اینترنت و شبکه

باندپهن ثابت

خبر اول

فرکانس

فناوری

فیبرنوری

February 25, 2024
9:53 یکشنبه، 6ام اسفندماه 1402
کد خبر: 161064

مایکروسافت به دنبال شبکه بی‌سیم پرسرعت 246Ghz در دیتاسنترهاست!

ICTna.ir – مایکروسافت می‌خواهد «استفاده از ارتباطات بی‌سیم را برای تکمیل پیوندهای ارتباطی سیمی در مراکز داده، تا حدی از طریق طیف 246 گیگاهرتز تا 275 گیگاهرتز و اپتیک فضای آزاد کاوش کند.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، مایکروسافت به دنبال آزمایش یک شبکه بی سیم در داخل یک مرکز داده است که در نزدیکی دفتر مرکزی این شرکت فناوری در ردموند، واشنگتن قرار دارد. مایکروسافت در این مورد گفته که می خواهد “استفاده از ارتباطات بی سیم را برای تکمیل پیوندهای ارتباطی سیمی در مراکز داده کاوش کند.”

این شرکت گفته است که از تجهیزاتی از فروشنده تست شبکه Keysight برای این آزمایش ها استفاده خواهد کرد. FCC درخواست تست شرکت را در ژانویه تایید کرد.

جزئیات

چندین عنصر جالب در پیشنهاد مایکروسافت وجود دارد، از جمله استفاده از طیف در محدوده 246GHz تا 275GHz؛ این طیف باند بسیار بالا برای استفاده در شبکه‌های احتمالی 6G آینده تثبیت شده است . چنین طیفی ممکن است بتواند حجم زیادی از داده را حمل کند، اما به دلیل فیزیک مربوط به انتقال در طیف باند بالا، احتمالاً برادکست و پخش دور از دسترس نخواهد بود.

صرف نظر از این، مایکروسافت معتقد است که این نوع طیف “زیر تراهرتز” برای استفاده در مراکز داده مناسب است.

این شرکت در درخواست خود به FCC نوشته: پیوندهای Sub THz دارای چندین ویژگی هستند که آنها را برای استفاده در مراکز داده جذاب می کند. اول، پرتوهای بسیار جهت دار به دست آمده توسط آرایه های آنتن عناصر بزرگ، امکان همزیستی چندین پیوند ارتباطی را از طریق مالتی پلکس فضایی فراهم می کند؛ برد کوتاه ارتباطی پرتوهای زیر THz به دلیل تضعیف جوی بالا، استفاده مجدد فضایی را افزایش می دهد. آرایه های آنتن جهتی، تنظیم و از بین بردن آنها را امکان پذیر می کند. پیوندهای RF بر حسب تقاضا؛ یک محیط عملیاتی داخلی بزرگ و توانایی تقویت دیوارهای ساختمان برای به حداقل رساندن انتشار RF، ایجاد پیوندهای سرعت داده بالا با پهنای باند وسیع را با حداقل تداخل در استقرار بالقوه در فضای باز امکان پذیر می کند و به اشتراک گذاری طیف کارآمد و همزیستی را ارتقا می دهد.

این شرکت همچنین در درخواست خود به فناوری نوری فضای آزاد (FSO) اشاره کرده است. FSO از انتشار نور در فضای آزاد به جای داخل کابل، برای انتقال بی سیم داده ها استفاده می کند.

FSO مفهوم جدیدی نیست. این فناوری برای اولین بار در دهه 1960 توسعه یافت و چندین شرکت FSO در اوایل دهه 2000 تلاش کردند تا زمانی که شبکه های 3G هنوز در حال استقرار بودند، این فناوری را به عنوان یک گزینه خوب برای بکهال قرار دهند. این موضوع در عصر 5G احیا شده است.

علاوه بر این، مایکروسافت خاطرنشان کرد که FSO در داخل مراکز داده قبلاً مورد مطالعه قرار گرفته است.

این شرکت نوشت: با این حال، این لینک‌های نوری در مراکز داده عملکرد ضعیفی از خود نشان می‌دهند که دلیل آن چالش نشان دادن دقیق پرتوهای نوری در حضور ارتعاشات است. ما پیش‌بینی می‌کنیم که فرکانس رادیویی از مشکلات هم ترازی به دلیل عرض پرتو نسبتاً بزرگ و قابل تنظیم رنج نبرد. توانایی هدایت الکترونیکی پرتو RF به سرعت همچنین ما را قادر می‌سازد تا حلقه‌های کنترلی مناسب را برای کاهش بیشتر چالش‌های ناشی از آن ایجاد کنیم.

مراکز داده؛ تشنه هستند!

علاقه مایکروسافت به ارتباطات درون مراکز داده جای تعجب ندارد. هزینه های سرمایه ای شرکت در سه ماهه پایانی سال گذشته به 9.7 میلیارد دلار رسید که نسبت به دوره سال قبل 55 درصد افزایش داشت. این افزایش تا حدودی به سرمایه‌گذاری‌های آن در محاسبات با عملکرد بالا که برای اجرای فناوری هوش مصنوعی در مراکز داده ابری آجور ضروری است نسبت داده می‌شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.