اپراتورها

خبر اول

عنوان برگزیده

هوش مصنوعی

February 25, 2024
9:51 یکشنبه، 6ام اسفندماه 1402
کد خبر: 161062

نتایج نظرسنجی “هوش مصنوعی در صنعت مخابرات” انویدیا، چه می‌گوید؟

ICTna.ir – تعداد قابل توجهی از مدیران مخابراتی به دنبال استفاده از فناوری هوش مصنوعی در اوپریشن شبکه خود از جمله شبکه دسترسی رادیویی (RAN) هستند. اما نظرسنجی جدید انویدیا به دلایل دیگری نیز مهم است.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، غول هوش مصنوعی، انویدیا، دومین نظرسنجی سالانه خود را در خصوص استفاده از هوش مصنوعی در صنعت مخابرات منتشر کرد. نتایج این نظرسنجی هم علاقه فزاینده به فناوری هوش مصنوعی در میان مدیران صنعت مخابرات و هم نقش برجسته انویدیا را به عنوان مهم‌ترین شرکت در بخش هوش مصنوعی به طور کلی نشان می‌دهد.

در میان یافته‌های این نظرسنجی، شرکت‌های مخابراتی به طور فزاینده‌ای به رویکرد ابری ترکیبی روی می‌آورند، رویکردی که از ترکیبی از زیرساخت‌های ابری و داخلی استفاده می‌کند تا پروژه‌های هوش مصنوعی خود را اجرا کنند. تعداد زیادی از اپراتورها، از هوش مصنوعی برای خدمات مراقبت از مشتری استفاده می کنند، اما تعداد قابل توجهی نیز به دنبال استفاده از این فناوری در عملیات شبکه خود، از جمله شبکه دسترسی رادیویی (RAN) هستند و شرکت‌های مخابراتی به‌طور فزاینده‌ای در تلاش هستند تا دانشمندان داده (دیتا ساینتیست) کافی برای پیشبرد تلاش‌های هوش مصنوعی خود را پیدا کنند.

انویدیا می گوید یافته های خود را از طریق نظرسنجی از 400 “متخصص صنعت مخابرات” که بین اکتبر تا دسامبر 2023 انجام شده است، به دست آورده است.

نقش بزرگ انویدیا

البته هوش مصنوعی به عنوان یک موضوع اصلی در صنعت مخابرات و صنعت فناوری گسترده تر مطرح شده است. خدماتی مانند ChatGPT و Copilot مایکروسافت علاقه خود را به روش هایی که هوش مصنوعی می تواند سیستم های موجود را بهبود بخشد یا سیستم های جدید ایجاد کند، جلب کرده است. در نتیجه، شرکت هایی مانند گوگل، آمازون و مایکروسافت میلیاردها دلار در معماری مرکز داده اصلی لازم برای اجرای خدمات هوش مصنوعی با کارایی بالا سرمایه گذاری می کنند و انویدیا مرکزی برای این سرمایه گذاری هاست، زیرا واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) این شرکت برای اجرای پیشرفته ترین خدمات هوش مصنوعی ضروری هستند. در نتیجه، سرمایه‌گذاران به سمت انویدیا هجوم آورده‌اند و سهام این شرکت را به سطوح بالایی رسانده‌اند. در واقع، انویدیا این هفته از نظر ارزش کل بازار از هر آمازون و آلفابت گوگل گذشت و انویدیا را به سومین شرکت ارزشمند در ایالات متحده آمریکا تبدیل کرد. انویدیا قرار است نتایج سه ماهه خود را در اوایل هفته آینده منتشر کند و این امکان وجود دارد که سهام این شرکت حتی از این هم بالاتر برود.

به همین دلیل است که نگاه انویدیا به وضعیت هوش مصنوعی در مخابرات مهم است. این شرکت برای اولین بار سال گذشته یک نظرسنجی از هوش مصنوعی در مخابرات انجام داد و امسال دومین نسخه “وضعیت هوش مصنوعی در ارتباطات” را منتشر کرد.

کریس پنروز، رئیس جهانی توسعه تجارت مخابراتی انویدیا، به رویترز گفت: ما شروع به دریافت برخی اعداد واقعی و معنادار در مورد تأثیرات هوش مصنوعی کرده ایم. پنروز به طور گسترده ای در صنعت مخابرات ایالات متحده آمریکا به عنوان مدیر اجرایی که سال ها نمایندگی تجارت اینترنت اشیا (IoT) اپراتور AT&T را بر عهده داشت و قبل از اینکه در سال 2020 به بازیکن اینترنت اشیا FogHorn منتقل شود ، شناخته می شود. طبق پروفایل لینکدین وی، پنروز در سال 2022 به انویدیا پیوسته است.

یافته ها

بر اساس نظرسنجی جدید انویدیا، “پذیرش هوش مصنوعی، به ویژه هوش مصنوعی مولد، با افزایش قابل توجه اشتیاق هوش مصنوعی در سطح اجرایی در مخابرات در حال رشد است. علاوه بر این، در مقایسه با گزارش سال گذشته، وضوح بهتری در مورد نقش هوش مصنوعی وجود دارد. در صنعت، تعداد موارد استفاده از هوش مصنوعی در حال افزایش است و بازگشت سرمایه (ROI) از هوش مصنوعی بهتر درک می شود.

این نظرسنجی نشان داد که 41 درصد از پاسخ دهندگان از هوش مصنوعی استفاده می کنند، در حالی که تنها 10 درصد از این فناوری استفاده نمی کنند. پاسخ دهندگان نیز در درجه اول به استفاده از این فناوری برای بهبود تجربیات مشتری علاقه مند هستند، اما تعداد قابل توجهی، بیش از 30 درصد، نیز می خواهند از آن برای کاهش هزینه ها استفاده کنند.

در نظرسنجی انویدیا در سال 2022، پاسخ دهندگان ناتوانی خود را در یافتن بازدهی مناسب از سرمایه گذاری هوش مصنوعی خود به عنوان بزرگترین چالش خود نام بردند. اما امسال پاسخ دهندگان گفتند بزرگترین چالش آنها یافتن دانشمندان داده مناسب برای اجرای استراتژی هوش مصنوعی آنهاست.

از نظر شبکه های هوش مصنوعی و عملیات، 34 درصد گفتند که امیدوارند هوش مصنوعی را در سیستم های شبکه خود از جمله RAN اعمال کنند. اما این نسبت از 38 درصد در سال 2022 کاهش یافته است.

در نهایت، 49 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که امیدوارند در سال آینده از رویکرد ابری ترکیبی برای هوش مصنوعی استفاده کنند. 33 درصد گفتند که رویکرد ابری را در پیش خواهند گرفت و فقط 18 درصد گفتند که رویکرد داخلی را در پیش خواهند گرفت.

گزارش Nvidia خلاصه می‌کند: نقش هوش مصنوعی در صنعت مخابرات در حال عمیق‌تر شدن است. دیدگاه‌های پاسخ‌دهندگان صنعت به وضوح نشان می‌دهد که وضعیت و تاثیر هوش مصنوعی در حال افزایش است ولی مشخص نیست این روند در میان اپراتورهای تلفن همراه ایران، چه وضعیت و جایگاهی را طی میکند؟

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.