5G, 6G, vRAN, OpenRAN

اپراتورها

خبر اول

فناوری

February 24, 2024
9:49 شنبه، 5ام اسفندماه 1402
کد خبر: 161060

اپراتور Telus عرضه گسترده open RAN مولتی وندور را با سامسونگ آغاز کرد؛ وندور مرموز کیست؟!

ICTna.ir – نرم افزار RAN مجازی سامسونگ با رادیوهای یک وندور ثالث ناشناس در شبکه اپراتور کانادایی تلوس همگرا خواهد شد و به این ترتیب این اپراتور Telus عرضه گسترده open RAN مولتی وندور را با سامسونگ آغاز خواهد کرد.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، تلوس که قربانی برجسته سرکوب هواوی در کانادا بود، قبلاً به سرعت از اتکای کامل به این وندور بحث‌برانگیز چینی به استفاده از اریکسون، نوکیا و سامسونگ تغییر مسیر داده بود. تا سال 2022، کانادا دارای شبکه 5G ای بود که بیش از 80 درصد از جمعیت را پوشش می داد. اما اپراتور همچنان برای فناوری شبکه دسترسی رادیویی باز و مجازی جدیدتر مشتاق هستند. امروز اعلام شد، کار روی عرضه بزرگ 4G و 5G به رهبری سامسونگ توسط تلوس آغاز خواهد کرد.

برنارد بورو، معاون استراتژی بی سیم و خدمات 5G در Telus در این خصوص گفت: این برنامه قرار است در اواخر سال جاری به سرعت بالایی برسد و تا پایان سال 2027 بین 40 تا 50 درصد از تمام سایت های تلفن همراه این اپراتور به فناوری RAN مجازی تبدیل شود. این بدان معنا نیست که فوراً مواردی را که اخیراً نصب شده است حذف خواهد کرد. در مناطقی که سامسونگ حضور دارد، Telus معتقد است که می‌تواند از یک “مبدل” برای تغییر از مشخصات قدیمی “بسته” fronthaul (CPRI) به یک به‌روزرسانی بازتر eCPRI استفاده کند. او تصریح کرد: ما این توانایی را داریم که ردپای RAN باز و RAN مجازی خود را در سایت‌هایی که امروزه سایت‌های سنتی RAN هستند، ادامه دهیم.

علاوه بر این، رقم 83 درصد پوشش 5G ذکر شده در گزارش سال 2022 عمدتاً مربوط به استفاده از طیف تقسیم فرکانس دوبلکس (FDD) برای خدمات کمتر پیشرفته 5G است. معاون استراتژی بی سیم و خدمات 5G در Telus با اشاره به فناوری 5G غنی از آنتن مورد استفاده در سایر باندهای طیف، از جمله محدوده 3.5 گیگاهرتز، گفت: ما MIMO مس را در همه سایت های خود مستقر نکرده ایم.

سامسونگ قرار است هم رادیو و هم نرم‌افزار باند پایه را برای عرضه گسترده MIMO ارائه کند، به این معنی که هیچ تلاشی برای ترکیب وندورهای مختلف وجود نداشته است. در حالی که از این تامین کننده کره جنوبی “راضی” است، معاون استراتژی بی سیم و خدمات 5G در Telus می گوید که این تصمیم “تک وندوری” تا حدی به “ویژگی های” بازار کانادا بستگی دارد. او گفت: ما دو باند مجاور یکدیگر داریم؛ از 3450 مگاهرتز شروع می شود و به 3900 مگاهرتز ختم می شود و ما باید رادیویی داشته باشیم که تمام فرکانس 450 مگاهرتز را پوشش می دهد و توان کافی برای فعال کردن 200 مگاهرتز در آن دارد. پیدا کردن تامین کننده دیگری دشوار بود.

وندور مرموز کیست؟

با این وجود، Telus اصرار دارد که طرح کلی آن یک “وندور واحد” نیست، که در آن محصولات با مشخصات سازگار هستند اما همه توسط یک بازیکن عرضه می‌شوند. معاون استراتژی بی سیم و خدمات 5G در Telus توضیح داد: نیمی از رادیوهای FDD با یک تامین کننده رادیویی ثالث، نیمی دیگر متعلق به سامسونگ هستند و ما در حال پیاده سازی MIMO مس با سامسونگ هستیم. دو رادیو از پنج رادیو بر اساس منطقه، از وندور ثالث هستند و سه رادیو دیگر متعلق به سامسونگ هستند.

Telus به تعداد زیادی رادیو نیاز دارد زیرا خدمات 4G را در هشت محدوده فرکانسی اجرا می کند و علاوه بر استفاده از سه باند طیف با 5G: 600MHz. AWS (استفاده از فرکانس 2100 مگاهرتز برای داون لینک و 1600 مگاهرتز برای آپلینک) و 3.5 گیگاهرتز محقق شده است، اما هویت تامین‌کننده رادیویی دیگر که سخت‌افزار واحد رادیویی (RU) آن به نرم‌افزار واحد توزیع‌شده سامسونگ (DU) مرتبط می‌شود، در این مرحله به دلایل قراردادی فاش نشده است.

آنچه Telus در این خصوص میگوید این است که یک بازیگر نوظهور است و نه شرکتی که قبلاً کار یکپارچه سازی با سامسونگ انجام داده است و البته نامهای فوجیتسو و NEC را رد کرده است. به نظر می‌رسد که اپراتور کار روی یکپارچه‌سازی را رهبری کرده است و تلاش‌های انجام شده را کم اهمیت جلوه می‌دهد. افراد زیادی در این صنعت هستند که می گویند ادغام بین RU و DU بسیار پیچیده و بار بزرگی برای اپراتور است، امادر هر حال، بلوغ اکوسیستم بهبود یافته است.

زمانی که Telus شروع به آزمایش با RAN باز کرد، ادغام 18 ماه طول کشید، اما طبق گفته معاون استراتژی بی سیم و خدمات 5G در Telus، تنها در شش هفته در آخرین تلاش ممکن شد. پیام گسترده او به بازار این است که اگر ادغام توسط یک بازیگر نسبتاً کوچک مانند Telus مدیریت شود، که فاقد سنگینی شرکت‌های مخابراتی چینی و آمریکایی است، دیگر شرکت‌های مخابراتی نیز باید بتوانند آن را مدیریت کنند.

به نظر می رسد که این به شدت با دیدگاه رابرت سونی، مدیر فناوری AT&T، که سال گذشته گفت، شرکت های مخابراتی تنها در صورتی قادر به چالش با “دنیای اکوسیستم بسته” خواهند بود که منابع را جمع آوری کنند، در تضاد است. رابرت سونی تخمین می‌زند که اریکسون سالانه حدود 3 میلیارد دلار در تحقیق و توسعه RAN سرمایه‌گذاری می‌کند و یک سوم آن صرف یکپارچه‌سازی و اعتبارسنجی می‌شود. برای استقرار شبکه رادیویی باز خود AT&T، به نظر می‌رسد که اریکسون نقش یکپارچه‌کننده سیستم‌ها را ایفا می‌کند و همچنین بیشتر اجزای آن را فراهم می‌کند.

معاون استراتژی بی سیم و خدمات 5G در Telus گفت: مردم هنوز فکر می کنند که یکپارچه سازی رادیوها یک کابوس کامل خواهد بود، که به نظر من اینطور نیست. از نظر زمینه، Telus در کانادا بزرگ است، اما نه به بزرگی ورایزون و دیگر غول‌ها، و ما هنوز می‌توانیم به طور معناداری تلاش کنیم و ادغام را ادامه دهیم. من فکر می‌کنم اسناد و پیام‌های بسیار منفی توسط برخی از بازیگران صنعت در این خصوص ارسال شده است.

به گفته استفان ویتورسکی، رئیس شبکه‌های سامسونگ کانادا، وقتی صحبت از MIMO مس به میان می‌آید، تجهیزات امروز سامسونگ بر اساس مشخصات اصلی 7.2x است که از O-RAN Alliance بر آمده است. او گفت، با این حال، این وندور در مورد گزینه های مختلفی که سال گذشته در جلسه ای در اوزاکا به دست آمد، ذهن بازی دارد. به طور خلاصه، اینها در مورد توزیع توابع uplink بین DU و RU هستند. آنها از نگرانی ناشی شدند که مشخصات اصلی، که همه آن توابع را در DU نگه می دارد و منجر به مشکلات عملکرد می شود.

ویتورسکی گفت: سیاست ما این است که ذهنیت باز داشته باشیم و تصمیم بر اساس داده ها و نحوه عملکرد 7.2x در بازار بود و ما بدون مشورت با مشتریان هیچ تصمیمی نخواهیم گرفت.

بدون سخت افزار اختصاصی، لطفا!

سامسونگ همچنین نرم‌افزار RAN مجازی خود را بر روی پردازنده‌های همه منظوره عرضه‌شده توسط اینتل بر روی سرورهای HPE، با حداقل “شتاب” برای کارکردهای تشنه منابع بیشتر اجرا می‌کند. این به وضوح در تست های عملکرد برای Telus که به شدت از تکنیک های شتاب جایگزین مبتنی بر استفاده از سیلیکون سفارشی انتقاد می کند، خوب بود.

معاون استراتژی بی سیم و خدمات 5G در Telus گفت: ما از سامسونگ بسیار راضی هستیم، اما اگر در آینده اتفاقی بیفتد و ما سخت‌افزار را برای تامین‌کننده عملکردهای شبکه دیگری می‌خواستیم، توانایی انجام این کار را خواهیم داشت، این چیزی است که هسته اصلی اصول O-RAN Alliance است. اگر به پیشنهادات دیگر نگاه کنید، برخی از تامین کنندگان بر DU های سخت افزاری اختصاصی پافشاری می کنند و می گویند که این تنها راهی است که می توانید عملکرد را به دست آورید. ما ثابت می کنیم که اینطور نیست.

این خبر بدی برای نوکیا به نظر می رسد. این وندور فنلاندی از تراشه‌های Marvell سفارشی به‌عنوان شتاب‌دهنده‌ترین نرم‌افزار RAN Layer 1 استفاده می‌کند و اذعان کرده است که اگر پخش‌کننده سخت‌افزار دیگری معرفی شود، این کد باید بازنویسی شود. در استقرارهای RAN مجازی، آن چیپ‌های Marvell روی کارت‌های PCIe میزبانی می‌شوند که در سرورها قرار می‌گیرند. اریکسون، دیگر وندور تجهیزات RAN در شبکه Telus، از همان رویکرد سامسونگ حمایت می کند.

اوایل این هفته، این وندور کره جنوبی همکاری DU با رقیب اینتل، AMD را برجسته کرد و رئیس شبکه‌های سامسونگ کانادا می‌گوید که همان نرم‌افزار DU که برای پردازنده‌های اینتل نوشته شده است را می‌توان با پیکربندی مجدد جزئی بر روی تراشه‌های AMD دوباره مستقر کرد. او گفت: ما متعهد به داشتن تنوع در سیلیکون هستیم و نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم، اگر مجبور باشیم هر بار که می‌خواهیم یک وندور تراشه جدید وارد کنیم، نرم‌افزار را از ابتدا بازنویسی کنیم. اریکسون قبلاً نظرات مشابهی را هنگام برجسته کردن همکاری با اینتل و AMD انجام داده است.

هر دو وندور فوق، علاقه خود را به ARM، معماری رقیب پلتفرم x86 مورد استفاده اینتل و AMD ابراز کرده اند. به گفته کارشناسان، نوشتن کدی که می تواند روی x86 یا ARM فقط با پیکربندی مجدد جزئی اجرا شود، احتمالا سخت تر خواهد بود. با این حال، هم برای سامسونگ و هم برای Telus، تنوع در همه زمینه ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.