خبر اول

رگولیشن

هوش مصنوعی

February 20, 2024
10:01 سه شنبه، 1ام اسفندماه 1402
کد خبر: 160924

انگلیس میلیون ها پوند به رگولاتورها می‌دهد تا برای هوش مصنوعی آماده شوند

ICTna.ir –  دولت بریتانیا تصمیم گرفته است 10 میلیون پوند به رگولاتورهای این کشور کمک کند تا آنها را برای سختی‌های رسیدگی به هوش مصنوعی آماده کند.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناروی اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، این حرکت بخشی از تخصیص بودجه گسترده تر به هوش مصنوعی است. این مبلغ در کنار 90 میلیون پوند دیگر برای 9 مرکز تحقیقاتی جدید هوش مصنوعی مستقر در بریتانیا و مشارکت با ایالات متحده آمریکا در زمینه هوش مصنوعی مسئول و تعداد انگشت شماری از ابتکارات هوش مصنوعی دیگر با میلیون‌ها پوند بودجه است.

اعلام بودجه بخشی از پاسخ به مشاوره دولت در مورد مقررات مربوط به هوش مصنوعی است که تقریباً یک سال پیش منتشر شد که اساساً رویکرد کشور انگلیس به مقررات هوش مصنوعی را مشخص می کند و به طور تصادفی، تنها چند روز پس از آن رخ می دهد که کمیسر بازار داخلی کمیسیون اروپا اعلام کرد که همه 27 کشور عضو اتحادیه اروپا، توافقنامه اعلام شده در دسامبر در مورد قانون آتی هوش مصنوعی را تایید کرده اند.

این تلاشی است برای تنظیم هوش مصنوعی در اتحادیه اروپا، جلوگیری از استقرار مدل‌های بالقوه مضر، اعمال شفافیت بر سیستم‌های هوش مصنوعی عمومی و ایجاد قوانینی برای سطوح مختلف خطر در هوش مصنوعی به منظور ایمن تر کردن جامعه، کسب و کار و صنعت.

هم زمانی انتشار این دو اعلامیه ممکن است تصادفی بوده باشد. اتحادیه اروپا سال‌ها بر روی قانون هوش مصنوعی کار می‌کرد و وایت پیپر دولت بریتانیا در ماه مارس منتشر شد، اما مدتی قبل از آن تاریخ ایده‌هایی را مطرح می‌کرد. کاملاً واضح است که بریتانیا مستاصل است تا از برنده شدن رقبای قاره‌ای سابق خود در مسابقه تنظیم هوش مصنوعی جلوگیری کند.

دولت بریتانیا چند سال پیش به صراحت اعلام کرد که رگولاتور جدیدی برای هوش مصنوعی ایجاد نمی‌کند و در عوض به نهادهای نظارتی موجود خود تکیه می‌کند تا رویکردهای خود را برای مدیریت فناوری در چارچوب وظایف خاص خود ارائه دهند. درواقع از “آفکام”، سازمان رقابت و بازار (CMA)، مدیر اجرایی بهداشت و ایمنی، کمیسیون برابری و حقوق بشر و غیره صحبت میشود.

اکنون تصمیم گرفته است که این نهادها، برای انجام این کار به کمک مالی نیاز دارند، از این رو 10 میلیون پوند بودجه دریافت کرده اند. وزارت علوم، نوآوری و فناوری (DSIT) روز سه‌شنبه اعلام کرد که این پول نقد برای «آماده‌سازی و ارتقای مهارت‌های تنظیم‌کننده برای رسیدگی به خطرات و استفاده از فرصت‌های این فناوری تعریف‌کننده» استفاده می‌شود.

انتظار می رود که آنها از بودجه برای تحقیق و ابزارهای عملی برای نظارت و رسیدگی به خطرات در بخش خود استفاده کنند. به عنوان مثال، این ممکن است شامل ابزارهای فنی جدید برای بررسی سیستم های هوش مصنوعی باشد.

رگولاتورهای کلیدی انگلیس، از جمله آفکام و CMA، تا 30 آوریل فرصت دارند تا رویکرد خود را برای مدیریت هوش مصنوعی منتشر کنند.

DSIT گفت: این رویکرد به مقررات هوش مصنوعی به این معنی است که بریتانیا می‌تواند از کشورهای رقیب چابک‌تر باشد و در عین حال در تحقیقات و ارزیابی ایمنی هوش مصنوعی پیشرو باشد و مسیری جسورانه را برای بریتانیا ترسیم کند تا به یک رهبر در نوآوری هوش مصنوعی ایمن و مسئولانه تبدیل شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.