رسانه‌های اجتماعی

هوش مصنوعی

February 19, 2024
18:25 دوشنبه، 30ام بهمنماه 1402
کد خبر: 161107

ردیت محتواهای قدیمی کاربرانش را به یک شرکت بزرگ ناشناس می‌فروشد

منبع: Zoomit

ردیت حاضر شد محتواهای قدیمی کاربرانش را برای آموزش هوش مصنوعی به یک شرکت بزرگ ناشناس بفروشد.

علاوه بر تأمین بودجه و تبلیغات، دستیابی به منابع مناسب برای آموزش هوش مصنوعی یکی از مشکلاتی محسوب می‌شود که سد راه کاربردی‌ترین فناوری روز دنیا قرار گرفته است؛ در همین راستا شرکت‌هایی مثل OpenAI شدیداً به‌دنبال منابع آموزشی می‌گردند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، ردیت با یک شرکت بزرگ ناشناس قراردادی را امضا کرده است که به آن اجازه می‌دهد از محتواهای قدیمی کاربران برای آموزش هوش مصنوعی استفاده کند. آن شرکت سالانه ۶۰ میلیون دلار برای دسترسی به دیتابیس کاربران ردیت پرداخت خواهد کرد.

قرارداد شرکت مذکور با ردیت، اولین تلاش در جهت آموزش هوش مصنوعی از طریق استفاده از محتواهای متنی به‌حساب نمی‌آید؛ بلکه پیش‌تر شرکت OpenAI با شرکت رسانه‌ای اکسل اشپرینگر به توافق رسید تا چت‌بات ChatGPT اخبار رسانه‌هایی مانند Politico و Business Insider را خلاصه کند.

توانایی هوش مصنوعی ChatGPT و DALL-E در تولید متن و تصویر همیشه خیره‌کننده بوده و شرکت‌ سازنده‌ی آن‌ها برای پیش‌برد اهداف خود، نیازمند منابعی است که بتوانند به کمک آن‌ها هوش مصنوعی را آموزش دهند. به‌نظر می‌رسد یکی از منابعی که بسیار مورد‌ توجه شرکت‌های هوش مصنوعی قرار گرفته، محتوای قدیمی کاربران است که برای مدت زیادی دست‌نخورده مانده‌اند.

بهره‌گیری شرکت‌های هوش مصنوعی از محتواهای قدیمی، اعتراضات و نگرانی‌های فراوانی را در پیش داشت و بسیاری از نویسندگان و خبرگزاری‌ها اعلام کردند که محتواهایشان بدون اجازه مورد استفاده قرار گرفته است.

در این میان بسیاری از شرکت‌ها از طریق معاملات تجاری با سازندگان هوش مصنوعی سود خواهند برد؛ چرا که توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی در تلاش‌اند تا هرچه سریع‌تر به محتوای کاربران برای آموزش سیستم‌های خود دست یابند.

تفاوت زیادی بین قرارداد OpenAI و قرارداد ردیت وجود دارد. یکی از این تفاوت‌ها این است که روزنامه‌نگاران برای کار خود دستمزد دریافت می‌کنند؛ اما کاربران ردیت محتواهای مورد علاقه‌ی خود را برای سرگرمی به اشتراک می‌گذارند و از فروش محتواهایشان نیز احتمالاً سودی نخواهند برد.

با انتشار خبر فروش داده‌های قدیمی ردیت، بسیاری از کاربران نارضایتی خود را اعلام کردند. برخی از کاربران ردیت معتقدند که باید به کاربران مبلغی پرداخت شود؛ چراکه با آن‌ها مانند یک محصول برخورد شده که مورد خرید و فروش قرار گرفته است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.