خبر اول

سخت‌افزار

گوشی

January 22, 2024
11:00 دوشنبه، 2ام بهمنماه 1402
کد خبر: 160922

هواوی به دنبال تولید تراشه‌های 5 نانومتری گوشی است

ICTna.ir – چین به طور پیوسته شکاف بین توانایی تولید نیمه هادی خود و حوزه نفوذ ایالات متحده آمریکا را کاهش می دهد. فایننشال تایمز می‌گوید “چین در آستانه تولید تراشه‌های نسل بعدی علی‌رغم محدودیت‌های ایالات متحده است” که به معنای فرآیند تولید 5 نانومتری است. این گزارش در ادامه ادعا می‌کند، طبق گفته “منابع آگاه” تولید کننده چینی SMIC این تراشه‌ها را «اوایل امسال» بر اساس طراحی‌های SoC گوشی هوشمند Huawei Kirin خواهد ساخت.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناروی اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، اما و اگرهای زیادی در ادعاهای فایننشال تایمز وجود دارد و محتمل ترین منبع آنها افرادی هستند که علاقه مند به برجسته کردن قابلیت ساخت تراشه چینی هستند. اگر به طور فرضی، SMIC بتواند امسال تراشه‌های 5 نانومتری هواوی را در حجم تجاری مناسب تولید کند، این نشان می‌دهد که حوزه نفوذ آمریکا، با پیشرفته‌ترین تولیدکنندگان پردازنده یعنی TSMC و سامسونگ، که با وجود استقرار در کشورهای آسیای شرقی، در زیر مجموعه‌ها قرار دارند، عقب افتاده است.

هوآوی وقتی در اواسط سال گذشته یک گوشی پرچمدار جدید را به بازار عرضه کرد که علی رغم تلاش های ایالات متحده برای ایجاد قحطی پردازنده برای این شرکت، ظاهراً حاوی یک تراشه رقابتی بود، توجه آمریکا را به خود جلب کرد. فرض کلی این است که توان چین، شامل یک تراشه Kirin 7 نانومتری ساخته شده توسط SMIC است، که حتی در آن زمان کمی پیشرفته‌تر از آن چیزی بود که صنعت تراشه داخلی چین تصور می‌کرد.

این، سرعت عادی برای انتقال به گره تولید نیمه هادی بعدی دو سال است، بنابراین اگر SMIC بتواند در یک سال از 7 نانومتر به 5 نانومتر حرکت کند، یک شاهکار و دستاورد چشمگیر خواهد بود. باید تاکید کرد که انتظار می رود فرآیند کاهش 2 نانومتری امسال در خارج از چین به واقعیت تبدیل شود، بنابراین SMIC هنوز حداقل چهار سال عقب است.

شاید تلخ ترین جنبه گزارش فایننشال تایمز برای ایالات متحده آمریکا، این باشد که این پیشنهاد با احتکار تجهیزات ساخت آمریکا و همچنین شرکت هلندی ASML ممکن شده است که بازار برخی از تجهیزات مورد نیاز را به خود جلب کرده است. برای ساخت پیشرفته ترین تراشه ها این گزارش شواهد بیشتری از شکست ایالات متحده در خفه کردن پیشرفت تکنولوژی چین ارائه می دهد.

اگر تلاش‌های 5 نانومتری SMIC به خوبی پیش برود، انتظار می‌رود که بخش عمده‌ای از منابع خود را به سمت ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی، که توسط هواوی نیز ساخته شده است، هدایت کند. در واقع، رویترز گزارش می دهد که هواوی در حال حاضر ساخت تراشه های هوش مصنوعی Ascend خود را نسبت به گوشی های هوشمند مبتنی بر Kirin در اولویت قرار داده است. گزارش دیگری از رویترز معتقد است که Ascend 910B ممکن است بهتر از چیپ‌هایی باشد که انویدیا رهبر بازار آمریکا اجازه دارد به چین بفروشد و در نتیجه تقاضای داخلی زیادی برای آنها ایجاد می‌شود.

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.