدردانی می‌کند، اما این واقعیت که آنها سخت تلاش کردند، مثبت‌ترین چیزی است که در مورد این وضعیت می‌گوید.

ETNO اعلام داشت: نتیجه مذاکرات سیاسی از سطح اصلی جاه طلبی که توسط کمیسیون اروپا تعیین شده است، فاصله گرفته. ما به رقیق شدن اقدامات حیاتی برای کاهش زمان و هزینه عرضه توجه می کنیم.

به طور خاص، بدنه صنعت نگران تضعیف مفهوم تأیید ضمنی است، که سازندگان شبکه را قادر می‌سازد تا در صورت عدم پاسخگویی به موقع به درخواست‌های مجوز، راه‌اندازی خود را ادامه دهند. از آنجایی که یک اصل کلیدی این قانون در شکل اصلی آن بود، اما حالا فقط یک گزینه برای کشورهای عضو است.

ETNO تصریح کرده: ما همچنین توجه داشته‌ایم که مقررات بیشتر قیمت خرده‌فروشی تماس‌های درون اتحادیه اروپا مشروط به ارزیابی تأثیر قبلی، همچنان روی میز است.

هر دو موضع هفته گذشته توسط ETNO و ارگان‌های صنعتی همکار ECTA، GIGAEurope و GSMA معرفی شدند ، زمانی که آنها با هم متحد شدند تا “نگرانی‌های شدید” خود را در مورد نحوه تصمیم گیری ها مواضع قانون گذاران در بروکسل به اشتراک بگذارند.

واضح است که نظرات آنها بر روی زمین سفت سقوط کرده است و باعث می شود که بازیگران مخابراتی اروپا کمتر از آنچه که در راه اندازی شبکه های جدید دوست داشتند، مشارکت کنند.

ETNO با اشاره به رقم سرمایه‌گذاری که در اتحادیه اروپا دارند، گفته: دسترسی به همه شهروندان اروپایی با شبکه‌های گیگابیتی کلیدی برای شمول اجتماعی-اقتصادی است و طبق آمار رسمی، این امر نیازمند تلاش 200 میلیارد یورویی تا پایان این دهه است. ما معتقدیم که واقعاً قوانین برای تغییر بازی هنوز مورد نیاز است و منتظر اقدام آینده کمیسیون اروپا در مورد “بسته اتصال در شبکه های دیجیتال و زیرساخت” هستیم.

قانون زیرساخت گیگابیت از جمله تعدادی از ابتکارات گنجانده شده در آن بسته، در کنار مشاوره سرفصل سال گذشته در زمینه سرمایه گذاری زیرساختی در اتحادیه اروپا بود.

این بسته همچنین شامل یک پیش‌نویس توصیه گیگابیتی بود که برای کمک به تنظیم‌کننده‌های ملی در برخورد با اپراتورهایی با قدرت بیش از حد بازار و کمک به آنها برای حذف تدریجی شبکه‌های قدیمی به نفع زیرساخت‌های گیگابیتی طراحی شده بود. در آن زمان، به نظر می رسید که این عنصری از بسته باشد که بحث برانگیزترین است، اما کمیسیون خاطرنشان کرد که توصیه Gigabit را در روز سه شنبه پذیرفته است. این جایگزین توصیه دسترسی نسل بعدی (2010) و توصیه روش شناسی عدم تبعیض و هزینه (2013) می شود.

در مورد قانون زیرساخت گیگابیت، اکنون باید به طور رسمی توسط پارلمان اروپا و شورا تصویب شود. به گفته کمیسیون، قوانین جدید 18 ماه پس از لازم‌الاجرا شدن در تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا قابل اجرا خواهد بود و برخی مفاد آن اندکی بعد اعمال خواهند شد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.