5G, 6G, vRAN, OpenRAN

اپراتورها

تلفن همراه

خبر اول

فناوری

February 24, 2024
12:25 شنبه، 5ام اسفندماه 1402
کد خبر: 161072

ورایزون APIهای شبکه را برجسته میکند

ICTna.ir – اپراتور آمریکایی ورایزون گفت که API های شبکه خود را از طریق “انواع API Aggregators، hyperscalers و از طریق پورتال API خود ارائه خواهد کرد. این در حالی است که API های شبکه خود Dish در هیچ کجا یافت نمی شوند.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)،  ورایزون گفت که رابط های برنامه نویسی برنامه های کاربردی شبکه (API) آن در سطح جهانی «از طریق انواع API Aggregators، hyperscalers و از طریق پورتال API خود Verizon» در دسترس خواهد بود. ورایزون در توسعه تعدادی از APIهای شبکه برای کمک به توسعه دهندگان برای دسترسی و بسیج داده ها و خدمات شبکه به گونه ای بوده است که امنیت مشتری را بهبود می بخشد، نقاط درد را در تعاملات مشتریان کاهش می دهد یا امکان ایجاد تجربیات جدید را فراهم می کند.

اعلام این شرکت تقریباً یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که ورایزون اعلام کرد از پلتفرم Vonage API اریکسون استفاده می‌کند تا شبکه خود را در معرض دید توسعه‌دهندگان قرار دهد. بنابراین، به نظر می رسد که این معامله انحصاری نیست، و ورایزون برای بهبود موضع خود در بازار به سایر فروشندگان API شبکه – از جمله نوکیا و مایکروسافت – نگاه خواهد کرد. Verizon گفت که از استانداردهای API، از جمله استانداردهای Camara، GSMA Open Gateway، TM Forum و دیگران پشتیبانی خواهد کرد.

ورایزون مدل کسب و کار خود را برای API های شبکه خود فاش نکرد. این احتمال وجود دارد که این شرکت امیدوار است از طریق فروش دسترسی به آن APIها درآمد ایجاد کند.

در حالی که ورایزون  در مورد API های شبکه خود سر و صدا ایجاد کرد، Dish Network در مورد این موضوع نسبتاً سکوت کرده است.

Dish Network وب سایتی را با هدف توسعه دهندگانی که علاقه مند به نوشتن برنامه های کاربردی برای شبکه 5G جدید خود هستند راه اندازی کرد. این شرکت همچنین میزبان رقابت توسعه‌دهندگان “سطح ارتقای توسعه‌دهنده خود” در ارتباط با نمایشگاه تجاری AWS در سال 2022 بود.

اما اکنون وب سایت API این شرکت دیگر قابل دسترسی نیست. وب‌سایت دیگری که ارائه‌های API مختلف از Dish را فهرست می‌کند، تنها یکی را برای کسب‌وکار بی‌سیم خود فهرست می‌کند.

سکوت Dish در مورد این موضوع قابل توجه است زیرا این شرکت API های شبکه را به بخش اصلی داستان خود تبدیل کرده است. این شرکت در مقاله‌ای در سال 2022 در وب‌سایت خود نوشت: Dish در حال اجرای خط‌مشی رابط برنامه‌نویسی برنامه باز (API) است که در آن هر عملکردی که می‌تواند از طریق یک API در معرض دید مشتریان قرار گیرد، در دسترس است . برخلاف CSP های سنتی بعنوان ارائه دهندگان خدمات ارتباطی، که مجموعه محدود و از پیش تعریف شده ای از API ها را ارائه می دهند، Dish مجموعه کامل API های خود را در دسترس مشتریان قرار می دهد تا ویژگی های شبکه قابل برنامه ریزی، دانه بندی، مقیاس پذیر و قابل تنظیم باشد.

نوکیا اواخر سال گذشته شبکه خود را به عنوان پلتفرم Code API معرفی کرد و گفت Dish اولین اپراتور شبکه ای است که با استفاده از این پلتفرم موافقت کرده است.

 

ظهور API های شبکه

اپراتورهای شبکه بی سیم برای سال ها در مورد امکان باز کردن شبکه های خود برای توسعه دهندگان بحث کرده اند . اما این بحث تقریباً یک سال پیش هنگامی که انجمن تجاری GSMA تلاش خود را برای “دروازه باز” اعلام کرد ، داغ شد . یکی دیگر از بازیگران این فضا، TM Forum، همچنین گفته است که تلاش APIها و Open Digital Architecture (ODA) در کنار ابتکار دروازه باز GSMA کار خواهد کرد.

طبق GSMA ، 41 اپراتور جهانی شبکه تلفن همراه – از ورایزون گرفته تا AT&T، Liberty Global، چاینا یونیکام، وودافون و سافت بانک، از ابتکار Open Gateway آن حمایت می کنند. اما تنها سه کشور برزیل، آلمان و سریلانکا، تاکنون این فناوری را به صورت عمومی راه اندازی کرده اند.

این موضوع احتمالاً در جریان نمایشگاه آتی GSMA MWC در بارسلون مورد بحث قرار خواهد گرفت.

در واقع، به نظر می رسد که شرکت Vonage اریکسون در تلاش است تا موقعیت خود را در این بخش حفظ کند. روز پنجشنبه، این شرکت اعلام کرد که پلتفرم API خود را در بازار AWS قرار خواهد داد. Vonage همچنین اعلام کرد که فرآیند تأیید دسترسی توسعه دهندگان به API های شبکه را در پلتفرم خود استاندارد می کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.